به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قومس؛ دانشگاهیان با فراگیری علوم اسلامی و ایجاد روح زهد و تقوا در میان دانشگاهها می توانند در راه ایجاد محیطی اماده که به تربیت متخصصان همت می گمارد، تلاش کنند.
تشیع از مظلومیت گذشته خود خارج شده است
دکتر مهدی شادنوش رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان در خصوص لزوم وحدت بین حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار قومس گفت: پیامبر عظیم الشان اسلام علم را به دو بخش "ابدان" و "ادیان" تقسیم نمودند که جایگاه هر دوی این ها دانشگاه است؛بدین معنا که علم چه از بُعد روحی و معنوی وچه ازنظر جسمی و دنیایی هر دو، بال سعادت و عاقبت به خیری بشر هستند.
وی افزود: حوزه یا دانشگاه هر کدام که در وظایفشان ناقص عمل کنند کل جامعه تحت تاثیر قرار می گیرد ودچار مشکل می شود؛ همانطور که نمیشود تصور کرد پرنده ای با دو بال نامتوازن بتواند پرواز موفقی انجام دهد.
شادنوش تصریح کرد: دور کردن جسم از معنویت و بالعکس باعث پدید آمدن نقصانهایی در جامعه می شود که قطعا سبب ضرر و زیان رساندن به اشخاص و جامعه می شود؛ از این رو حوزه ها باید با به روز شدن مسائل روحی و معنوی، و محوریت اخلاق در جامعه به وظایف ذاتی خود عمل کنند و دانشگاه نیز چه در ابعاد اجتماعی و چه بُعد سلامت و مسائل جسمی آن باید به وظایف خود درست عمل کند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان در خصوص وضعیت فعلی حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در هر دو بخش کارهای زیادی انجام و نتایج مطلوبی گرفته شده است، گفت: وضعیت شیعه و تشیع در جهان قابل مقایسه با گذشته نیست و بسیاری از مسائل دینی و معنوی که مد نظر رسول اکرم(ص) بوده توسط حوزه ها تبیین و اسلام و تشیع از مظلومیت گذشته خود خارج شده است.
حوزه ها باید قبل از بروز آسیبهای اجتماعی وارد عمل شوند
شادنوش با بیان اینکه حوزه ها در انجام وظایف خود سرعت عمل کافی نداشته اند، گفت: دلیل این امر آسیبهای اجتماعی فراوانی اسن که هم اکنون در جامعه وجود دارد؛ فلذا اگر حوزه ها به مسائل زیر ساختی بیش از پیش توجه نموده و قبل از بوجود آمدن آسیبها وارد عمل می شدند و بیشتر با ازار روز با مسائل معنوی برخورد می شد، امروز شاهد اینهمه هجوم فرهنگی و آسیبهای اجتماعی نبودیم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی سمنان افزود: دانشگاهها نیز علییرغم موفقیتهای زیادی که دارند نواقص زیادی هم دارند.
وی تصریح کرد: ایستادن دانشگاهها بر قله ی موفقیت علمی منطقه که برنامه 1404 نظام بوده است، (حتی ایستادن بالاتر از کشورهایی مانند فلسطین اشغالی و ترکیه که هزینه های زیادی انجام می دهند و عربستان که با صرف مبالغ هنگفت، مسائل علمی دنیا را خریداری و به نام خود منعکس می کند) نتیجه ی موفقیتهای فراوانی است که دانشگاهها کسب کرده اند.
شادنوش با بیان اینکه کارهای بر زمین مانده زیادی نیز وجود دارد، گفت: یک نمونه از این موارد در حوزه سلامت است که عدم وجود نظم و انسجام کافی در این حوزه (که آسیبش نیز مستقیما متوجه مردم می شود) بخاطر عدم برنامه ریزی هایی است که باید وجود می داشته ولی اتفاق نیافتاده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان تصریح کرد: رسیدن به موفقیت نیازمند تلاشهای مجاهدانه و فداکاری های بیش از پیش است که با یاری خداوند منجر به نتیجه شود.
وحدت حوزه و دانشگاه تاثیر گذاری بیشتر آنها را در جامعه سبب می شود
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی مدیر حوزه علمیه صادقیه سمنان در گفتگو با خبرنگار قومس در خصوص لزوم وحدت بین حوزه و دانشگاه گفت: وحدت حوزه و دانشگاه در زمان حضرت امام(ره) مورد تاکید ایشان بوده و هم اکنون نیز مورد تایید مقام معظم رهبری می باشد و با توجه به اینکه حوزه و دانشگاه دو مرکز علمی و فرهنگی در تولید علم و تربیت اشخاص فرهیخته می باشند هر دو اهداف مشترک دارند.
مدیر حوزه علمیه صادقیه سمنان با تاکید بر لزوم وحدت بیشتر بین حوزه و دانشگاه به منظور تاثیر گذاری بیشتر در جامعه اظهار کرد: دراین دو حوزه یکسری رشته های مشترک مانند علوم انسانی، علوم اسلامی، حقوق و علوم تربیتی وجود دارد که در صورت وجود وحدت بین این دو مرکز نتیجه ی بهتری از لحاظ کمی و کیفی در استفاده از فارغ التحصیلان این رشته ها، نصیب جامعه می شود.
وی تصریح کرد: عالمی که در قبال علمش تخصص و تعهد داشته باشد برای رسیدن به اهداف یک نظام به ویژه نظام اسلامی مفیدتر خواهد بود.
مطیعی با بیان اینکه هم اکنون گره های کوری در برخی رشته های علوم پزشکی وجود دارد، افزود: مسلما در کنار رشته های تخصصی دانشگاه، فرهیختگان حوزوی هم باید حضور داشته باشند تا نتیجه ی مطلوبتری از پیشرفت علم حاصل شود.
وحدت بین حوزه و دانشگاه از وضعیت مطلوب برخوردار نیست
مدیر حوزه علمیه صادقیه سمنان با بیان اینکه هم اکنون تعاملات فردی و گروهی بین حوزه و دانشگاه وجود دارد، اظهار کرد: وضعیت کنونی از لحاظ وجود وحدت بین حوزه و دانشگاه مطلوب نیست و جای اجرای بیش از این را هم دارد.
وی با اشاره به اینکه بستر مناسب برای بهره گیری از فرهیختگان دانشگاهی در حوزه و بالعکس در رشته های مورد نیاز وجود دارد، افزود: یکسری محدودیتهای دست و پا گیر باعث شده است تا نتوان از این ظرفیتها به نحو احسن استفاده کرد، بعنوان مثال فردی که در حوزه تخصص کافی در یک رشته دارد بعلت نداشتن مدرک دانشگاهی نمی تواند در دانشگاه به کار گرفته شود.
انتهای پیام/
نظر شما