شناسهٔ خبر: 23023817 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

کارگردان«بانوی قدس ایران» در گفت‌وگو با آنا:

سینمای مستند بیش از سینمای داستانی حرف برای گفتن دارد/دلیل اکران نشدن مستند همسر امام(ره) را نمی‌دانم

کارگردان مستند همسر امام(ره) گفت: امروزه سینمای مستند نسبت به سینمای داستانی حرف بیشتری برای گفتن دارد. در سینمای داستانی استثناهایی وجود دارد اما سینمای مستند طی سالهای اخیر در اروپا بسیار مطرح شده و جشنواره سینما حقیقت هم کاملا شناخته شده است.

صاحب‌خبر -

مصطفی رزاق کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا در خصوص دلایل به نمایش در نیامدن فیلمش در جشنواره فیلم سینما حقیقیت گفت: من برای اکران فیلم مستند «بانوی قدس ایران» انصرافی ندادم بلکه در مسیر چهارسو بودم که به من اعلام شد که فیلم از جشنواره و داوری خارج شده و نسبت به علت آن هم اطلاعی ندارم.

وی افزود: من دلایل اکران نشدن را پیگیر نشدم چراکه از نظر حرفه‌ای پیگیری اکران آن درست نیست. من این فیلم را دوست داشتم چراکه تحقیق مفصلی برایش انجام شده بود و چیزی حدود سه سال برایش زحمت کشیده شده بود.

رزاق کریمی درباره این‌که دیدن این فیلم چه نفع و ضرورتی برای فیلمساززان بخصوص فیلم‌سازان جوان دارد اظهار کرد: این فیلم به درد نسل جوان خیلی می‌خورد آنها با موضوعی آشنا می‌شدند که نه تاکنون دیده اند ونه شنیده‌اند. جوانان با دیدن این فیلم می‌توانستند با تاریخشان بیشتر آشنا شوند.

این مستندساز در خصوص آثار و سیاست‌های این دوره جشنواره فیم حقیقت عنوان کرد: من یک فیلم درباره میشل فوکو دیدم که از نظر من فیلم خوبی بود.فیلم و فیلمسازی موضوع مهمی است. حیطه مستندسازی در زمانی محدود به کارگردان، تدوینگر، فیلمبردار و تهیه‌کننده بود اما با شکسته شدن این چهارچوب، آنچه که ازسوی سینمای گسترش و تجربی مدنظر بود، شکل گرفت و ما توانستیم تفکیف فیلم ها را شاهد باشیم. این امر کمک بسیار خوبی درفیلم سازی مستند کرده است زیرا از نظر حرفه‌ای با تفکیک فیلم‌های مستند روبه‌رو شده‌ایم.

وی در ادامه تاکید کرد: از نظر من این جشنواره، اتفاق خوبی در حوزه فیلم مستند است. این امر مخصوصا برای تشویق فیلمسازان جوانان بسیار مهم است چراکه از این طریق می‌فهمند که فیلمشان در جایی نمایش و دیده می‌شود و درباره‌اش بحث و گفتگو می‌شود.

رزاق کریمی عنوان کرد: من که در طول سالهای پیش نیز آثار جشنواره را دنبال می‌کردم در این دوره می‌بینم که آثار فیلم‌سازان از رشد خوبی برخوردار شده و جایی مثل مرکز گسترش به موقع حمایت می‌کنند و فیلمسازان شامل جوانان و کهنه‌کاران، فیلم می‌سازند. بر همین اساس ارزیابی من با شکل فعلی جشنواره حقیقت مثبت است و این‌کهه این همه فیلمساز جوان جمع‌شده اند، شاد هستند و درباره فیلم‌های مختلف صحبت می‌کنند بسیار خوب است.

وی که 22 سال در اتریش تحصیل کرده گفت: در کشور اتریش هم اگر روی 20 فیلم سرمایه‌گذاری شود و از آن بین 2 فیلم بالا آید، خوب است زیرا باعث ترویج فیلم مستند می‌شود و تشویق فیلمسازان برای تولید را به دنبال دارد. از سویی دیگر فیلم سازان هم سعی می‌کنند به کار خود بها دهند و به عنوان یک کارگردان که بودجه دریافت کرده، اثری ارزشمند ارائه کنند.

رزاق کریمی یادآور شد: فراموش نکنیم که هیچ جشنواره و بنیاد فیلمی بی‌ایراد نیست. مهم این است که از کارگردان‌ها فیلم‌های خوبی بیرون آیند.

وی درباره عدم تمایل مستندسازان به ساخت فیلم‌های داستانی تشریح کرد: از نظر من سینمای داستانی اخیرا فروشش بالا رفته ولی به لحاظ محتوا و ساخت نزول بیشتری داشته است. من فکر می‌کنم سناریوها به خواست مردم ساخته می‌شود ولی در حال خارج شدن از هویت روایت خود است. فیلم می‌تواند سناریو خوب و فروش خوبی داشته باشد، اما سینمای تجاری امروز صنعت نیست. فیلمسازان مستند حتما به سینما هم خواهند رسید اگرچه در اروپا فیلم سازان مستند سالهاست که فیلم مستند کار می‌کند و افتخارشان هم همین است و نه فیلمساز سینمایی.

این مستند ساز در خصوص این‌که آیاد پرداختن به فیلم سینمایی از سوی مستندسازان باعث نزول جایگاه فیلم‌ساز می‌شود نیز تشریح کرد: امروزه سینمای مستند نسبت به سینمای داستانی حرف بیشتری برای گفتن دارد. در سینمای داستانی استثناهایی وجود دارد اما سینمای مستند طی سالهای اخیر در اروپا بسیار مطرح شده و جشنواره سینما حقیقت هم کاملا شناخته شده است. مسئله ترغیب نیست مسئله نوع روایت کار و استقبال از آن است. وی در خصوص مخاطب فیلم مستند نیز گفت: مخاطب فیلمهای مستند در سالهای اخیر خیلی بیشتر شده است.

نظر شما