شناسهٔ خبر: 23104881 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

حجت الاسلام جباری:

وحدت حوزه و دانشگاه وحدت علم و دین است

گروه اجتماعی: معاون فرهنگی دانشگاه ارومیه گفت: وحدت حوزه و دانشگاه ، تقویت بعد کارشناسی علمی در مباحث فقهی و حوزوی است.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام کریم جباری معاون فرهنگی دانشگاه ارومیه در گفت و گو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از آذربایجان غربی وحدت حوزه و دانشگاه را هماهنگی ابزارها و روشها با آرمانهای دینی دانسته و اظهار کرد: وحدت حوزه دانشگاه را میتوان به تعبیر دیگر بروز رسانی مفاهیم دینی و بیان و پیام دینی به طوری که جوان امروز این پیام را داروی دردهای خود تلقی کند دانست، همچنین وحدت حوزه و دانشگاه ، تقویت بعد کارشناسی علمی در مباحث فقهی و حوزوی است و استفاده از دانشمندان و آگاهان علوم روز برای گسترش مباحث کاربردی در حوزه های علمیه است لازم و ضروری است.

وی افزود: وحدت حوزه و دانشگاه یعنی این دو نهاد باید برای نجات نسل جوان و انسان امروز و کاهش آسیبهای اجتماعی طرح های مشترک موفق و قابل اجرا ارائه دهد .

وی در ادامه تصریح کرد: در نگرش اصیل اسلامی و حقیقی عناوینی مثل حوزه یا دانشگاه مهم نیست، مهم حقیقت علم و محوریت علم مفید و سازنده است ، علمی که نه فقط شرط موفقیت شغلی بلکه شرط اساسی یک زندگی سالم برای نزدیک شدن به سبک زندگی اسلامی است ، به گونه ای که همگان به طور ملموس در جامعه و زندگی آثارش را ببینند .

این مقام مسئول ادامه داد: امروزه به طوری که اسیر عناوین ظاهری نباشیم دانشگاه ایدئال اسلامی و حوزه علمیه مطلوب اسلامی یک مرکز آموزشی پژوهشی بزرگ و جامع با محوریت نیازهای اجتماعی است ؛ چیزی که دانشگاهها و حوزه های فعلی از آن فاصله بسیار زیادی دارند .

حجت الاسلام جباری با بیان اینکه فقط ارتباط و احترام ظاهری حوزه و دانشگاه به یکدیگر کافی نبوده و دانشگاه ها و حوزه ها باید به همدلی معنوی و همزبانی واقعی علمی و‌ روشمند دست یابند بیان کرد: ما نیازمند مشارکت حوزه و دانشگاه در پروژه های مشترک علمی و فرهنگی و پژوهشی هستیم به گونه ای که با مسأله شناسی دقیق ، بر مشکلات اجتماعی تمرکز شود و راه حل های ارزشمندی ارائه گردد .

وی یاد آور شد: پایه گذار وحدت حوزه و دانشگاه شخصیتهایی مانند استاد مطهری و بهشتی و مفتح و علامه جعفری و آیت الله طالقانی بودند ، شخصیتهایی که جامع علم و دین بوده و با متفکران و صاحبنظران علوم و فنون به تعامل فکری مستمر می پرداختند، در جامعه کنونی نیز اگر بخواهیم در مسیر وحدت حوزه و دانشگاه پیش برویم باید به همان سیره و سنت علمی این بزرگان عمل کنیم.


این استاد دانشگاه عنوان کرد: حوزه و دانشگاهی که در شأن فرهنگ و تمدن اسلامی باشد حوزه و دانشگاهی است که تمام علوم و فنون را به معنای واقعی اش شامل شود و آخرین حرف در همه زمینه های علمی را بزند و پیشتاز تحقیق و پژوهش در جهان باشد .

معاون فرهنگی دانشگاه ارومیه در ادامه گفت: امروزه عصر تخصص های علمی است و اگر صاحبنظران اسلامی در یکی از زمینه های علمی روز تخصص یا حداقل آشنایی علمی یا عمومی با یکی از تخصص‌های روز نداشته باشند و یا با بزرگان این رشته ها حشر و نشر نیابند ، وحدت حوزه و دانشگاه تحقق نخواهد یافت و اگر در مقابل تخصص های علمی روز جبهه گیری شود چه بسا حوزه و دانشگاه مقابل هم قرار گیرد .

نظر شما