شناسهٔ خبر: 23048485 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

روزهاي سرنوشت‌ساز فدراسيون‌هاي ورزشي فرا رسید

تب و تاب انتخاب‌هاي اصلح در سایه اعمال نفوذها

روزنامه جوان

پاييز و زمستان امسال براي ورزش ايران سرنوشت‌ساز است. در آخرين روزهاي پاييز و در نخستين ماه از فصل سرد زمستان، انتخابات بيش از 10 فدراسيون ورزشي و همچنين كميته ملي المپيك برگزار و تكليف رؤساي جديد مشخص مي‌شود.

صاحب‌خبر -
شيوا نوروزي
 پاييز و زمستان امسال براي ورزش ايران سرنوشت‌ساز است. در آخرين روزهاي پاييز و در نخستين ماه از فصل سرد زمستان، انتخابات بيش از 10 فدراسيون ورزشي و همچنين كميته ملي المپيك برگزار و تكليف رؤساي جديد مشخص مي‌شود. انتخاب فرد اصلح و رأي دادن به بهترين گزينه اين روزها خيلي‌ها را به تكاپو انداخته است؛ برخي‌ها نگران آينده رشته مورد علاقه خود هستند و بعضي‌ها نيز نگران از دست رفتن صندلي رياست. در اين بين حرف و حديث‌هايي در خصوص پشت پرده برخي فدراسيون‌ها و حتي كميته ملي المپيك مطرح است.
   جنگ‌هاي پنهان
پايان دوران رياست كيومرث هاشمي نزديك است و حالا موافقان و مخالفان او خود را براي انتخابات 25 دي ماه آماده مي‌كنند. با اينكه در يكي ، دو سال اخير وزارت ورزش و كميته ملي المپيك در ظاهر با يكديگر در تعامل بودند اما با نزديك شدن به زمان انتخابات و جدي شدن انتخاب جانشين هاشمي بسياري به تكاپو افتاده‌اند تا گزينه مورد نظر خود در روز 25 دي اكثريت آرا را به خود اختصاص دهد. نام‌نويسي از نامزدها در حالي هفته آينده آغاز مي‌شود كه بحث انتخاب خبرگان ورزشي و تشكيل كميته ورزشكاران حواشي زيادي را به همراه داشته است. از يك سو عجله مديريت فعلي كميته ملي المپيك براي تشكيل و انتخاب اعضاي كميته ورزشكاران (حميد سوريان، كيانوش رستمي، هادي ساعي، يوسف كرمي، زهرا نعمتي و الهه احمدي) در نوع خود جالب توجه بود و از سوي ديگر صالحي اميري، علي كفاشيان، محمود مشحون، طاهره طاهريان و ميترا نوري به عنوان كارشناسان خبره ورزش انتخاب شدند تا در انتخابات پيش رو حق رأي داشته باشند. گفته مي‌شود از ميترا نوري خواسته شد تا از اين سمت استعفا دهد و به جاي او مهين فرهادي‌زاده گزينه وزارت ورزش حق رأي داشته باشد اما نوري حاضر به استعفا نشده است. صالحي اميري كه يك بار براي رسيدن به وزارت ورزش نتوانست رأي اعتماد نمايندگان ملت را كسب كند، اين بار به عنوان جدي‌ترين گزينه به سمت صندلي رياست كميته ملي المپيك خيز برداشته است.
   رقابت با پولادگر
فدراسيون تكواندو پس از المپيك ريو فراز و نشيب‌هاي زيادي را پشت سر گذاشت. عملكرد ضعيف چهار نماينده المپيكي ايران و تداوم ناكامي‌ها در مسابقات جهاني حواشي را به اوج خود رساند تا جايي كه منتقدان محمدرضا پولادگر انتخابات فدراسيون و رأي دادن به گزينه‌اي تازه نفس را تنها راه نجات تكواندو مي‌دانند. مجمع انتخاباتي فدراسيون تكواندو شنبه دوم دي ماه در آكادمي المپيك و با حضور هفت نامزد برگزار مي‌شود. به رغم همه انتقادهاي هميشگي از پولادگر به نظر نمي‌رسد هيچ كدام از نامزدها بعد از 17 سال توانايي كنار زدن رئيس فعلي فدراسيون تكواندو را داشته باشند.
   مچ‌اندازي با خادم
تنها دو روز ديگر تا برگزاري انتخابات فدراسيون كشتي باقي مانده و با توجه به تأييد نامزدهاي نهايي از سوي وزارت ورزش عباس جديدي تنها گزينه‌اي است كه به شكلي جدي براي كنار زدن رسول خادم تلاش مي‌كند. حميد بني تميم، احد پازاج، محمدرضا توپچي، عباس جديدي، عبدالله چمن گلي، رسول خادم، امين رشيد لمير و نقي كلانتري سه‌شنبه براي نشستن روي صندلي ورزش اول ايران با يكديگر رقابت مي‌كنند. از جديدي كه در انتخابات شوراي شهر هم ناكام مانده به عنوان گزينه وزارت ياد مي‌شود.
   در جست‌وجوي جانشين داورزني
سرانجام پس از يك سال بلاتكليفي هفت دي ماه رئيس جديد فدراسيون واليبال انتخاب مي‌شود. از زماني كه محمدرضا داورزني به عنوان معاون وزير ورزش برگزيده شد اين فدراسيون با سرپرست اداره مي‌شود. از آنجا كه واليبال در سال‌هاي اخير رشدي خيره‌كننده در سطح جهان داشته است، حساسيت روي انتخاب رئيس جديد بسيار زياد است. از سوي ديگر گفته مي‌شود احمد ضيايي گزينه مورد علاقه داورزني و برنده احتمالي انتخابات خواهد بود. اسامي نامزدهاي نهايي هنوز اعلام نشده اما به غير از ضيايي هشت نامزد ديگر در اين رقابت ثبت‌نام كرده‌اند كه در صورت تأييد نام آنها، بهنام محمودي جدي‌ترين گزينه رقابت با ضيايي به شمار مي‌رود.
   بسكتبال بدون مشحون
محمود مشحون پس از اعمال فشار از سوي نهادهاي نظارتي به دليل بازنشسته بودن مجبور به استعفا شد و حالا بسياري سوداي جانشيني او را دارند. زمان دقيق انتخابات فدراسيون بسكتبال هنوز مشخص نشده اما در بين گزينه‌هايي كه براي تكيه زدن بر صندلي رياست ثبت نام كرده‌اند، حضور مازيار ناظمي مديركل روابط عمومي وزارت ورزش به شدت سؤال‌برانگيز است. اينكه چرا مجري سابق و مدير روابط عمومي وزارت و افراد ديگري كه هيچ تخصصي در اين رشته دانشگاهي ندارند در انتخابات ثبت نام كرده‌اند سؤالي مهم است كه پاسخي به آن داده نشده است. نام رامين طباطبايي نيز كه پيش از اين سرپرست چند فدراسيون بوده نيز به چشم مي‌خورد.
   ساير رشته‌ها
انتخابات بوكس نيز حساسيت‌هاي خاص خود را دارد. رشته‌اي كه 28 سال بدون وقفه زير دست احمد ناطق نوري بود از اين به بعد بايد بدون حضور اين مدير باتجربه به كارش ادامه دهد. از بين 10 نامزد ثبت نام شده روح‌الله حسيني، افشين داوري و بهزاد كتيرايي بيشترين شانس را براي پيروزي در روز پنجم دي‌ماه دارند. انتخابات فدراسيون شنا، شيرجه و واترپلو هم در حالي 9 دي برگزار مي‌شود كه محسن رضواني رئيس فعلي همچنان بيشترين شانس را براي ادامه كارش در اين فدراسيون دارد.

نظر شما