شناسهٔ خبر: 23184212 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس شورای ملی زیتون ایران خبر داد

بازنگری تعیین استاندارد روغن زیتون در کشور

نمایندگی زنجان

رئیس شورای ملی زیتون ایران، از بازنگری تعیین استاندارد روغن زیتون در کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

«مهدی عباسی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این‌که در تولید میوه زیتون به مرز خودکفایی رسیده‌ایم، اظهار کرد: فقط واردات روغن زیتون آن هم از نوع بکر و فرابکر آن آزاد است و واردکنندگان نمی‌توانند زیتون را وارد کنند. این در حالی است که خوشبختانه بازنگری تعیین استاندارد روغن زیتون در کارگروهی متشکل از فعالان، روسای تشکل‌ها و طرح دفتر زیتون در حال انجام است و مقرر است که روغن‌های زیتون با عناوین بکر و فرابکر، مطابق با استانداردهای جهانی به بازار عرضه شود.

وی با تأکید بر این‌که در صنایع غذایی، فقط باید از روغن‌های زیتون بکر و فرابکر استفاده شود و استفاده از روغن پومیس غیرقانونی است، ادامه داد: روغن پومیس در مصارف بهداشتی و صنعتی کاربرد دارد و در صنایع غذایی استفاده نمی‌شود. البته این مسئله همیشه مدنظر سازمان غذا و دارو قرار داشته است ولی با بازنگری تعیین استاندارد روغن زیتون، تحت نظارت‌های محکم‌تری قرار می‌گیرد.

عباسی با بیان این‌که در حال رایزنی هستیم تا بخشی از نظارت بر روی کاربرد روغن‌ها در صنایع مختلف، زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی و سازمان غذا و دارو در اختیار انجمن قرار بگیرد، تصریح کرد: در خصوص میوه زیتون نیز با توجه به بحران آب پیش‌رو، برنامه‌ای برای توسعه وجود ندارد و ترویج علوم تحقیقاتی برای افزایش عملکرد در واحد سطح، ضروری به نظر می‌رسد. برای نیل به این منظور نیز باید در راستای انتقال علم به باغات و کشاورزان و متعاقب آن، ارتقای مکانیزم موجود اهتمام بورزیم.

رئیس شورای ملی زیتون ایران خاطرنشان کرد: تا چند سال پیش، 50 هزار هکتار از باغات هلند تحت کشت میوه زیتون بود و این میزان هم‌اکنون به 18 هزار هکتار کاهش یافته است. جالب آن‌که برخلاف کاهش سطح زیر کشت، تولید سالانه زیتون هلند رو به افزایش است و این نشان می‌دهد که هلندی‌ها با بهره‌گیری از علم روز، به افزایش عملکرد در واحد سطح بدون نیاز به توسعه باغات دست یافته‌اند.

به گزارش ایسنا، 85 هزار هکتار از باغات کشور تحت کشت زیتون قرار دارد و سالانه حدود 105 هزار تن میوه زیتون تولید می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما