به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ندای سرخه، از خجسته ترین پیامدهای انقلاب اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه است. طرح مسئله وحدت حوزه و دانشگاه را می توان از آثار انقلاب فرهنگی دانست که با بهره گیری از رهنمودهای امام خمینی(ره) در سال 59 آغاز شد.
به همین مناسبت گفتگویی را با مدیر حوزه علمیه برداران شهرستان سرخه و یکی از اساتید حوزه و دانشگاه ترتیب دادیم که در ادامه می آید:
حجت الاسلام و المسلمین فتاحی مدیر حوزه علمیه برداران شهرستان سرخه در گفت و گو با خبرنگار ندای سرخه با محوریت اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه، موانع و راهکارهای تقویت این وحدت اظهار کرد: وحدت حوزه و دانشگاه یکی از خجسته ترین و با برکت ترین پیامدها و محصولات انقلاب اسلامی است.
وی با اشاره به اینکه طرح مسئله وحدت حوزه و دانشگاه را می توان از آثار انقلاب فرهنگی دانست که با بهره گیری از رهنمودهای حضرت امام خمینی(ره) در سال 59 آغاز شد، افزود: امام خمینی(ره) گسترش پژوهش های علمی و معارف بلند و عمیق اسلام را به عنوان هداف اصلی دنبال می کرد و این آرمان بلند؛ دانشگاه و حوزه را برای تلاش مشترک به سوی هم کشانید.
مدیر حوزه علمیه برداران شهرستان سرخه گفت: 27 آذرماه 58 یادآور عروج ملکوتی مجاهدی خستگی ناپذیر و عالمی ربانی آیت الله مفتح است که از پیش قرآولان اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه بود؛ لذا به همین مناسبت این روز را امام راحل روز وحدت نامگذاری کردند.
فتاحی افزود: مفتح همانگونه که در حوزه به درجه اجتهاد رسیده بود در دانشگاه نیز موفق به اخذ دکترا شد.
وی با بیان اینکه حوزه های علمیه در جامعه درونی و نظام ما دارای جایگاهی بس مهم و والا هستند، اظهار کرد: نقش حوزه ها در حرکت اسلامی و تربیت جامعه بسیار حساس و سرنوشت ساز است؛ عالمان دینی همواره سرپرستی و هدایت جامعه را بر عهده داشتند و در حوادث و به ویژه مبارزات مردم علیه دولت های جائر زمان خویش پیشاپیش مردم به قیام برخاسته اند.
مدیر حوزه علمیه برداران شهرستان سرخه بیان کرد: دانشگاه همواره جایگاه آموزش و کاوش در حوزه اندیشه های علمی بوده است و رسالت بلند آنان سوق دادن جامعه به سوی مقاصد بلند فرهنگی و اجتماعی است.
فتاحی با اشاره به اینکه مطمئنا وحدت حوزه و دانشگاه هیچگاه به معنای سلب استقلال فکری یا نفی هویت مستقل یکی از این دو نهاد نیست، گفت: مفهوم اصلی این وحدت جامعیت دین اسلام است که در تأمین نیازهای بشری به هر دو بُعد مادی و معنوی آن تأکید داشته است.
وی روحانی و دانشگاهی را مکمل یکدیگر دانست و افزود: هویت هر یک مستقل و این استقلال به معنای استقلال جامعه می باشد و ثمره این وحدت توسعه علمی و بالندگی و پیشرفت کشور است.
مدیر حوزه علمیه باقرالعلوم شهرستان سرخه گفت: منظور از دانشگاه اسلامی این نیست که دروس مربوط به حوزه در آن تدریس شود یا اساتید آن روحانی باشد؛ بلکه دانشگاه اسلامی آن دانشگاهی است که هدف آن الهی باشد.
فتاحی در ادامه به مواردی از عوامل مانع وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و افزود: عدم وضوح و تبیین دقیق مفهوم وحدت نزد طرفین و عدم شناخت دقیق از خصوصیات و توانایی های خود و طرف مقابل را می توان از موانع وحدت برشمرد.
وی اظهار کرد: نبود همدلی و خوش بینی متقابل نیز می تواند مانع دیگری در برابر وحدت به شمار آید؛ موضع گیری ها و سخنان غیردوستانه برخی از طرفین به تدریج همدلی و خوشبینی متقابل را کمرنگ ساخته و می سازد.
مدیر حوزه علمیه باقرالعلوم شهرستان سرخه با بیان اینکه یکی از مهمترین موانع ریشه در افراط ها و تفریط ها دارد، گفت: در دانشگاه جریانات افراطی به تجدد تعبیر می شود و درحوزه به تحجر؛ تجددگرایان بر اثر افراط درعلم گرایی که برگرفته از غرب است دچار تفکر اومانیستی در مسائل فردی و تفکر سکولاریستی در مسائل حکومتی شده اند و تحجر گرایان به هدف حمایت و پیروی از جبنه های قدیمی و سنتی نه به معنای سنت بلکه به صرف قدیمی بودن دچار تحجر شده اند.
مدیر حوزه علمیه برداران شهرستان سرخه زمینه های وحدت را اتخاذ شیوه های مشترک آموزشی، پژوهشی، تبادل اطلاعات، تشکیل شبکه های مشترک پژوهشی، اطلاع رسانی، مبادله استاد و مدرس و تلفیق حوزه معرفت شناختی یعنی می بایست علوم دینی و فلسفی در دانشگاه ها و علوم تجربی در حوزه تدریس شوند؛ عنوان کرد.
فتاحی بیان کرد: گفت و گوی علمی در فضای صمیمی برای روشن شدن حقیقت هم در فضای حوزه با حضور اندیشمندان دانشگاه و هم در محیط دانشگاه با حضور اندیشمندان حوزوی به دور از منازعات سیاسی و جناحی و اینکه هر دو نهاد حوزه و دانشگاه یکدیگر را به رسمیت بشناسند و وجود دیگری را برای اداره جامعه لازم و ضروری بدانند و هر دو نهاد تواضع و ادب لازم را در ارتباط با یکدیگررعایت کنند را می توان از دیگر راه های تقویت وحدت بین حوزه و دانشگاه دانست.
فتاحی به بیاناتی از مقام معظم رهبری در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: در نظام اسلامی علم و دین باید پا به پای هم حرکت کنند اگر حوزه و دانشگاه به هم وصل و خوش بین باشند و به هم کمک کنند دو شعبه از یک موسسه علم و دین هستند.
وی به تعبیر زیبای حضرت امام خمینی(ره) در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه و اهمیت آن اشاره کرد و افزود: امام روح الله (ره) فرموده اند"روح و جسم با هم وحدت دارند؛ جسم ظل روح است؛ جسم ظاهر روح است و روح باطن جسم اینها با هم یکی هستند؛ جدائی ندارند؛ همانطور که جسم انسان و روح انسان وحدت دارند؛ می بایست طبیب روحانی(حوزه های علمیه) و طبیب جسمانی (دانشگاه ها) هم با هم وحدت داشته باشند".
مدیر حوزه علمیه برادران سرخه با بیان اینکه حضرت امام خمینی(ره) جدایی حوزه و دانشگاه را توطئه استکبار می دانستند، گفت: بر اساس فرموده حضرت امام خمینی(ره) امروز یکی از ضروری ترین تشکل ها بسیج دانشجو و طلبه است؛ طلاب علوم دینی و دانشجویان دانشگاه ها باید با تمام توان خود در مراکزشان از انقلاب و اسلام دفاع کنند و امروز دانشگاه و حوزه از هر محلی بیشتر به اتحاد و یگانگی احتیاج دارند و بدون این وحدت انقلاب اسلامی کم فروغ است.
وی اظهار کرد: در نظام گذشته تلاش های بسیاری برای منزوی کردن روحانیت و از سوی دیگر غربی کردن کشور ونهادهای فرهنگی و آموزشی به ویژه دانشگاه ها صورت پذیرفت.
مدیر حوزه علمیه برادران سرخه بیان کرد: با پیروزی انقلاب و در سایه رهبری های داهیانه امام راحل دو قشر روحانی و دانشجو برای پیروزی انقلاب پیشگام شدند.
فتاحی گفت: به دلیل اهمیت نقش این دو قشر از هدایت جامعه است که وحدت میان آنها همواره مد نظر امام راحل و مقام معظم رهبری بوده و هست.
وی تصریح کرد: اگر چه در راه وحدت حوزه و دانشگاه تلاش های بسیاری صورت گرفته است؛ اما کارشکنی های متعددی نیز در راه مقابله با این هدف شکل گرفته است و روز وحدت حوزه و دانشگاه فرصت خوبی است برای طرح مجدد و عالمانه این موضوع و آسیب شناسی و آفت زدایی از این شجره طیبه.
حوزه و دانشگاه نیازمند وحدت هستند
حجت الاسلام والمسلمین مصطفی فاطمی بصیر یکی از اساتید حوزه و دانشگاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ندای سرخه در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه گفت: سالگرد شهادت ایت الله مفتح از اساتید دانشکده الهیات از پیشتازان نهضت امام خمینی(ره) بهانه ای شد که آن روز به روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شود.
فاطمی بصیر اظهار کرد: در رژیم منحوس گذشته توطئه عمیقی شکل گرفت و خواستند روحانیت را منزوی کنند و بنابراین نسبت های ناروایی به روحانیت می دادند.
این استاد برجسته تصریح کرد: وحدت حوزه و دانشگاه فیزیکی و سوری نیست؛ بلکه تقارن بین دو جریان است.
فاطمی بصیر اظهار کرد: سوء ظن و بدبینی که امروز میان حوزه و دانشگاه هست؛ باعث شده اتحاد واقعی شکل نگیرد؛ حوزه دانشگاه و دانشگاه حوزه را نشناخته است.
وی گفت: وحدت حوزه و دانشگاه به این معنا نیست که تخصص حوزه در دانشگاه پیاده شود و علوم دانشگاهی در حوزه.
این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه دانشگاه و حوزه نیازمند وحدت است، افزود: این دو ثقل گرانسنگ علمی در کشور هستند و تحقق اقتدار نظام ما مرهون استحکام این دو است.
انتهای پیام/