شناسهٔ خبر: 67491033 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

گوترش، سازمان شانگهای را «بازیگر مهم» در جهان خواند

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل درحالیکه سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای برای نشستی در قزاقستان گردهم می‌آیند، اعلام کرد: این سازمان در سال‌های اخیر به عنوان یک بازیگر مهم در جامعه جهانی ظاهر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، آنتونیو گوترش که برای حضور در نشست سازمان همکاری شانگهای به آستانه پایتخت قزاقستان سفر کرده، امروز چهارشنبه به خبرگزاری کازینفرم گفت: ما با چالش‌های وجودی از بدتر شدن وضعیت اضطراری آب و هوا و تشدید درگیری‌ها گرفته تا بحران جهانی هزینه زندگی، افزایش نابرابری‌ها و اختلالات چشمگیر حوزه فناوری روبرو هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که سازمان‌های منطقه‌ای از جمله همکاری شانگهای چه نقشی در پویایی فعلی ژئوپلیتیک دارند؟، پاسخ داد: پرداختن به چالش‌هایی که با آن روبرو هستیم نیازمند نهادهای بین المللی موثر است که ریشه در واقعیت‌های قرن بیست و یکم داشته و مبتنی بر منشور سازمان ملل و قوانین بین المللی باشد.

وی ادامه داد: سازمان‌های منطقه‌ای نقش مهمی را در ارتقا و حفظ صلح در مناطق مختلف جهان ایفا می‌کنند. تجربه آنها، قابلیت‌های واکنش سریع و نیز چارچوب‌های ایجاد شده برای همکاری، آنها را در جلوگیری از مناقشه‌ها و برقراری صلح پراهمیت می‌کند.

مجمع عمومی سازمان ملل سپتامبر سال گذشته (شهریور/مهر)، یک قطعنامه تحت عنوان همکاری بین سازمان ملل و سازمان همکاری شانگهای را تصویب کرد.

نشست سران سازمان همکاری شانگهای در حالی از امروز چهارشنبه به مدت دو روز در آستانه برگزار می‌شود که گوترش تاکید کرد در چند سال گذشته، این سازمان به عنوان یک بازیگر مهم در جامعه جهانی ظاهر شده است.

دبیر کل سازمان ملل در تمجید ویژگی‌های این سازمان که ایران در سال گذشته به آن پیوسته است، خاطر نشان کرد: سازمان همکاری شانگهای در حالیکه متعهد به هدف اصلی خود یعنی هماهنگی واکنش برای تهدیدهای مشترک از جمله تروریسم و افراط گرایی است، همچنین برای تقویت ادغام اقتصادی عمیق‌تر و همکاری چند بعدی که به امنیت منطقه‌ای منجر می‌شود، تلاش می‌کند.

قاسم ژومارت توکایف رئیس‌جمهور قزاقستان به عنوان میزبان نشست سران به خبرگزاری شینهوا گفته است که نشست سازمان همکاری شانگهای از جامعه جهانی ایجاد یک الگوی جدید امنیتی و فضای اقتصادی منصفانه را درخواست خواهد کرد.

نظر شما