شناسهٔ خبر: 24088988 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معدوم‌سازی مرغان خانگی مبتلا به آنفلوانزا در رشت

رشت - ایرنا - روابط عمومی اداره کل محیط زیست گیلان از معدوم سازی مرغ های خانگی روستای مرزدشت از توابع رشت به علت تایید آلودگی به ویروس H5N6 ، عامل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و جلوگیری از شیوع آن خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه این روابط عمومی به ایرنا، براساس بررسی و نمونه برداری از مرغان خانگی روستای مرزدشت و تائید ویروس H5N6 عامل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و با هدف جلوگیری از شیوع عامل بیماری، مرغ های خانگی این روستا معدوم و دفن بهداشتی شدند.
روستای مرزدشت در حدود 10 کیلومتری تالاب انزلی واقع شده و در این عملیات حدود 80 قطعه از مرغان خانگی معدوم و با رعایت اصول بهداشتی و زیست محیطی دفن شدند.
رئیس اداره پارک ملی خشکی دریایی بوجاق بندرکیاشهر نیز گفت: تاکنون آنفلوانزای مرغی سبب تلف شدن بیش از 2 هزار قطعه پرنده در این پارک ملی شده است.
ابراهیم غلامی اظهار کرد: برای جلوگیری از شکار پرندگان مهاجر و پایش آنفلوانزا‌ی فوق حاد پرندگان و جلوگیری از انتشار آلودگی، گشت و کنترل نظارتی همچنان ادامه دارد.
وی با اعلام اینکه آنفلوانزای فوق پرندگان با نوع H5N6 برای اولین بار در ایران گزارش شده، از مردم خواست با توجه به احتمال شیوع، به هیچ وجه در محدوده پارک ملی خشکی دریایی بوجاق رفت و آمد نکنند.
به گفته غلامی، با دستور قضایی و با توجه به خطر شیوع آنفلوانزای پرندگان، یگان سرمحیط بانی سفیدرود و اداره پارک ملی بوجاق بندرکیاشهر، پس از شناسایی کومه‌های شکار به جهت پیشگیری از شکار و جلوگیری از انتقال آنفلوانزا به مکان‌های دیگر آنها را تخریب می کند.
وی خاطر‌نشان کرد: هرگونه شکار و صید و تردد در پارک ملی بوجاق اکیدا ممنوع است و با توجه به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و ممنوعیت کلی شکار و صید پرندگان مهاجر در کشور، در صورت مشاهده موارد تخلف، برخورد قانونی خواهد شد.
پیشتر، مدیرکل دامپزشکی استان گیلان در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفته بود: مردم باید هوشیار باشند و از مصرف گوشت پرندگان مشکوک بویژه پرندگان وحشی مهاجر که توسط شکارچیان غیرمجاز در بازارها عرضه می شوند، خودداری کنند.
سهراب عاقبتی افزود: با پایش های بهداشتی مستمر و دقیق، اوضاع مرغداری های استان کاملا تحت کنترل است اما رعایت توصیه های کارشناسی بهداشتی برای مرغداران و مردم الزامی بوده و آنچه مایه نگرانی است؛ عرضه لاشه برخی پرندگان مشکوک در بازار توسط شکارچیان و عرضه کنندگان متخلف به رغم اعلام ممنوعیت صید و شکار در سال جاری است.
وی به مردم اطمینان داد که مصرف گوشت مرغ های کشتار عرضه شده از کانال های بهداشتی و تحت نظارت کاملاً سالم است.
به گفته مدیرکل دامپزشکی گیلان، در سال جاری سه کانون شیوع این بیماری در روستاهای استان مورد شناسایی و تایید قرار گرفت که عملیات معدوم سازی طیور و اقدامات بهداشتی - قرنطینه ای براساس آیین نامه های سازمانی درمورد آنها اجرا شده که نتیجه آن کنترل بیماری، جلوگیری از انتشار ویروس در دیگر روستاها و عدم انتقال آن به صنعت طیور استان بوده است.
در همین راستا اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان با هدف پیشگیری از شیوع احتمالی بیماری واگیر آنفلوانزای پرندگان، شکار هرگونه پرنده آبزی و کنارآبزی را تا اطلاع بعدی ممنوع اعلام کرده است.
بیماری آنفلوانزای پرندگان HPAI) Highly Pathogenic Avian Influenza) از طریق ویروس آنفلوانزای A تیپ H5 N1 و H7 و مورد جدید H5N6 ، در حیوانات بخصوص ماکیان ایجاد می شود و می‌تواند به انسان منتقل شود.
این ویروس می‌تواند انسان را آلوده کرده و موجب بیماری شدید با میزان مرگ بالا شود و حتی این توانایی را دارد که خود را با انسان تطبیق داده و به عنوان یک عامل بالقوه بیماریزا برای انسان مطرح شود یا با سایر ویروس های آنفلوانزای انسانی ترکیب شده و موجب پدیدار شدن یک عامل بیماریزای جدید ‌شود.
خبرنگار:نصرالله ابراهیمی**انتشار:کبیری
6070/2007

انتهای پیام /*

نظر شما