شناسهٔ خبر: 23084394 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

به مناسبت بزرگداشت وحدت حوزه و دانشگاه؛

وحدت حوزه و دانشگاه محصول انقلاب است

خط آمریکایی ترور در 27 آذرماه سال 58 آیت الله مفتح را هنگام ورود به دانشگاه تهران توسط گروهک التقاطی فرقان به شهادت رساند و حضرت امام خمینی این روز را به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نسل شاهوار 40 روز بعد از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط امت انقلابی، خط آمریکایی ترور حذف آیت الله مفتح یکی دیگر از یاران موثر امام و امت را طراحی و در 27 آذر ماه سال 58 هنگام ورود به دانشگاه تهران توسط گروهک التقاطی فرقان آیت الله مفتح ترور شد.

حضرت امام خمینی رحمة الله رهبر انقلاب اسلامی نیز روز شهادت شهید مفتح را به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری کردند.

رژیم پهلوی اختلاف  بین حوزه و دانشگاه را در دستور کار خود قرار داد

طزره ای مسئول حوزه علمیه خواهران شاهرود در گفتگو با خبرنگار نسل شاهوار ضمن گرامیداشت شهادت آیت الله مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: تمدن جدید که با خود نگاه استعمارگرایانه و استثمارگرایانه توام با سلطه بر مراکز علمی را با خود به ارمغان آورده بود به جای وحدت حوزه و دانشگاه که ماهیت هر دو علم و دانش بود باعث تضاد و از هم بیگانگی این دو مرکز علمی شده بود.

وی با بیان اینکه کسانی که مدرسه و دانشگاه را به جوامع ما آوردند تعمّدا یا از سر بی توجهی به آموزه های دینی کم توجه یا با آن ضدیت داشتند اظهار کرد: رژیم پهلوی که متاثر از فرهنگ غرب بود دانشگاه را برای خود اصل می دانست و تقابل با حوزه، سرکوب این مراکز علمی و ایجاد اختلاف بین دو نهاد علمی حوزه و دانشگاه را در دستور کار خود قرار داد.

مسئول حوزه علمیه خواهران افزود: انقلاب اسلامی که یک انقلاب فکری و اندیشه ای بود در همه زیرساخت های شکل دهنده جامعه و ذهن و زندگی مردم جامعه دگرگونی را بوجود آورد و یکی از اصلی ترین جاهایی که انقلاب اسلامی و افکار امام باید خود را نشان داده و تاثیر می داشت حوزه و دانشگاه بود.

آیت الله مفتح دانش آموخته حوزه و دانشگاه بود

طزره ای ادامه داد: حضرت امام دارای اندیشه عالی و متعالی بودند و نمی خواستند  که حوزه تقویت و دانشگاه حذف یا بالعکس دانشگاه تقویت و حوزه حذف شود بلکه این دو مرکز علمی را بالی می دیدند که جامعه برای از این دو بال که تربیت فرزندان نخبه جامعه را عهده دارند برای تعالی و پیشرفت و فراهم آوردن زندگی بهتر استفاده شود.

وی یادآور شد: آیت الله مفتح در اوج شکوفایی حوزه علمیه قم در دهه های 20 و 30 در این مرکز علمی تحصیل کرد و از محضر اساتیدی چون آیت الله بروجردی، علامه طباطبایی و حضرت امام خمینی رحمة الله بهره برد اما تنها به تحصیلات حوزوی اکتفا نکرد و تحصلات دانشگاهی را دنبال کرد و دانش آموخته حوزه و دانشگاه و یکی از روحانیان پرتلاش در عرصه تبلیغ و مسئولیت های اجتماعی و سیاسی بود که در رژیم گذشته مبارزه کرد و به زندان افتاد.

حرکت علم و دین در کنار یکدیگر تعالی جامعه را به دنبال دارد

حجت الاسلام رجبی استاد حوزه علمیه شاهرود نیز در گفتگو با خبرنگار نسل شاهوار گفت: حرکت پا به پای علم و دین در نظام اسلامی رشد و تعالی جامعه را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه وحدت بین حوزه و دانشگاه هم وحدت محتوایی و هم وحدت در روش است اظهار کرد: استفاده از علوم حوزوی و دانشگاهی نه تنها از یکدیگر جدا نیستند بلکه در کنار هم هستند و چه بهتر است که در مدارس بیشتر بر روی مسائل اعتقادی بچه ها کار شود.

وحدت حوزه و دانشگاه یادگار ارزشمند حضرت امام است

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه یادگاری ارزشمند از حضرت امام خمینی رحمة الله است افزود: جامعه برای بقای خود نیازمند و حدت و انسجام اجتماعی و انسجام در تعلیم و تربیت است حوزه فکر و عقیده را تقویت می کند و دانشگاه به زندگی بشر ابزار می دهد و زمانی که این دو در کنار هم باشند باعث رشد و ارتقای فرد می شود.

رجبی با تاکید بر اینکه منظور از وحدت حوزه و دانشگاه انتزاج و اختلاط نیست تصریح کرد: منظور از وحدت حوزه و دانشگاه وحدت در هدف است که موجب پیشرفتع همزمان علم، دین و تقوا می شود.

وی ادامه داد: علم و دین مکمل یکدیگر هستند و وحدت حوزه و دانشگاه دو بال علمی و دینی کشور است که می تواند صدای گفتمان انقلاب اسلامی را به گوش جهانیان برساند.

هدف حوزه و دانشگاه کسب معرفت و علم آموزی است

مریم میرزایی یکی از اساتید دانشگاه پیام نور و غیر انتفاعی شاهرود در گفتگو با خبرنگار نسل شاهوار با گرامیداشت شهادت آیت الله مفتح گفت: هدف حوزه و دانشگاه هر دو علم آموزی و کسب علم، دانش و معرفت است وقتی اهداف دو نهاد با هم یکی باشد وحدت آنها نیز با هم ضروری است.

وی اظهار کرد: حوزه نهادی است که دین شناسان ما در آن نهاد تدریس و تحصیل می کنند و می تواند در هدایتگری فعالیت هایی که در دانشگاه ها صورت می گیرد موثر باشند.

انتهای پیام/

نظر شما