شناسهٔ خبر: 23069187 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

حجت‌الاسلام علم‌خواه:

پیوند حوزه و دانشگاه با اسلامی شدن علوم و دانشگاه‌ها محقق می‌شود

مسئول دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان استان تهران گفت: وحدت حوزه و دانشگاه سازماندهی حاکم بر آن‌ها را تقویت می‌کند و محتواها به هم نزدیک می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به‌نقل از پایگاه خبری تحلیلی آفتاب ری، حجت‌الاسلام سیدمهدی علم‌خواه، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان پردیس‌های استان تهران صبح امروز در همایش گرامیداشت وحدت حوزه و دانشگاه که در پردیس شهید مفتح شهرری برگزار شد، اظهار داشت: دانشگاه در ایران در سال 1313 توسط پروفسور حسابی در تهران تاسیس شد.

وی گفت: در آن زمان جهان غرب حاکمیتش سکولاریست بود بنابراین تولد دانشگاه در ایران به تحت سکولار مطرح شد هرچند پروفسور حسابی ماهیت را آموزش و پژوهش معرفی کرده بود اما در دانشگاه‌ها بحث جدایی دین از سیاست و علم وجود داشت.

مسئول دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان استان تهران افزود: دانشگاه در ایران نسبت به بحث دین یا خنثی بود و یا بر ضد دین عمل می‌شد اما بعد از انقلاب در جهت اسلامی شدن حرکت‌هایی صورت گرفت و با تشکیل شورای انقلاب فرهنگی گامهای اساسی در جهت اسلامی شدن دانشگاه‌ها برداشته شد.

علم‌خواه به سخنی از حضرت امام خمینی اشاره کرد که فرموده‌اند؛ همه سعادت و انحطاط ما از دانشگاه نشئت می گیرد و همه امور از دانشگاه ناشی می‌شود. همچنین به بیانات مقام معظم رهبری اشاره کرد که در سال 90 فرموده‌اند؛ مسئله وحدت حوزه و دانشگاه یکی از اساسی‌ترین، پیچیده‌ترین و عمیق ترین مسائل انقلاب است یعنی وحدت در اهداف کلی حرکت حوزه و دانشگاه است.

وی با بیان این‌که سال‌ها تلاش شده بود حوزه و دانشگاه از هم دور شده و متحد نباشند، ادامه داد: وحدت این دو مرکز تعلیم و تعلّم، سازماندهی حاکم بر آن‌ها را تقویت می‌کند و برخی محتواها به هم نزدیک می‌شوند.

مسئول دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان استان تهران بیان کرد: هزار سال علم و دین در کنار هم بودند ابوعلی سینا، ذکریای رازی و ابوریحان بیرونی برکات پیوند علم و دین هستند که در کنار علم به مسائل دینی نیز پیداخته اند و جزو مشاهیر جهان هستند.

علم‌خواه تصریح کرد: با طرح ایجاد دانشگاه‌های سکولار هم دانشگاه‌ها عاری از دین شد و هم حوزه ها عاری از علوم طبیعی شد و در آن زمان شهید مفتح و شهید مطهری تلاش زیادی برای پیوند حوزه و دانشگاه انجام دادند و بنابراین اگر علوم و دانشگاه‌های ما اسلامی شود پیوند حوزه و دانشگاه تحقق واقعی پیدا می کند.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اسلامی شدن دانشگاه‌ها، تاکید کرد: هم باید صورت ظاهری دانشگاهها اسلامی شود و هم محتوای علوم بر اساس مفاهیم اسلامی باشد یعنی آزادی اندیشه، نوآوری و خلاقیت داشته باشیم یعنی پژوهشگری ارزش الهی محسوب شود و در نتیجه فضائل اخلاقی رشد کند و رذایل اخلاقی از بین برود.  

انتهای متن/ م

نظر شما