شناسهٔ خبر: 23891781 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نشست پارلمان اروپا درباره برجام و ناآرامی های اخیر ایران برگزار شد

نشست پارلمان اروپا درباره برجام و ناآرامی‌های اخیر ایران با حضور نمایندگان این اتحادیه در بروکسل برگزار شد.

صاحب‌خبر -

نسشت پارلمان اروپا در باره برجام و ناآرامی های اخیر ایران برگزار شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پارلمان اروپا پس از آنکه ناآرامی‌های ایران فروکش کرد  نشستی را با عنوان  بررسی این ناآرامی‌ها در مقر این اتحادیه برگزار کرد.

در ابتدای این نشست، «یوهان هان» کمیسیونر مذاکرات گسترش اتحادیه اروپا و دیپلمات اتریشی با تکیه بر گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، به پایبندی ایران به مفاد برجام اشاره کرد و بیان داشت: «موضع اتحادیه اروپا در برابر برجام روشن است  و همه ۲۸ وزیر خارجه اتحادیه تعهد خود را به این توافق نامه اعلام کرده اند. بنابراین بر موضوع ناآرامی های ایران باید جدا از برجام تمرکز کرد.»

وی در ادامه نیز افزود: شرایط صلح آمیز اعتراضات باید در فضای مجازی و هم در فضای حقیقی در ایران  به سهولت محقق شود.

«ماریتجه شاکه» از اعضای هلندی پارلمان اروپا در ادعایی بی‌اساس گفت: بحث حقوق‌بشر از بحث برجام جداست و به همین دلیل همواره می توانیم آن را مطرح کنیم و تحریم جدید وضع کنیم.

«اودو وُیگت» از دیگر اعضای آلمانی پارلمان نظر کاملاً متفاوتی داشت. وی اعتقاد داشت که بررسی عملکرد حقوق بشری دیگر کشورها برای اتحادیه اروپا یک ضرورت است ولی باید عملکرد حقوق‌بشری «کشورهای آمریکای شمالی، عربستان سعودی و رژیم صهیونستی» هم بررسی شود.

وُیگت در ادامه گفت که نقض حقوق‌بشر حتی در میان اعضای ناتو هم دیده می شود و «ترکیه در صدر آنهاست».

«کلاوس بوخنر»  از نمایندگان آلمانی پارلمان مدعی شد که مشکلات  اقتصادی  ناآرامی‌های اخیر ایران را رقم زده است و در این باره نیز افزود: «آمریکا از عمل به تعهدات خود ذیل برجام سر باز زده است،  اما امروز، برخی از بانک‌های اروپایی به رغم تهدیدات آمریکا، آماده همکاری با ایران هستند و این همان کاری است که می‌تواند به مردم ایران کمک کند.»

در ادامه، «فابیو کالستالدو» نماینده ایتالیایی پارلمان اروپا گفت که تظاهرات اخیر می‌توانست ایران را به سوریه‌ای دیگر تبدیل کند و اتحادیه اروپا باید با پایبند ماندن به برجام و تقویت اقتصاد ایران، به مردم ایران کمک کند.

«فرانتس اوبرمایر» از اعضای اتریشی پارلمان اروپا به اختلافات تهران و ریاض اشاره کرد و گفت:  اتحادیه اروپا باید ایران و عربستان را دور یک میز بنشاند تا مشکلاتشان را حل کنند.

«جانوس کوروین میکه» نماینده لهستانی پارلمان اروپا که این روزها کشورش از وضعیت این اتحادیه ناراضی است، گفت: «چرا خود اتحادیه اروپا که تفاوت و چند دستگی در آن موج می زند می‌خواهد ایران را شبیه خود کند؟!»

وی افزود: در حالی که برخی کشورها با افتخار بمب اتم دارند چرا در این مورد ایران باید همواره تحت فشار باشد؟ 

این در حالی است که ایران همواره اعلام کرده است که در هیچ شرایطی قصد ساخت سلاح هسته‌ای را ندارد و همواره به دنبال کاربرد صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای بوده است.

انتهای پیام/

نشست پارلمان اروپا در خصوص ایران

نظر شما