شناسهٔ خبر: 23081347 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

حجت الاسلام شعبانی:

وحدت بین حوزه و دانشگاه، تعالی جامعه اسلامی را در پی دارد

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تحقق عمق وحدت بین دو نهاد حوزه و دانشگاه تعالی و شکوفایی جامعه اسلامی را در بردارد گفت: هدف گذاری واحد و رسیدن به جهان بینی واحد در حوزه و دانشگاه می تواند به تحقق این وحدت کمک کند.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام حبیب الله شعبانی استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، با اشاره به لزوم ایجاد وحدت بین حوزه و دانشگاه اظهار کرد: در جامعه ای که با اهداف متعالی اسلامی شکل گرفته است وحدت بین این دو نهاد علمی ضروری است؛ چرا که در غیر این صورت بین نخبگان جامعه شکاف ایجاد می شود.

وی تصریح کرد: ارایه چند واحد درس مشترک در حوزه و دانشگاه یا به کار گیری اساتید مشترک در این دو نهاد نمی تواند مبنای وحدت قرار گیرد و ما باید اساس موانع ایجاد وحدت را کشف و راهکار های رفع این موانع را بررسی کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که همه علوم دانشگاهی و حوزوی به نوعی در زیر مجموعه علوم انسانی قرار می گیرند عنوان کرد: در جایی که روش های حل مسائل بین حوزه و دانشگاه مانند روش تدریس و حل مسئله در رشته های فلسفه، معارف و فقه یکی است اختلاف کمتر و وحدت بیشتری بین دانشگاه و حوزه وجود دارد.

وی افزود: اختلاف روشی یکی از موانع ایجاد وحدت بین حوزه و دانشگاه است و همچنین میزان ارزش گذاری به علوم این دو نهاد یکی دیگر از نقاط مورد اختلاف در این وحدت است.

تبیین هدف و بستر مشترک در تحقق وحدت حوزه و دانشگاه مؤثر  است

حجت الاسلام شعبانی ضمن تأکید بر این امر که تبیین هدف مشترک در نهاد حوزه و دانشگاه می تواند سبب ایجاد وحدت در این دو نهاد علمی شود گفت: مهمترین دلیلی که شاید مانع ایجاد وحدت بین حوزه و دانشگاه شود این است که هنوز به درک درستی از وحدت بین این دو مجموعه نرسیده ایم.

وی یادآور شد: اگر همه دانشگاهیان و حوزویان به این یقین دست یابند که مجموعه علوم حوزه و دانشگاه ابزار واحدی برای رسیدن به هدفی واحد است می توانند در ذیل این هدف واحد به اشتراکاتی برسند و بر این مبنا حوزه مبانی انسان شناسی را تشریح کرده و دانشگاه در حیطه این مبانی، علوم تجربی را رشد دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: مادامی که دانشگاه در عرصه علوم تجربی کار خود را دنبال کند و به مبانی انسان شناسی توجه نکند و یا حوزه نسبت به علوم دانشگاهی دیدگاه موسّعی نداشته باشد تلاش برای ایجاد وحدت بی نتیجه به نظر می رسد.

مبانی انسان شناسی حوزه نرم افزار رشد علوم تجربی در دانشگاه واقع شود

حجت الاسلام شعبانی اظهار داشت: گاهی در زیر مجموعه ایجاد این وحدت موضوعاتی مانند اسلامی کردن دانشگاه مطرح می شود که این مساله  از راه های مختلف محقق می شود و یکی از آن ها این است که بتوانیم مبانی انسان شناسی را به عنوان نرم افزار رشد علوم تجربی بپذیریم.

وی ضمن تأکید بر این که تحقق عمق وحدت بین این دو نهاد علمی تعالی و شکوفایی جامعه اسلامی را در برخواهد داشت خاطرنشان کرد: هدف گذاری واحد و رسیدن به جهان بینی واحد در حوزه و دانشگاه می تواند به تحقق این هدف و رشد دنیایی و اخروی جامعه کمک کند.

وی در پایان با اشاره به این که صرفا برگزاری همایش های سالیانه و جلسات صوری و اداری نمی تواند به ایجاد این وحدت کمک کند تبیین کرد: ایجاد چنین وحدتی نیازمند مطالعات قوی و بررسی های همه جانبه است که در غیراین صورت برگزاری همایش و جلسات بی حاصل تنها احساس لغویت و بیهودگی اقدامات را افزون خواهد کرد./979/ت۳۰۲/ب۲

نظر شما