شناسهٔ خبر: 23069262 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

امام جمعه شهر بهارستان:

راه تحقق وحدت حوزه و دانشگاه ارتباط، همکاری و هم فکری این دو قشر اندیشمند است

امام جمعه شهر بهارستان گفت: راه تحقق وحدت حوزه و دانشگاه ارتباط، همکاری و هم فکری این دو قشر اندیشمند است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛حضرت آیت الله خامنه ای ، مقام معظم رهبری طی سخنانی در باره حوزه و دانشگاه فرموده اند: «روز وحدت حوزه و دانشگاه از یادگارهای ارزشمند امام بزرگوار ماست. این مساله هم مثل تدابیر و تصمیم های مهمی که در راه جریان صحیح و اسلامی جامعه ما آن حکیم عالی مقام و آن انسان والا و بصیر مطرح کردند یکی از برکات وجودی ایشان شده و هست و ان شاء الله خواهد بود… وحدت حوزه ودانشگاه که امام به عنوان یک شعار مطرح کردند اغلب از واقعیت تلخی در جامعه ما و یا همه جوامع اسلامی منشا می گرفت که آن واقعیت تلخ، ساخته و پرداخته مستقیم و حساب شده دست استعمار بود و آن واقعیت این بود که وقتی استعمارگران نقشه های فتوحات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خود را طراحی می کردند به یک مانع برخورد می کردند و آن اعتقادات دینی ملت ها بود . وحدت حوزه ودانشگاه یعنی وحدت در هدف. هدف این است که همه به سمت ایجاد یک جامعه اسلامی پیشرفته مستقل ، جامعه امام ، جامعه پیشاهنگ، جامعه الگو ، ملت شاهد ، ملتی که مردم دنیا با نگاه به او جرات پیدا کنند تا فکر تحول را در ذهن خودشان بگذرانند و در عملشان پیاده کنند  ، حرکت  نمایند .

بمناسبت این روز با  حجت الاسلام حسین رجایی پور، امام جمعه شهر بهارستان به مصاحبه پرداخته ایم.

بیست و هفتم آذرماه به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه در تقویم رسمی کشور ثبت شده است علت این نام گذاری چیست؟

ضمن گرامی داشت این ایام و شهادت آیت الله دکتر مفتح(ره)، یکی از چیزهایی که می تواند نظام اسلامی را استحکام ببخشد، مسئله وحدت بین همه اقشار جامعه است از جمله بین حوزه های علمیه و دانشگاه ها که دو فکر اندیشمند و نو و موثر در کشور هستند لذا به همین جهت بعد از شهادت ایشان که نقش موثری در ارتباط دو نهاد داشتند به فرمان امام خمینی (ره) نام گذاری شد تا این خلاء نبود ارتباط کیفی بین این آنها پر شود و ارتباط مستحکم تری شکل گیرد.

البته لازم است به این نکته توجه کنیم که وحدت قبلی این دو نهاد از سال 1332 در نظام شاهنشاهی وجود داشت که این امر یکی از عوامل پیروزی انقلاب اسلامی محسوب می شود ولی به صورت علنی و تشکیلاتی بعد از شهادت شهید مفتح در جامعه پررنگ تر شد و تاثیرات خوبی را هم در جامعه گذاشته است.

از جمله این تاثیرات مطلوب نزدیک شدن افکار فرهنگی و سیاسی این دو قشراست و از طرف دیگر نفوذ دشمن برای تفرقه افکنی بین این دو نهاد بسیار کمرنگ تر شده است. بنابراین اگر این وحدت این دو نهاد در جامعه حفظ شود قطعا با افقی روشن نظام جمهوری اسلامی با قوت بیش از پیش به راه خود ادامه خواهد داد.

از جمله زمینه های ضروری برای تحقق وحدت چه مسائلی است؟

این امر با دو فریضه محقق می شود، اول بخشی از این وحدت عملی و میدانی است که با تعاملات فکری و علمی این دو نهاد با یکدگیر به صورت مستمر انجام می پذیرد و دوم اینکه دولت مردان از این دو قشر حمایت کنند و اسباب و امکانات  فراهم شدن میدانی این دو گروه را درحد توان آماده سازی کنند وگرنه به هدف مطلوب نخواهیم رسید.

این تاثیرگذاری ها در جامعه فقط مختص علوم انسانی است یا همه علوم را شامل می شود؟

این وحدت باید وحدت کلمه درهمه جهات و همه علوم و حداقل مشترکات باشد زیرا این دو نهاد هدف مشترکی دارند و آن هم حفظ اسلام،نظام اسلامی و ولایت فقیه است پس در مقابل نقشه های دشمن باید با همدلی و وحدت در مقابل استکبارستیزی بیاستند تا بتوانند نقش موثری و اثرگذاری در جامعه داشته باشند.

چه کنیم از این رکود خارج شویم؟

حوزه ها ودانشگاه ها در این روند باید آسیب شناسی کنند و نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را برطرف کنند و البته توقعات، منّیات و محورطلبی را باید نادیده بگیرند و با توکل به خدا پشت سر ولی امر مسلمین یک صدا به اهداف نظام و مطالبات شهدا بنگرند و کار را بیش از پیش که حق این نهاد مقدس و ملت است به مرحله عمل برسانند .

نقش روحانیون و دانشجویان در ایجادو وحفظ این وحدت چیست؟

اینان به عنوان نیروی انسانی این دونهاد پر قدرت و پر از منابع انسانی فرهیخته در جامعه با مردم به صورت مستقیم و غیرمستقیم  ارتباط دارند وتاثیرگذار هستندبنابراین باید اتاق فکردر این دو نهاد تصمیم گیری در حد کلان در جامعه به صورت حلقه ای و خرد در بین مردم اهدافشان را در یک راستا تبیین شود.

کلام آخر:

امیدوارم با بصیرت  روز افزون و زمان شناسی  به موقع حوره های علمیه و دانشگاه های کشور شرایط را درک و این روند به خوبی ادامه بدهند زیرا گسسته شدن این رشته وحدت می تواند ضربه مهلکی اول به خود نهاد ها و دوم به نظام اسلامی و سوم به مردم وارد کند، البته بصیرت و هوشیاری کامل بین این دو قشردیده می شود و این اتفاق افتادنی نیست و این دو به منزله ی دو بال جهموری اسلامی هستند به طوری که وحدت این دو نهاد از اول انقلاب اسلامی تاکنون موجب حفظ و انسجام نظام جهوری اسلامی شده است.

انتهای پیام/

نظر شما