مهدری راثی، مدرس دانشگاه، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از آذربایجانشرقی، با بیان اینکه تعیین روز شهادت آیتالله مفتح به عنوان روز بزرگداشت وحدت حوزه و دانشگاه اقدام بسیار ارزشمندی از سوی امام خمینی(ره) بود، اظهار کرد: اسلام مشوق علم بوده و بر معرفت و دانایی تاکید دارد، از این رو طبیعتا اداره جامعه باید بر این اساس انجام گیرد.
وی، با بیان اینکه ایجاب میکرد بعد از انقلاب اسلامی وحدت بین حوزه و دانشگاه محقق شود، ادامه داد: وحدت، لازمه بالندگی و شکل گیری تمدن اسلامی بوده که در این مقوله قبل از انقلاب مشکلات اساسی وجود داشت و گاهی نگاهها و نگرشهای منفی نسبت به این قضیه وجود داشت.
راثی، گفت: شاهد اقدامات حداقلی در رابطه با وحدت بین حوزه و دانشگاه هستیم که راهاندازی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، مبادله اساتید، تعریف دروس معارف اسلامی در دانشگاه، برگزاری برنامههای مناسبتی در دانشگاهها، حضور اساتید علمی در حوزهها و... جزوی از این برنامه هاست.
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تبریز، بیان کرد: اگر بخواهیم شاهد تحقق یک جامعه متعالی بوده و آرمانهای امام(ره) و انقلاب تامین شود، باید به طور مضاعف به ویژه در بحث گفتمانسازی، تئوریپردازی و تطبیق مباحث اسلامی به طورعینی با نیازهای جامعه تلاش کرده و حوزه و دانشگاه نیز از ظرفیتهای یکدیگر استفاده کافی ببرند.
وی گفت: ضروری است که در ادامه انقلاب اسلامی بیش از گذشته به مقوله وحدت حوزه و دانشگاه توجه شده و ساز و کاری برای آن تعریف شود، بدون شک این سازو کار به اسناد بالادستی متکی بوده و نهادهای تصمیمگیر در این خصوص موثر بوده و متولیهای علمی و دانشگاهی نیز در این قضیه نقش دارند.
راثی، با تاکید بر اینکه حوزههای علمیه خاستگاه انقلاب هستند، متذکر شد: انقلابی اسلامی ایران انگیزه فرهنگی داشته و ادعای ارائه مدل عملی در اداره جامعه را دارد که از پایههای مستحکم نیز برخوردار است، طبیعتا در چنین جامعهای بخش اعظم زحمات این ماموریت، متوجه نهادهای آموزشی و تربیتی است.
وی، اضافه کرد: جامعه حوزوی برای پاسخگویی به نیازهای جامعه، تامین مبانی فکری و فرهنگی انقلاب و تجویز نسخههای عینی و عملیاتی باید از ظرفیتهای جامعه دانشگاهی استفاده کافی را ببرد. به نظر میرسد که اقدامات اساسی در این راستا انجام میشود، اما همچنان خلا شناختی بین این دو مجموعه وجود داشته و نیاز است که این خلا پر شده و قدم اساسی در این راستا برداشته شود.
وی گفت: ارادهای جدی در سطح کلان جامعه نیاز است تا زمینه همافزایی و همفکری بین دو مجموعه حوزه و دانشگاه را فراهم کند.
این مدرس دانشگاه، ادامه داد: انجام پژوهشهای مشترک، رصد و آنالیز نیازهای موجود، تئوریپردازی در این حوزه، مبادله دانشجو و استاد و... از جمله مواردی است که میتواند در تحقق وحدت حوزه و دانشگاه تاثیر مثبت داشته باشد.
وی افزود: به نظر میرسد که عمده چالش ما در زمینه علوم انسانی است و متاسفانه حوزههای علمیه در این زمینه علیرغم ظرفیتهای ممتاز، نقش و مسئولیت والای خود در قبال انقلاب، موفق نبوده و ما هنوز هم نتواستهایم تعاریف دقیق و درستی در این خصوص عرضه کنیم.
وی با اشاره به نقش محوری حوزههای علمیه در شکل گیری وحدت بین این دو نهاد موثر در تمدن سازی اسلامی اشاره کرد و گفت: حوزه های علمیه باید نقشی موثرتر در این زمینه ایفا کند.