شناسهٔ خبر: 23081030 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

حجت‌الاسلام رستمی در همایش «اخلاق در پژوهش»:

وزن و اعتبار هر کشور به تحقیقات و پژوهش در دانشگاه‌هایش است

مسئول قرآن و عترت دانشگاه آزاد با بیان اینکه وزن و اعتبار یک کشور به تحقیقات و پژوهش در دانشگاه‌های آن است، گفت: پیشرفت و توسعه یک کشور ثمره تحقیقات و پژوهش‌هایی هست که در دانشگاه‌ها و از سوی محققان انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام عباسعلی رستمی مسئول قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در همایش« اخلاق در پژوهش» که به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، با اشاره به حکمت 175 کلمه از کلمات قصار حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه گفت: اگر با کار سخت و مشکلی مواجه شدید ناامید نشوید، در راستای حل آن مشکل تلاش و پیگیری کنید که مطمئناً موفقیت‌هایی در پی خواهید داشت.

وی، دانشگاه‌ها، کشاورزی، پیشرفت‌های نظامی، علوم پزشکی، سد سازی، علوم هسته‌ای را مهم‌ترین شاخص‌های توسعه و پیشرفت بیان کرد و گفت: وزن و اعتبار یک کشور به تحقیقات و پژوهش در دانشگاه‌های آن است. پیشرفت و توسعه یک کشور ثمره تحقیقات و پژوهش‌هایی هست که در دانشگاه‌ها و از سوی محققان انجام می‌پذیرد.

وی اقتصاد مقاومتی را بخاطر توانمندی و وجود محققان برجسته و صاحب فکر و اندیشه یکی از دغدغه‌های مهم مقام معظم رهبری دانست و افزود: یکی از شاخص‌های توسعه دانشگاه‌ها و محیط‌های علمی هستند. توسعه کمّی و کیفی در دانشگاه‌ها معلول پژوهش و تحقیقات است، قبل از انقلاب اسلامی در ایران 200 هزار دانشجو وجود داشت اما اکنون حدود پنج میلیون دانشجو در دانشگاه‌های کشور در حال تحصیل هستند. قبل از انقلاب تولید علم نداشتیم اما الان هم تولید علم داریم و هم اینکه علم در ایران بومی شده و بصورت بهینه انجام می‌پذیرد.

رستمی تصریح کرد: وزن و اعتبار یک کشور به تحقیقات و پژوهش در دانشگاه‌های آن است. پیشرفت و توسعه یک کشور ثمره تحقیقات و پژوهش‌هایی هست که در دانشگاه‌ها و از سوی محققان انجام می‌پذیرد.

وی با بیان اینکه استادان هم در برابر آموزش و علم آموزی و هم در برابر هویت دینی جوانان مسئول هستند درباره آسیب‌های تحقیق و پژوهش تصریح کرد: آموزش ما پژوهش محور و محقق پرور نیست که این موضوع از مهم‌ترین آسیب‌های جدی در تحقیق و پژوهش است.

رستمی گفت: شهرت و غرور نباید باعث شود که تحقیق و پژوهش قفل شود؛ لذا عدم مدیریت صحیح بودجه‌های پژوهشی، پژوهش محور نبودن آموزش، شهرت زدگی و شتاب زدگی از مواردی هستند که عدم رعایت آن‌ها در عرصه تحقیق و پژوهش سبب بوجود آمدن آسیب‌های جدی در این زمینه خواهد شد که اگر بخواهیم در مباحث علمی پیشرفت و ترقی بکنیم باید خود را از این آسیب‌ها برحذر داریم.»

وی داشتن انگیزه الهی، گزینش و تشخیص صحیح مسئله، شهامت در پژوهش، امانت‌داری در استفاده از منابع تحقیقاتی، حقیقت جویی و پژوهش و تحقیق به صورت گروهی را از مهم‌ترین شاخص‌های اخلاق در پژوهش ذکر کرد و گفت: «علم و پژوهش ابزار درست می‌کنند و دین جهت می‌دهد؛ پس باید انگیزه حل مشکلات مردم در تحقیق و پژوهش وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: در تحقیق و پژوهش اهم و مهم باید رعایت شود. رساله، تحقیق و پژوهش اگر خروجی مطلوب، مناسب و عملیاتی برای نجات و حل مشکلات کشور را نداشته باشد ناقص بوده و قابل قبول نخواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما