شناسهٔ خبر: 24442837 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

سخنگوی دستگاه قضا در قزوین:

فشارها به دستگاه قضایی از مبارزه با فساد نشات می گیرد

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای گفت:شدت فشارها به دستگاه قضایی ناشی از ظلم ستیزی و مبارزه با فساد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای سخنگو و معاون اول قوه قضاییه در مراسم تکریم و معارفه رییس کل دادگستری استان قزوین که در سالن اجتماعات دادگستری استان قزوین برگزار شد، بیان داشت: علت اصلی  فشارها به دستگاه قضایی عزم جدی مسوولان این دستگاه برای مبارزه با فساد در همه زمینه هاست و این فشارها افزایش خواهد یافت چراکه سیاست کلی ما حمایت از اقتصاد و سرمایه گذاری سالم و مبارزه با مفاسد می باشد.

 حجت الاسلام محسنی اژه ای در بخش دیگری از سخنانش ابراز کرد: امروز دو مدیر خدوم از یکی به واسطه خدمات و از دیگری به واسطه تقدیر برای پذیرش این مسوولیت تجلیل می شود.

وی ادامه داد: دو قدرت داریم، قدرت اول شخصی و فردی است که قدرت عقل و فکر و بازو و توانایی ذهنی از مصادیق این قدرت می باشد که باید از خداوند منان بخواهیم که توفیق یابیم تا این قدرت را در جهت اطاعت او قرار دهیم.

معاون اول قوه قضاییه اضافه کرد: قدرت دیگر، قدرتی است که به لحاظ مسوولیتی که به ما واگذار می شود؛ ممکن است کسی نماینده مجلس، استاندار، فرماندار، فرمانده و یا هر مسوولیتی را عهده دار شود، باید از خدا بخواهیم این قدرتی که به ما داده است را توفیق سعادت دنیا و آخرت بدهد.

وی تصریح کرد: در طول نزدیک به 40سال گذشته زحماتی کشیده شده تا در این نظام ما قدرتی داشته باشیم، باید مراقبت کنیم که این قدرت را چگونه به کار می بریم و باید کاری کنیم که قدرتی که به واسطه جهاد جهادگران کسب کرده ایم در خدمت مردم مظلوم و مجاهد خودمان و به خصوص طبقات پایین تر قرار بگیرد.

حجت الاسلام اژه ای افزود: هرکسی به چیزی سرور پیدا می کند، از خدا می خواهیم که سرور و نشاط ما را در بندگی خویش قرار دهد، کسی می آید و می رود ممکن است کسی سرور و خوشحالی اش در لهو ولعب باشد به قدرت و جاهی برسد و به جای اینکه این قدرت را برای خدمت به مردم به کار گیرد در خدمت ظلم و استثمار دیگران صرف کند.

وی تاکید کرد: زمانی می توانیم خوشحال باشیم که رفع ظلم کنیم، کسی نقدی کند و ما از غفلت و عیب خود مطلع شویم و آن را برطرف کنیم.

معاون اول قوه قضائیه عنوان کرد: افراد گرفتاری به ما مراجعه می کنند که لازم است با تحمل و سعه صدر گوش دهیم و تا آنجا که ممکن است رفع گرفتاری کنیم.

وی ادامه داد: در این میان ممکن است عجله کنیم ولی اگر در بندگی خدا باشیم باید در راستای خدمت به مظلوم حرکت و از انتقاد و مراجعات مردم با آغوش باز استقبال کنیم.

این مقام مسوول تاکید کرد: مراقب باشیم به باند و گروه و حزب گرایش پیدا نکنیم و یا به دنبال تبانی نباشیم چراکه ممکن است به جایی برسیم که خدای نکرده مستقیم یا غیرمستقیم از بیت المال استفاده نابجا داشته باشیم.

حجت الاسلام اژه ای گفت: وقتی به دنیای امروزی نگاه می کنیم می بینیم که چه کسانی بر مردم خودشان حکومت می کنند و انتظار دارند که بر دنیا نیز حکومت کنند، آیا خجالت ندارد که نظام اجتماعی، تقنینی و قضایی در دست فردی چون ترامپ باشد؟ اگر رهبر من صدام یا برخی حاکمان جبار امروزی باشند، خجالت دارد.

وی تصریح کرد: واسطه خالق و مخلوق در غیاب صاحب الامر باید شخصیتی فرهیخته، عالم و مجاهد، وارسته و دلسوز برای کشور باشد چراکه می خواهیم زیر پرچم ولایت خدمت کنیم و این نعمت بزرگی است که گاهی از آن غفلت می کنیم.

معاون اول قوه قضاییه در توصیه به رییس کل جدید دادگستری استان قزوین گفت: امروز از این موقعیتی که مردم، اسلام و نظام مظلوم برای خدمت به مردم و به خصوص محرومان و خانواده های شهدا و جانبازان فراهم کرده به خوبی استفاده کنیم و بدانیم که اگر در راه حق گام برنداریم، زیانکار خواهیم بود.

وی افزود: مشکلات فراوان است ولی با فرض مشکلات مسئولیت را پذیرفته ایم و با حول و قوه الهی در برابر مشکلات شانه خالی نخواهیم کرد البته شیطان صفت ها کسانی هستند که به ابلیس هم درس می دهند و ما در برابر آنها از پروردگامان استمداد می طلبیم و نباید از سه چیز غافل شویم؛ قرآن، اهل بیت و نماز سه اصل اساسی هستند و ایمان داشته باشیم که وعده الهی حق است و هر کس خدا را یاری کند خدا نیز مدافع او خواهد بود.

حجت الاسلام محسنی اژه ای توضیح داد: چرا در سر دو راهی ها و حیران ها تردید کنیم، بن بستی نداریم این اراذلی که از آن طرف دنیا عربده می کشند و ادعای حقوق بشر می کنند، نگاه باطلی دارند و نباید نگران این عربده کشی ها باشیم و از طرفی به خود مغرور نشویم چراکه در برابر شیطان ضعیف هستیم و برای مقابله با شیطان از قرآن، نماز و اهل بیت استفاده کنیم.

وی ادامه داد: فشارها بر قوه قضاییه رشد هم خواهد یافت چراکه سیاست های کلی ما یکی از علل این فشارهاست همه کسانی که در جهت رونق اقتصادی خدمت به کشور فعالیت اقتصادی سالم دارند قوه قضاییه با تمام توان پشتیبانی می کند.

معاون اول قوه قضاییه اظهار داشت: کسانی که برای خدمت به مردم و فعالیت سالم اقتصادی تلاش کنند بدانند که قوه قضاییه نیز آنها را کمک می کند ولی از دیگر سو با تمام توان با مفسدان اقتصادی و کسانی که به انفال و دارایی مردم تجاوز می کنند، مبارزه می کنیم.

وی عنوان کرد: برخی در این مسیر با تطمیع و تهدید می آیند که باید حیله آنها را بشناسیم و مقابله کنیم و بایستیم از طرفی هم به کسانی که در جهت آرامش مردم، ارتقای اخلاق و فرهنگ اسلامی گام برمی دارند، کمک خواهیم کرد.

حجت الاسلام محسنی اژه ای اضافه کرد: کسانی که امنیت جامعه را از طریق سرقت، ترور، کلاهبرداری و سایر جرائم به مخاطره می اندازند و یا افرادی که از طریق فضای مجازی دروغ و فراکنی کرده و آرامش مردم را برهم می زنند، باید بدانند که در برابر آنها ایستاده و بازهم خواهیم ایستاد.

وی در خصوص رسانه ها اظهار داشت: رسانه اعم از دیجیتال و غیر دیجیتال از ابزار های ارتقای دانش در جامعه است، رسانه می تواند خدمتگذار مردم باشد و جریان فساد را رسوا کند چنین رسانه ای برای افشای مفاسد یاری گر دستگاه قضایی نیست بلکه یار و مددکار همه قواست.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: رسانه وسیله ای بسیار مهم است، اگر در جهت صحیح قرار گیرد و یا در اختیار نااهل قرار گیرد به همان مقدار می تواند ضربه وارد کند، امروز  برخی افراد نااهل وارد شده اند و از طریق فضای مجازی چه خطراتی متوجه جامعه شده و می شود حال آیا می توانیم نسبت به این فن آوری جدید بی توجه باشیم و یا اقدامی انجام ندهیم.

وی توضیح داد: از رسانه سالم و در خدمت آرامش جامعه، اسلام و نظام اسلامی که پاسدار خون شهیدان باشد حمایت می کنیم  ولی اگر بخواهد اخلال اقتصادی برای مردم همراه داشته باشد، برخورد می کنیم.

معاون اول قوه قضاییه اذعان کرد: از هیاهوهای امروزی نیز هراسی نداریم؛ به دروغ می گویند یک اهل رسانه را زندانی کردید ما که کسی را زندانی نکرده بودیم ولی اگر فعال اقتصادی یا قاضی و کارمندی انتظامی و اداری و یا کارمند قوه مقننه و مجریه هم تخلف کند و جرمی داشته باشد با او برخورد قانونی می شود و اهل رسانه نیز در صورت انجام جرم از این قاعده مستثنی نیستند.

حجت الاسلام محسنی اژه ای عنوان کرد: اگر با هم همدل بودیم به غیر از اینکه ظرفیت ها کنار هم قرار می گیرد، خود همدلی انرژی مضاعفی دارد، خداوند نیز برکت جماعت را وعده داده است، این مردم و نظام باید خدمت دریافت کنند معنا ندارد که سر مسائل غیر اساسی انرژی هایمان تمام شود.

وی تاکید کرد: تلاش کنیم با همدلی و همکفری کارها را جلو ببریم و هیچ منافاتی ندارد که قاضی مشورت کند چراکه همکاری و مشورت منافی استقلال نیست اگر فردی پیشنهادی دارد بشنویم، اگر افراد مختلف نظراتی دارند که در چارچوب قانون بیان می شود، بپذیریم.

معاون اول قوه قضاییه یادآور شد: مساله اقتصادی یکی از مسائل مهم ماست و دشمن می خواهد از این طریق به نظام فشار وارد کند. حجت الاسلام محسنی اژه ای ادامه داد: اگر می خواهیم اقتصاد رونق بگیرد و با مفاسد اقتصادی هم برخورد کنیم ممکن است این برخورد به اقتصاد و سرمایه گذاری لطمه بزند و کارخانه تعطیل شود اینجا ابعاد سیاسی اجتماعی دارد که باید پیش بینی و پیشگیری شود تا با نگاه به جوانب و تمهیدات برای ابعاد دیگر اندیشیده شود تا کارخانه ای نخوابد و اگر این ابعاد مختلف مورد توجه قرار گیرد، بهترین نتیجه را خواهیم گرفت.

 

نظر شما