چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر ساختاری مهارت سیاسی بر توانمندی کارکنان با نقش واسطهای رفتار سکوت کارمندان و جو سکوت است. این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری، تمامی کارمندان ادارات آموزشوپرورش شهر مشهد در سال 92-93 است. نمونهای به حجم 171 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شده است. شرکتکنندگان پرسشنامهی مهارت سیاسی، سکوت سازمانی و توانمندی کارکنان را تکمیل کردند. دادهها با مدل معادلات ساختاری و با نرمافزار
LISREL تحلیل شدهاند. یافتهها نشان داد که نشانگرهای سازه نهفته مهارت سیاسی بهنحو مطلوبی پیشبینی کننده مهارت سیاسی هستند. افزون بر آن، نیرومندترین نشانگر سازه نهفته جو سکوت سازه فرصت ارتباط است. در مدل ساختاری تدوینشده، یافتهها نشان میدهد مهارت سیاسی بر جو سکوت، اثر ساختاری منفی دارد (0/43-= GA11)؛ مهارت سیاسی بر رفتار سکوت اثر ساختاری منفی دارد (0/33-= GA21) و مهارت سیاسی بر توانمندی کارکنان اثر ساختاری مثبت دارد (0/79= GA31). اثر غیرمستقیم مهارت سیاسی بر رفتار سکوت، معنیدار نبوده و اثر غیرمستقیم مهارت سیاسی بر توانمندی کارکنان معنیدار است (0/049). همچنین، جو سکوت سازمان بر رفتار سکوت کارمندان اثر ساختاری مستقیم (0/15 = BE) دارد. در نتیجه، برای مقابله با رفتار سکوت سازمانی و بهرهگیری از تجربیات کارکنان باید جو سکوت سازمانی را از میان برداشت. یک عامل بسیار مؤثر در این زمینه، افزایش مهارت سیاسی کارکنان است. استفاده از مهارت سیاسی، با کمرنگ شدن جو سکوت همراه است که بهتبع آن میتوان انتظار داشت رفتار سکوت سازمانی کاهش یابد و کارکنان توانمندتر شوند.
واژههای کلیدی: مهارت سیاسی، توانمندی کارکنان، سکوت سازمانی، رفتار سکوت، جو سکوت
نویسندگان:
علی اکبر امین بیدختی
رسول علیجانی: دانشجو دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه سمنان
فصلنامه فرایند مدیریت و توسعه – جلد 29، شماره 4، زمستان 1395.
∎