شناسهٔ خبر: 24393560 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اجرای ۹ طرح آبخیزداری در پنج شهرستان

خبرگزاری صداوسیما

معاون آبخیزداری استان گفت: ۹ طرح آبخیزداری و حفاظت خاک در حوزه آبخیز کهگیلویه و بویراحمد با اعتباری افزون بر ۴۵ میلیارد ریال اجرا می‌شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کهگیلویه و بویراحمد،  معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و اجرای ۹ طرح آبخیزداری در کهگیلویه و بویراحمد بزودیآبخیزداری استان گفت: این طرح‌ها در شهرستان‌های کهگیلویه، باشت، لنده و بویراحمد و گچساران پس از اتمام روند مناقصه اجرا خواهد شد.
 خدابخش جنگلی افزود: حجم این طرح‌ها ۲۱ هزار و ۳۳۵ متر مکعب است که به‌صورت بند‌های رسوب گیر سنگی ملاتی، گابیونی و خشکه چین در ۹ حوزه آبخیز و در پنج شهرستان اجرا می‌شوند.
وی هدف از اجرای این طرح‌ها را ذخیره نزولات آسمانی، افزایش سطح آب سفره‌های زیرزمینی، کنترل فرسایش خاک و جلوگیری از پرشدن مخازن سد‌ها اعلام و اضافه کرد: به منظور مقابله با خشکسالی در استان لازم است به مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز پرداخته شود.
جنگلی آبخیزداری را مهمترین راه مقابله با خشکسالی دانست و گفت: با کنترل روان آب‌ها و هرزاب‌ها سطح آب سفره‌های زیرزمینی تقویت می‌شود.
کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۱۵ هزار کیلومترمربع وسعت دارد که سالانه وقوع سیل میلیارد‌ها ریال خسارت به منابع آب‌وخاک این استان وارد می‌کند و فرسایش خاک در استان سالانه ۱۲ تن در هکتار برآورد شده است.
تاکنون در ۷۰ نقطه استان کهگیلویه و بویراحمد طرح مطالعاتی آبخیزداری اجرا شده است.

نظر شما