شناسهٔ خبر: 67486995 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

اعتراض کارگران و احزاب یونان به حذف یک روز از تعطیلات هفتگی

کارگران یونانی و اتحادیه‌های آنان به تصمیم دولت در کاهش ایام تعطیل هفته از دو روز به یک روز معترض شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از پایگاه خبری دیدبان بالکان، اعتراضات صنفی اتحادیه‌های کارگری علیه دولت محافظه‌کار حاکم بر یونان پس از اعلام دولت در شش روزه کردن هفته کاری، روز سه شنبه به خیابان کشیده شد. 

بنا بر این گزارش، اقدام دولت یونان برای حذف قانون پنج روزه بودن کار و تبدیل هفته کاری به شش روز با واکنش خصمانه احزاب و اتحادیه‌های مخالف رو به رو شده است. 

حزب مخالف «سیریزا» و تشکل‌های کارگری این کشور پیشنهادهایی را در پارلمان ارائه کرده‌اند که در آن تصمیم دولت محافظه‌کار برای ایجاد یک هفته کاری ۶ روزه یا کار هفتگی ۴۸ساعته در برخی صنایع را رد کرده و تصمیم اخیر را غیرکارشناسی معرفی می‌کند. 

در طول پنج سال حاکمیت حزب حاکم بر یونان، امتیازات نیروی کار در یونان تنزل یافته، استاندارد زندگی کارگران بدتر شده، کنترل‌ها بر شرایط بهداشت و ایمنی در محل کار ضعیف شده است، در حالی که بیشتر حقوقی که از دنیای کار محافظت می‌کردند لغو شده‌اند. 

روز اضافی هشت‌ساعته البته محدودیت دارد، زیرا اضافه کاری ممنوع است و کسانی که شیفت اضافی را انجام می‌دهند می‌توانند ۵۰ درصد به ازای هر ساعت دریافتی بیشتر انتظار داشته باشند. اما باز هم کارگران با تعطیل نشدن شنبه مخالف هستند. 

دولت مدعی است که این تغییر مشکل کسری برای پرداخت دستمزدها را جبران می‌کند. 

در اعتراض به این تصمیم، سندیکاهای کارگری در روزهای ۳ و ۴ جولای (چهارشنبه و پنج شنبه) را برای تظاهرات اعتراضی در آتن و علیه کارفرمایان و دولت اعلام کردند.

انتهای پیام/

نظر شما