شناسهٔ خبر: 68021371 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش محققان بریتانیایی؛

دیابت نوع ۱ مادر از فرزندش در مقابل مرض قند محافظت می کند

یک بررسی جدید نشان می دهد که داشتن مادری مبتلا به دیابت نوع ۱ ممکن است محافظت طولانی مدت در برابر این بیماری در کودکان ایجاد کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، محققان گزارش دادند که این اثر محافظتی با این واقعیت نشان می‌دهد که احتمال ابتلای کودک به دیابت نوع ۱ در صورتی که پدرش به این بیماری مبتلا باشد، دو برابر بیشتر از مادرش است.

دکتر «لوری آلن»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کاردیف در بریتانیا، گفت: «قرار گرفتن در معرض دیابت نوع ۱ در رحم احتمالاً در کودکان نقش حفاظتی دارد.»

آلن می‌گوید: «در مجموع، یافته‌های ما نشان می‌دهد که محافظت نسبی مرتبط با داشتن یک مادر در مقابل پدر مبتلا به دیابت نوع ۱ یک اثر طولانی‌مدت است که تا بزرگسالی نیز ادامه می‌یابد.»

دیابت نوع ۱ یک بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی سلول‌های سازنده انسولین در پانکراس را هدف قرار داده و به آنها حمله می‌کند. اگر این سلول‌ها خیلی بیش از حد از بین بروند، فرد برای زنده ماندن باید انسولین مصرف کند.

آلن در یک کنفرانس خبری گفت: «افرادی که سابقه خانوادگی دیابت نوع ۱ دارند، ۸ تا ۱۵ برابر بیشتر در معرض ابتلاء به این بیماری خودایمنی هستند. با این حال، مطالعات نشان داده‌اند که اگر بستگان مبتلا پدر باشد، این خطر بیشتر است. ما می‌خواستیم این موضوع را بیشتر بفهمیم.»

برای این مطالعه، محققان داده‌های تلفیقی از پنج مطالعه قبلی در مورد نزدیک به ۱۱۵۰۰ فرد مبتلا به دیابت نوع ۱ را تجزیه و تحلیل کردند.

نتایج نشان می‌دهد که افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ ۱.۸ برابر بیشتر پدر مبتلا به این بیماری دارند تا مادر مبتلا به دیابت. این مورد هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع ۱ مشخص شده است.

محققان همچنین از امتیاز خطر ژنتیکی برای تجزیه و تحلیل بیماران در مطالعه استفاده کردند. این امتیاز بیش از ۶۰ ژن مختلف مرتبط با دیابت نوع ۱ را در نظر می‌گیرد.

نتایج نشان می‌دهد افرادی که مادران مبتلا به دیابت نوع ۱ داشتند، نمرات خطر ژنتیکی مشابهی با پدران دیابتی داشتند. این نشان می‌دهد که محافظت نسبی آن‌ها در برابر دیابت به دلیل ژن‌هایی نیست که به ارث برده‌اند.

به گفته محققان، با این حال، نتایج همچنین نشان داد که داشتن یک مادر مبتلا به دیابت نوع ۱ تنها در صورتی که او قبل از بارداری به دیابت مبتلا شده باشد، از این بیماری محافظت می‌کند.

آلن گفت: «این یافته‌ها نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض دیابت نوع ۱ در رحم حیاتی است.»

به گفته محققان، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا مشخص شود دقیقاً چه چیزی در رحم رخ می‌دهد تا محافظت در برابر دیابت نوع ۱ ایجاد شود.

آلن گفت: «قرار گرفتن در معرض سطوح بالای قند خون، تزریق انسولین یا آنتی بادی‌های مرتبط با دیابت نوع ۱، همگی ممکن است به محافظت از کودک در برابر بیماری مزمن کمک کنند.»

نظر شما