شناسهٔ خبر: 23106502 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

همزمان با هفته پژوهش:

فعالیت های پژوهشگاه بین المللی المصطفی تشریح شد

خبرگزاری شبستان: معاون پژوهش پژوهشگاه بین المللی المصطفی به مناسبت هفته پژوهش فعالیت های این پژوهشگاه را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام والمسلمین سید رسول علوی معاون پژوهش پژوهشگاه بین المللی المصطفی امروز(28 آذر) در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به سابقه تشکیل جامعه المصطفی العالمیه گفت: این نهاد حوزوی با ادغام دو نهاد سازمان حوزه ها و مدارس علمیه خارج از کشور و مرکز جهانی علوم اسلامی در سال 1388 فعالیت خود را آغاز کرد.

 

وی اظهار داشت: سازمان حوزه ها و مدارس علمیه خارج از کشور در خارج از کشور و مرکز جهانی علوم اسلامی نیز در داخل کشور فعالیت داشت و علاقمندانی که در خارج از کشور حضور داشتند را جذب و در ایران به تعلیم آنان می پرداخت.

 

وی ادامه داد: از ضروریات یک مرکز آموزشی، وجود  مرکزی پژوهشی است، به همین دلیل پژوهشگاه بین المللی المصطفی تحت عنوان پژوهشگاه نور در سازمان مدارس شروع به فعالیت کرد و پس از ادغام دو سازمان، به پژوهشگاه المصطفی تغییر نام داد.

 

معاون پژوهش پژوهشگاه بین المللی المصطفی به ساختار اداری پژوهشگاه اشاره کرد و افزود: این مجموعه دارای دو معاونت پژوهش و اداری-مالی و دو اداره کل «ترجمه» و «تدوین متون درسی» بوده و پنج پژوهشکده «علوم اسلامی»، «علوم انسانی»، «مطالعات منطقه ای»، «ادیان و فرق» و «اسلام و غرب» نیز زیر نظر آن مشغول به فعالیت می باشند.

 

وی اظهار داشت: در حال حاضر 21 گروه علمی با فعالیت 20 عضو هیأت علمی و قریب به 40 پژوهشگر همکار در پژوهشکده های این پژوهشگاه فعال هستند.

 

معاون پژوهش پژوهشگاه بین المللی المصطفی به فعالیت اداره کل تدوین متون درسی اشاره و ابراز داشت: در جامعه المصطفی بیش از یکصد رشته علمی وجود دارد که دارای مجوز از وزارت علوم بوده و بالغ بر پنج هزار سرفصل می باشد که نیازمند به کتاب است.

 

وی تصریح کرد: افرادی که از خارج از کشور در ایران برای تحصیلات علوم دینی حضور پیدا می کنند، معمولا با زبان فارسی و عربی آشنا نبوده و گاهی هیچ سنخیتی با ادبیات این دو زبان ندارند درنتیجه اولین کار آنان، گذراندن دوره تمهیدی زبان فارسی و معارف شیعی در مدت زمان شش ماه است.

 

حجت الاسلام والمسلمین علوی یادآور شد: تاکنون در مجموعه پژوهشگاه المصطفی به غیر از چاپ 380 عنوان کتاب درسی، 440 عنوان کتاب دیگر نیز به چاپ رسیده و 130 عنوان نیز در نوبت چاپ می باشد.

 

وی ادامه داد: برگزاری نشست های علمی و همایش ها نیز از دیگر فعالیت ها بوده که تا به امروز  حدود 250 نشست علمی در پژوهشکده های گوناگون این پژوهشگاه برگزار شده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین علوی ادامه داد: پژوهشگاه علاوه بر فعالیت در پژوهشکده ها و ادارات کل تدوین متون درسی و ترجمه، فعالیت های دیگری نیز دارد که یکی از آنها برگزاری جشنواره شیخ طوسی است که با هدف ارزیابی و بازخوردگیری فعالیت های پژوهشی خانواده المصطفی انجام می پذیرد.

 

معاون پژوهش پژوهشگاه بین المللی المصطفی ادامه داد: این جشنواره در دو بخش برگزار می شود که بخش اول آن مرتبط با آثار اعم از کتاب، پایان نامه و مقاله بوده و مخاطبین آن شامل طلاب ایرانی، غیرایرانی، اساتید، خانواده طلاب المصطفی، کارمندان می باشد.

 

وی افزود: از دیگر فعالیت ها، نشریات المصطفی است که در حال حاضر فصلنامه علمی- تخصصی رسمی المصطفی در این پژوهشگاه به چاپ می رسد که دستاوردهای المصطفی را به نمایش گذاشته و در هر شماره موضوع خاصی را در مطالعات اسلامی با نگاه شیعی مدنظر قرار می دهد.

 

نظر شما