شناسهٔ خبر: 24183044 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مدیر کل سازمان محیط زیست استان تهران :

ممنوعیت تردد کامیون‌های فرسوده تا پایان سال/اختصاص بیش از هزار هکتار زمین برای بوته‌کاری در جنوب تهران

خبرگزاری شبستان:مدیر کل سازمان محیط زیست استان تهران از ممنوعیت تردد کامیون‌های فرسوده تا پایان سال خبر داد و افزود: مقرر شد در راستای کاهش آلودگی هوا حدود ۱۳۰۰ هکتار زمین در جنوب تهران جهت تثبیت ریزگردها برای بوته‌کاری اختصاص یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار شبستان، کیومرث کلانتری، مدیر کل سازمان محیط زیست استان تهران امروز در حاشیه دهمین جلسه کارگروه آلودگی هوا در جمع خبرنگاران گفت: این جلسه دارای دو دستور کار بود، یکی بررسی مصوباتی که در پنج ماهه گذشته در کارگروه اتخاذ شده بود و دیگری وظایف دستگاه‌ها در قانون هوای پاک بود.

 

وی بیان کرد: ما در 9 جلسه گذشته کارگروه کاهش آلودگی هوا 82 مصوبه برای دستگاه‌های مختلف و شهرداری ها داشتیم که از مجموع 76 مصوبه خوشبختانه دستگاه‌های اجرایی توانسته بودند 85 درصد مصوبات را اجرایی کنند و یا در حال اجرایی کردن بودند.

 

کلانتری با بیان اینکه حدود 15 درصد از مصوبات جلسه کارگروه به مرحله اجرایی نرسیده است، افزود: به دلیل اینکه برخی از مصوبات هفته گذشته اتخاذ شده ،در مجموع جلسه به این نتیجه رسید که 85 درصد مصوبات توسط دستگاه‌های اجرایی در حال اجرا بوده و یا اجرایی شده است.

 

مدیر کل سازمان محیط زیست استان تهران با اشاره به بحث سوخت به عنوان یکی از مهمترین مصوبات اجرایی شده این کارگروه تصریح کرد: خوشبختانه طبق گزارش شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ،کل بنزین توزیعی در شهر تهران و کل بنزین و گازوییل در استان تهران یورو 4 است. صرفا بخشی از بنزینی که در شهرستان های استان تهران توزیع می شود پایین تر از یورو 4 است. در مجموع صددرصد بنزین در شهر تهران، صددرصد گازوییل در استان تهران و 90 درصد بنزین در استان یورو 4 می باشد.

 

کلانتری با اشاره به مصوبات جلسه کارگروه امروز خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ما در آینده نزدیک توسعه فضای سبز را خواهیم داشت لذا در این جلسه بر مصوبات توسعه فضای سبز تاکید شد و اداره کل منابع طبیعی گزارش دادند که 1030 هکتار زمین در جنوب تهران جهت تثبیت ریزگردها برای بوته‌کاریاختصاص یافته است.

 

وی با اشاره به طرح کفاف در مخازن نفت اظهار کرد: خوشبختانه این طرح هم در نازل‌ها و هم در تانکرها اجرایی شده است و در مخزن دیگری طرحی تحت عنوان طرح جمع آوری با بخارات بنزین اجرا شده است و همچنین قرار بر این شد که در دو مخزن دیگر تهران هم توسط شرکت پخش فرآورده های نفتی انجام شود.

 

کلانتری از ممنوعیت تردد کامیون‌های فرسوده تا پایان سال خبر داد و افزود: با توجه به اینکه در ایام پایانی سال قرار داریم و آلایندگی هوا نیز کماکان وجود دارد مقرر شد تردد کامیون های فرسوده فاقد معاینه فنی و آلاینده در سطح شهر تهران تا پایان سال ممنوع باشد که ما بتوانیم آلایندگی پایان سال را هم مدیریت کنیم.

 

مدیر کل سازمان محیط زیست استان تهران تصریح کرد: همچنین در جلسه کارگروه امروز مقرر شد دستگاه‌های ذیربط تخصیص زمین و صدور موافقت صوری در راستای انرژی های خورشیدی همکاری های لازم را با متقاضیان و سرمایه گذاران در این بخش داشته باشند.

 

وی اظهار کرد: همچنین مقرر شد کلیه پسماندسوزی‌های سطح استان توسط فرمانداران مدیریت شود که ما پسماندسازی به صورت پراکنده در سطح استان نداشته باشیم.

 

کلانتری با اشاره به تأثیر مصوبات اجرایی در کاهش آلودگی هوا گفت: 32 بند مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوا کاملا اجرا شده است و 32 بند آن هم در حال اجرا بوده، در مجموع می شود 64 بند که 85 درصد آن اجرایی شده است. قطعا اثرات اجرایی شدن این مصوبات در کاهش آلودگی برای مردم ملموس خواهد بود به عنوان مثال افزایش سرانه فضای سبز با توجه به اختصاص زمین و همچنین منابع مالی در توسعه فضای سبز در آینده نزدیک ملموس‌تر خواهد بود.

 

کلانتری در ادامه تصریح کرد: در خصوص عدم تردد کامیون ها در سطح کلانشهر بر اساس گزارش کنترل کیفیت، حدود 15 درصد ذرات معلقی که ناشی از تردد کامیون‌های آلاینده در کلانشهر تهران است به واسطه اتخاذ همین تصمیم کاهش یافته است.

 

مدیر کل سازمان محیط زیست استان تهران با بیان اینکه حدود 30 درصد از ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرن در تهران ناشی از تردد کامیون های آلاینده است، تصریح کرد: با توجه به تدابیری که دولت در سال 97 برای تبدیل کامیو‌ن‌های فرسوده و جایگزینی آنها اتخاذ شده مقرر شده است که هم صدا و سیما و هم بخش های مختلف، مالکان این خودروها را جهت استفاده از این تسهیلات ترغیب و تشویق کند تا در کلانشهرها تهران کامیون هایی با عمر مفید تردد داشته باشند که امیدواریم سال آینده با توجه به تسهیلاتی که دولت در نظر گرفته است این طرح اجرایی شود.

 

وی اذعان کرد: رییس جمهور بر تبدیل کامیون های فرسوده تاکید کردند که امیدواریم با توجه به حساسیت آقای روحانی هم سوخت استاندارد و هم خودروی استاندارد با عمر مفید در آینده داشته باشیم.

نظر شما