شناسهٔ خبر: 67486944 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

مواد شیمیایی پلاستیکی خطر دیابت را افزایش می دهد

یک مطالعه جدید هشدار می دهد که مواد شیمیایی پلاستیکی رایج ممکن است خطر ابتلا به دیابت را در افراد افزایش دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مدیسن نت، محققان دریافتند افرادی که در معرض دوزهای کم بیسفونول A (BPA) قرار می‌گیرند، در طی یک دوره چهار روزه حساسیت به انسولین در آن ها به‌طور قابل‌توجهی تشدید می‌شود.

«تاد هاگوبیان»، محقق ارشد و رئیس حرکت شناسی و سلامت عمومی در دانشگاه ایالتی پلی تکنیک کالیفرنیا، گفت: «ما از اینکه دیدیم کاهش قرار گرفتن در معرض BPA، مانند استفاده از بطری‌های فولادی ضد زنگ یا شیشه و قوطی‌های بدون BPA، ممکن است خطر دیابت را کاهش دهد، شگفت زده شدیم.»

برای این مطالعه، محققان به طور مستقیم "دوز ایمن" BPA را که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تعیین شده بود، آزمایش کردند که ۵۰ میکروگرم برای هر کیلوگرم وزن بدن است.

BPA در تولید پلاستیک برای طیف وسیعی از محصولات مصرفی مانند بطری کودک، ظروف غذا، پارچ و ظروف غذاخوری استفاده می‌شود.

BPA همچنین به عنوان مختل کننده سطح هورمون در انسان شناخته شده است که می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد.

برای چندین دهه، نگرانی‌هایی در مورد اثرات BPA بر روی انسان وجود داشته است. در سال ۲۰۱۲، FDA استفاده از BPA را در بطری‌های کودک و فنجان‌های نوشیدنی به دلیل تأثیر این ماده شیمیایی بر رشد کودک ممنوع کرد.

در این مطالعه، تیم تحقیق ۴۰ جوان سالم را انتخاب کرد و نیمی از آن ها را به‌طور تصادفی برای مصرف BPA خوراکی در سطح ایمن FDA به مدت چهار روز یا دارونما اختصاص داد.

در طول چهار روز، وزن بدن و سطح قند خون بین دو گروه تغییر معنی‌داری نداشت.

با این حال، نتایج نشان می‌دهد که گروه BPA کاهش قابل توجهی در حساسیت به انسولین در مقایسه با گروه کنترل تجربه کرد.

هاگوبیان گفت: «این نتایج نشان می‌دهد که شاید دوز ایمن EPA ایالات متحده باید تجدید نظر شود و ارایه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند این تغییرات را به بیماران پیشنهاد کنند.»

محققان در مرحله بعدی قصد دارند ببینند که آیا دوز کمتر BPA طی چند هفته یا چند ماه خطر دیابت را افزایش می‌دهد یا خیر. آن ها همچنین می‌خواهند آزمایش کنند که آیا ورزش هوازی می‌تواند اثرات منفی BPA را معکوس کند یا بر آن غلبه کند.

نظر شما