شناسهٔ خبر: 2552855 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تشدید تدابیر امنیتی آمریکا در آستانه انتشار گزارش شکنجه‌های «سیا»

در استانه انتشار گزارش سنا درباره شیوه‌های بازجویی «سیا» از مظنونین و استفاده از روش‌های شکنجه علیه آنها، کاخ سفید از افزایش تدابیر امنیتی در اطراف مراکز دیپلماتیک آمریکا در اطراف جهان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کاخ سفید اعلام کرد در آستانه انتشار گزارشی درباره شیوه‌های خشن بازجویی «سیا» از مظنونین، تدابیر امنیتی در اطراف مراکز دیپلماتیک آمریکا در اطراف جهان را تشدید کرده است.

یکی از سخنگویان کاخ سفید گفت که سفارتخانه‌ها و سایر مراکز آمریکا در سراسر جهان،  تدابیری احتیاطی را به خاطر نشانه‌هایی از وجود تهدیدهای بیشتر علیه این مراکز اتخاذ می‌کنند.

شبکه «بی بی سی» گزارش مربوط به بازجویی‌های خشن توسط مأموران سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به «سیا» توسط سنا تهیه شده و خلاصه 480 صفحه‌ای از آن روز سه‌شنبه (امروز) منتشر خواهد شد.

شکنجه مظنونین با روش غرق مصنوعی

 

گزارش‌ها حاکی از آن است که احتمالاً این گزارش جزئیات عملیات سیا علیه القاعده پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 را علنی کند.

گزارش سنا علاوه بر تشریح جزئیات شیوه‌های جنجالی سیا برای کسب اطلاعات از مظنونان تأکید خواهد کرد که این شیوه‌ها به نتایج مفیدی منجر نشده است.

گزارش متدهای شکنجه سیا در حالی منتشر می‌شود که انتشار این گزارش به دلیل اختلافات در واشنگتن بر سر بخش‌هایی که باید فاش شود چند بار عقب افتاده است.

به گزارش بی بی سی، کل گزارش 6 هزار صفحه‌ای که توسط کمیته اطلاعاتی سنا تهیه شده محرمانه باقی خواهد ماند و خلاصه‌ای شامل 480 صفحه از آن توسط اعضای دموکرات این کمیته منتشر می‌شود.

«باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا پس از پیروزی در انتخابات سال 2009 برنامه بازجویی‌های سیا را متوقف کرد و اذعان کرده است که شیوه‌های به کار رفته علیه زندانیان القاعده معادل شکنجه بوده است.

گزارش سنا توسط کمیته اطلاعات سنا تحت نظر سناتور «دایان فینستین» تهیه شده است. طی عملیات بازجویی از مظنونین که در دوران ریاست‌جمهوری «جرج بوش» صورت می‌گرفت، مأموران سیا، یکصد مظنون تروریستی را در «نقاط سیاه» در خارج آمریکا نگهداری می‌کردند و مظنونان، هدف شیوه‌هایی مثل احساس خفگی در آب، سیلی، حقارت، سرمازدگی و محرومیت از خواب قرار گرفتند.

خبرهای مربوط به گزارش سنا ابتدا در ماه آگوست سال جاری میلادی فاش شد و اوباما در واکنش به آنها گفت: «ما کارهایی کردیم که برخلاف ارزش های ما بود».

«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که دولت اوباما از انتشار گزارش سنا استقبال می‌کند اما نشانه‌هایی هست که ممکن است باعث تشدید خطر علیه مراکز دیپلماتیک یا سایر مراکز آمریکا در اطراف جهان شود.

گزارش‌هایی وجود داشته مبنی بر اینکه مأموران سیا از حدود قانونی اعمال شده توسط دولت بوش برای بازجویی فراتر رفته بودند اما رئیس‌جمهور سابق آمریکا با دفاع از سیا با انتشار گزارش سنا مخالفت کرده است.

او روز یکشنبه به سی ان ان گفت: این از بخت بلند ما است که مردان و زنانی سخت‌کوش در سیا هستند که به نمایندگی از ما کار می کنند. اینها آدم‌هایی میهن‌پرست هستند و گزارش سنا هرچه بگوید، اگر خدمات این افراد به کشور ما را تضعیف کند، شدیداً به خطا رفته است».

انتهای پیام/

نظر شما