شناسهٔ خبر: 67491253 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

نگرانی احزاب تونس از شفافیت انتخابات ریاست جمهوری

زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تونس درحالی اعلام شد که احزاب سیاسی این کشور درخصوص برگزاری شفافیت آن ابراز نگرانی کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دفتر ریاست جمهور تونس عصر روز سه شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «قیس سعید» رئیس جمهور 6 اکتبر 2024 ( 14 مهر 1403 ) را زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تونس تعیین کرد.

زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تونس درحالی اعلام شد که تنش سیاسی گسترده‌ای در این کشور وجود دارد و احزاب سیاسی خواهان شفافیت فضای سیاسی کشورشان هستند و این در حالی است که شماری از آنها درخصوص برگزاری انتخابات در فضای غیر شفاف ابراز نگرانی کرده‌اند.

به نوشته روزنامه القدس العربی، تشکلات سیاسی مخالف نظام حاکم بر تونس خواهان آزادی زندانیان سیاسی و تحت فشار قرار نگرفتن رسانه‌های این کشور در خصوص پوشش اخبار و تحولات انتخاباتی هستند.

حزب اسلامگرای النهضه و حزب قانون آزاد ( گرایش لیبرالی ) معتقدند اقداماتی برای دورنگهداشتن رقبای برجسته « قیس سعید » در انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفته  و این در حالی است که قیس سعید به طور رسمی خود را نامزد انتخابات آینده نکرده است اما این  انتظار  به طور گسترده وجود دارد که او طی روزهای آینده نامزدی خود را برای ورود به کاخ  ریاست جمهوری اعلام خواهد کرد.

قیس سعید در انتخابات 2019 به کاخ ریاست جمهوری تونس راه یافت و با اعمال تدابیر استثنایی در سال 2021 ، پارلمان این کشور را منحل، نخست وزیر را برکنار کرد و شماری از رهبران احزاب سیاسی به انداخت.

احزاب سیاسی این اقدامات قیس سعید را کودتا علیه روند دموکراتیک در این کشور خواند اما او با انجام تغییر در قانون اساسی، حضور احزاب سیاسی در عرصه‌های تصمیم گیری کلان و موثر در تونس را محدود کرد و قدرت ریاست جمهوری افزایش داد.

انتهای پیام/

نظر شما