به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ شریعتمداری وزیر صنعت با بیان اینکه در تاریخ کشورمان صنعت خودرو دوران پر فراز و نشیبی را طی کرده است، گفت: اگر فاصله ای است بین خواسته مردم و محصول خودروسازی کشور معلول عوامل درون زا و برون زاست که از دست صنعت خودرو خارج است.
او با اشاره به اینکه 1/6 شغل در صنعت خودرو و قطعه سازی ایجاد می شود، افزود: حدود 30 بنگاه کوچک و بزرگ در این صنعت وجود دارند که سایپا و ایران خودرو بیشترین سهم را دارند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: وجود مشکل مالکیت دولتی یکی از چالش های اصلی صنعت خودروسازی است، بدون رودربایستی باید بگوییم سهم دولت از صنعت خودروسازی باید به صفر برسد و تبدیل سهام به شکل خصولتی هم مطلوب ما نیست و باید به یک خصوصی سازی واقعی برسیم و قیمت گذاری محصول، به عنوان مشکل بعدی این صنعت محسوب می شود.
او گفت: نبود صرفه مقیاس مشکل دیگر صنعت خودرو است به طوری که اگر زیر یک میلیون خودرو تولید کنیم، به صلاح نخواهد بود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: برنامه سه ساله نوسازی صنعت قطعه سازی و همچنین صادرات در دستور کار است که امیدواریم بتوانیم به این هدف گذاری برسیم.
شریعتمداری با اشاره به آراندی ها (فارسیشک) گفت: تعهد طرف خارجی برای تحقیق و توسعه مشترک در همه قراردهای خارجی را پیگیر خواهیم بود.
401
∎