شناسهٔ خبر: 23020842 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خشونت خانگي، معضلي جدي در دنياي امروز

صاحب‌خبر -

موسوي چلک تصريح کرد: در مورد مصاديق مختلفي از انواع خشونت که روي آن اجماع وجود دارد مي توان از مواردي چون خشونت‌هاي جسمي، روحي، جنسي و مصاحبه يا غفلت نام برد و هر اين موارد به نوعي در جامعه امروز ما بروز مي‌کنند.

وي تاکيد کرد: بيشترين گزارش هايي که امروزه در خصوص انواع خشونت ها به ثبت مي رسد شامل خشونت هاي جسمي است که بيشتر مشهود است و خشونت هاي جنسي با توجه به بافت کنوني جامعه ما معمولا پنهان مي شود.

رئيس انجمن مددکاران اجتماعي کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر ميزان خشونت هاي روحي و رواني نيز بنا به دلايلي در جامعه ما سنجيده نمي شود و در بسياري از موارد هم مصاديق آن را نمي دانيم و مسامحه و غفلت را هم که به عنوان خشونت تلقي نمي‌کنيم.

موسوي چلک با بيان اينکه يکي از محورهاي مداخلاتي اصلي اورژانس اجتماعي سازمان بهزيستي مسئله خشونت خانگي است، ادامه داد: در حال حاضر خشونت خانگي يک موضوع جدي است و نبايد نسبت به آن غفلت کرد.

وي اظهار کرد: کودک آزاري، همسرآزاري، سالمند آزاري و معلول آزاري از مصاديق عمده خشونت خانگي به شمار مي آيند و موضوعي نيست که بتوان از آن به سادگي عبور کرد و البته بايد بگويم که اين معضل تنها مختص کشور ما ايران نيست.

رئيس انجمن مددکاران اجتماعي کشور يادآور شد: همه کشورهاي دنيا به نوعي درگير انواع خشونت هاي خانگي هستند و اخبار آن هر از چندگاهي در قالب گزارش و خبرهاي مختلف منتشر مي شود.

موسوي چلک تصريح کرد: کتمان کردن خشونت به هر شکلي که باشد هرگز به صلاح نيست و عوارض رواني و اجتماعي بسياري را به دنبال خواهد داشت و پيامدهاي ناگوار آن قابل جبران نيست.

وي تاکيد کرد: آنچه که در حوزه خشونت هاي خانگي مشهود است، خشونت هاي جسمي است و آنچه که متاسفانه به سادگي از کنار آن عبور مي شود و جدي گرفته نمي شود، خشونت هاي رواني و عاطفي است.

رئيس انجمن مددکاران اجتماعي کشور عنوان کرد: تحقير، تمسخر، توهين و مقايسه از مصاديق بارز خشونت رواني است که کمتر در مورد آن گزارش داده مي شود و البته همانطور که تاکيد شد عمق اثرگذاري و عوارض آن بسيار بيشتر از ساير مصاديق خشونت است.

موسوي چلک خاطرنشان کرد: در حال حاضر سازمان بهزيستي کشور، اورژانس اجتماعي را براي گزارش وقوع انواع خشونت در نظر گرفته است و مردم مي توانند با مشاهده انواع خشونت، مراتب آن را به سامانه تلفني 123 گزارش بدهند و مداخلات به هنگام بلافاصله پس از تماس و ارائه گزارش لحاظ خواهد شد.

وي اضافه کرد: آخرين تحقيقات به عمل آمده که طي ماه هاي اخير در مناطق مختلف شهر تهران انجام شده است، به صورت منطقه اي انجام شده و بر اساس آن 27 درصد زنان تهراني به نحوي مورد خشونت واقع مي شوند که البته به دليل منطقه اي بودن آن نمي توان نتايجش را به ساير شهرستان هاي کشور تعميم داد.

رئيس انجمن مددکاران اجتماعي کشور تصريح کرد: مصاديق خشونت در شهرهاي مختلف الزاما شبيه همديگر نيست و براي تعيين نوع خشونتي که به طور قالب در مناطق مختلف به وقوع مي پيوندد بايد تحقيقات ميداني جداگانه و اختصاصي صورت بگيرد.

نظر شما