شناسهٔ خبر: 23164776 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی:

دانشگاه باید از آموزش محوری به خلاقیت محوری تغییر کند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه دانشگاه باید از آموزش محوری به خلاقیت محوری تغییر کند، گفت: آشنایی اساتید با آسیب‌های اجتماعی برای ارتقای آگاهی دانشجویان ضروری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ فرهاد رهبر ظهر امروز در شانزدهمین همایش سراسری دبیران هم‌اندیشی استادان دانشگاه‌های کشور که در هتل خورشید تابان برگزار شد، اظهار داشت: این جلسه دبیران هم‌اندیشی که انتقال تجارب و دانش افزایی اساتید بوده، بسیار ارزشمند است.

وی افزود: 70 هزار استاد در طی این 6 سال در این جلسات شرکت کردند و در حدود 3 هزار دوره‌های آموزشی در موضوعات مختلف مانند سیاسی، اخلاق حرفه‌ای، معرفت شناسی و دیگر مباحث برگزار شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: فلسفه  این جلسات هم‌اندیشی این است که اساتید مسئولیت‌هایی که در دانشگاه دارند را بشناسند تا دانشگاه‌ها  نقش اصلی خود که حل مشکلات مردم و جامعه است با علم، دانش و فناوری حل کنند.

رهبر رکن اصلی دانشگاه‌ها را اساتید دانست و متذکر شد: اساتید نقش اساسی را در دانشگاه‌ها برای انجام وظیفه‌ای که برعهده دارند، ایفا می‌کنند، همچنین، دبیران هم‌اندیشی به دلیل اینکه به اساتید خدمت می‌رسانند و برای ارتقای سطح آگاهی و دانش استاد دانشگاه تلاش می‌کنند، نقش مضاعفی نسبت به اساتید در دانشگاه‌ها برعهده دارند. 

وی با شاره به اینکه مجموعه‌ای مانند دفتر نهاد مقام معظم رهبری باید یک مکانیزمی تعبیه کند که میزان اثربخشی دبیران هم‌اندیشی در این ماموریت را با شاخص ارزیابی کند، ادامه داد: لازم است، آسیب‌شناسی داشته باشیم و براساس آن، برنامه‌ریزی انجام دهیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: این انتقال تجارب بسیار خوب است، ولی باید کاستی‌ها را نیز نظر داشت و شناسایی کرد، آسیب ها کجا است و برای رفع آن چه باید کرد؟

رهبر اضافه کرد: 6 سال 70 هزار استاد را در ۳ هزار  دوره آموزش دادیم و این مقدار نشان دهنده کمیت خوبی است، ولی درباره کیفیت آن نظری ندارم.

وی با بیان اینکه محصول اساتید دانشگاه‌ها تربیت کادر و حوزه پژوهش و سپس حل مسئله است، تاکید کرد: دانشجویان فارغ‌التحصیل شده، محصول اساتید دانشگاه‌ها هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: در دانشجویان فارغ‌التحصیل شده باید مقایسه کرد که چقدر فرهنگ اسلامی، ارق ملی و دینی به این دانشجویان که حاصل تربیت اساتید هستند تزریق شده که حاصل تربیت اساتید هستند. 

رهبر انتقادی به جلسات دبیران هم‌اندیشی دانشگاه‌ها داشت و گفت: این آموزش‌ها نقطه‌ای بوده و سیستماتیک نیست، همچنین، در آن، ارتباط سیستماتیک با اساتید نداریم، زمانی که استاد متحول شد و سرشار از عشق به اسلام و سرشار از روحیه انقلاب و خدمت باشد می‌تواند آن را به دانشجویان خود منتقل کند  و اگر این اتفاق بیفتد، وظیفه خود را انجام داده است، در واقع استاد باید مدافع خلاقیت و ابتکار باشد.

وی ادامه داد: دانشگاه را باید از آموزش محوری به خلاقیت محوری و ابتکار محوری تبدیل کرد، همچینن باید اساتید دانشگاه‌ها به مسائل جامعه از جمله آسیب‌های اجتماعی آگاه باشند.

رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه آسیب‌های اجتماعی برای مقام معظم رهبری بسیار مهم است، گفت: اساتید دانشگاه‌ها باید به آسیب‌های اجتماعی جامعه و دانشگاه آشنا باشند که باید به اساتید منتقل شود. 

رهبر بیان کرد: اساتید شاگردپروری انجام نمی‌دهند و ارتباط بین استاد و دانشجو قطع شده، این ارتباط سیستماتیک نیست و ارتباط استاد و شاگردی نیست.

وی اضافه کرد: اساتید دانشگاه‌ها باید بصیرت و آگاهی نسبت به فضای پیرامونی خود داشته باشند، همچنین، آنها باید این مسائل جامعه را وارد دانشگاه کنند، برای حل آن چاره‌اندیشی داشته باشند و لازم است که اساتید دانشجویان را مدیریت کنند که از این دانشجویان برای حل مسائل در جامعه بهره بگیرند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: تا زمانی که استاد ما مسائل جامعه و صنعت را نداند و درک نکند، ارتباط بین صنعت و دانشگاه اتفاق نمی‌افتد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما