شناسهٔ خبر: 22705420 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

نماینده مردم تبریز در مجلس عنوان کرد:

بن‌بست خشونت‌های پیدا و پنهان علیه زنان/ وضعیت مطلوب ایران نسبت به کشورهای دیگر

نصر: نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: طبق بررسی‌های انجام گرفته در خاورمیانه وضعیت کشور ایران نسبت به سایر کشورها از نظر خشونت علیه زنان در وضعیت مطلوبی بوده و کمترین آمار خشونت نسبت به کشورهای همسایه در ایران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش نصربه نقل از فارس، خشونت علیه زنان همیشه یک چشم کبود، دندان شکسته و دماغ خونی نیست بلکه می‌تواند خشونت اضطرابی باشد که در جان زن می‌افتد و فکر می‌کند باید لاغرتر باشد، چاق‌تر باشد، زیباتر باشد، خوشحال‌تر باشد، سنگین‌تر باشد، خانه‌دارتر باشد، عاقل‌تر باشد، خشونت آن چیزی است که زن نیست و فکر می‌کند باید باشد! خشونت آن نقابی است که یک زن به صورتش می‌زند تا خودش نباشد تا بلکه برای مرد کافی باشد.

در روزهای اخیر شاهد تصویری از نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی شده‌ایم که با نشان دادن علامت دست با معنی منفی تا دو موافقت خود از منع قانون خشونت علیه زنان را به مناسبت ۲۵ نوامبر «روز جهانی منع قانون خشونت علیه زنان» نشان دادند و ما نیز در این رابطه گفت‌وگویی با زهرا ساعی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس و سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس که در آن تصویر مشاهده می‌شود، انجام داده‌ایم که در ادامه آورده شده است. 

به عنوان سوال نخست بفرمایید که معنی آن عکسی که نمایندگان زن علامت دو را با دست نشان داده‌اند، چیست؟

با توجه به اینکه روز ۲۵ نوامبر از طرف سازمان ملل به روز جهانی منع خشونت علیه زنان انتخاب شده است ما نیز به عنوان نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی با نشان دادن علامت منفی تا دو نشان دادیم که از امنیت زنان حمایت کرده و مخالف خشونت علیه زنان در جامعه هستیم. 

وضعیت کشور ایران از نظر خشونت علیه زنان چگونه است؟ 

خشونت یک موضوع و معضل جهانی بوده و اصلاً مختص به یک منطقه و جامعه نیست و از مدت‌های دور در دنیا علیه زنان اعمال می‌شود و البته امروز نیز در دنیای مدرن شاهد اعمال خشونت با روش‌های خاص علیه زنان هستیم زیرا همانطور که گفتم خشونت در همه جای دنیا وجود دارد و کشور ما را نیز شامل می‌شود که در اقسام و با کیفیت و شرایط متفاوت شاهد خشونت‌هایی علیه زنان هستیم. 

طبق بررسی‌های انجام گرفته در خاورمیانه، وضعیت کشور ایران نسبت به سایر کشورها از نظر خشونت علیه زنان در وضعیت مطلوبی بوده و کمترین آمار خشونت نسبت به کشورهای همسایه در ایران است. 

به نظرتان دلیل اصلی این که آمار خشونت علیه زنان در ایران نسبت به کشورهای همسایه کاهش یافته است، چیست؟ 

به نظر بنده نبود قوانین برای زنان، یا عدم رعایت حقوق شهروندی و عدم وجود کمترین حقوق و مزایا برای زنان می‌تواند عامل اصلی خشونت علیه زنان در برخی کشورهای همسایه باشد که منجر شده دیدگاه مردسالارانه در یک کشوری حاکم شود و دامن به مسائل خشونت علیه زنان بزند.

متاسفانه دیدگاه مردسالاری عامل اصلی خشونت علیه زنان در برخی جوامع است که هیچ‌گاه برای یک زن جایگاه و منزلتی قائل نشده‌اند و اصلاً چنین حق و حقوقی برای زنان را نیز نمی‌بینند. 

در آیین دادرسی کیفری، حوزه مقابله با خشونت علیه زنان و رسیدگی حقوقی به موارد خشونت، خلاء قانونی نداریم، اصولا مهم‌ترین مسئله این نیست که قانون خوب داشته باشیم، مشکل در نبود زیرساخت‌ها و الزامات عملی برای اجرای قوانین موجود است.

 تصور بیشتر مردم از خشونت علیه زنان حالت ضرب و شتم است، دسته‌بندی این خشونت‌ها از نظر حقوق شهروندی چگونه است؟ 

اگر بخواهیم در هر سطحی از نظر اجتماعی، اقتصادی، قومی، نژادی، جغرافیایی به این موضوع نگاه کنیم، در سراسر دنیا شاهد یکی از خشونت‌ها در سطوح مطرح شده خواهیم بود که در کشور خودمان نیز شاهد برخی خشونت‌ها در کیفیت‌های مختلف هستیم.

خشونت علیه زنان فقط به صورت فیزیکی نیست و خشونت جسمی و فیزیکی فقط یک بخش از خشونت علیه زنان بوده، در حالیکه ما شاهد انواع خشونت‌ها از قبیل فیزیکی،کلامی، جنسی، کلامی، اقتصادی و غیره هستیم که باید در کشور فکری برای این شرایط و وضع شود.

آیا مجلس شورای اسلامی و مخصوصاً نمایندگان زن برنامه‌ای برای منع قانون خشونت علیه زنان دارند؟ 

خانم ملاوردی به عنوان معاون امور زنان ریاست جمهوری، لایحه‌ای با عنوان منع خشونت علیه زنان و تأمین امنیت زنان تنظیم کرده بود که این لایحه متاسفانه با وقفه زیادی روبه رو شده و زمان‌بر نیز شد، البته فراز و نشیب‌های زیادی را نیز طی کرده است.

از این رو نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌خواهند این طرح بلافاصله به صحن علنی مجلس رفته و مورد ارزیابی قرار گیرد تا در نهایت به یک مبنای قانونی تبدیل شود.

ما نیاز به یک قانونی داریم که اگر دچار مشکل و معضلاتی از قبیل خشونت علیه زنان در جامعه شدیم، بتوانیم از آن قانون به روش و نتیجه مطلوب برای احقاق حق زنان برسیم، از این رو با پیگیری‌های صورت گرفته این طرح از معاونت ریاست جمهوری خارج شده و در حال حاضر در کمیسیون قوه قضائیه مورد بررسی قرار گرفته است.

طرح پیشنهادی در پنج فصل بوده که بعد از بررسی کارشناسان کمیسیون قوه قضائیه به مجلس خواهد آمد تا در ماه‌های آینده طلسم تصویب این قانون شکسته شود و در کمیسیون‌های مرتبط برای تصویب یک قانون مدون، جامع، کامل و شفاف برای تأمین امنیت زنان مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت به قانون رسمی تبدیل شود.

در این صورت می‌توان در مواقع لازم به آن استدلال و رجوع کرد، البته تصویب قانون منع خشونت علیه زنان می‌تواند در بخش‌های مربوطه حکم بازدارندگی نیز داشته باشد و امیدواریم هر چه سریع‌تر تصویب و اجرایی شود. 

نظر دولتمردان و آقایان نماینده در مجلس نسبت به این طرح چیست؟ 

هنوز که طرح به مجلس نیامده و در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته است ولی در صحبت‌هایی که با مردان سه قوه  انجام داده‌ایم شاهد استقبال آنها از طرح منع خشونت علیه زنان و تأمین امنیت زنان بوده‌ایم و این جای خوشحالی دارد که مردان نیز به این موضوع دید و نگرش مثبتی دارند. 

در تصویب قانون تأمین امنیت زنان رویکرد نمایندگان خانواده‌محور بوده و ما می‌خواهیم مشکلات زنان در بستر اجتماعی و خانوادگی رفع شود و به هیچ‌وجه دیدگاه افراطی و یا فمینیستی به قضیه نداشته و دور از چنین مسائلی وارد عمل شده‌ایم. 

به عنوان نمایندگان مردان و زنان ایران اسلامی در فضای کاملاً منطقی و اعتدالی موضوع تأمین امنیت زنان و منع خشونت علیه زنان را پیگیر هستیم و خوشبختانه آقایان نیز همین نگاه را داشته و ما را همراهی می‌کنند زیرا آنها نیز دارای خانواده، همسر و دختر هستند و تمایل به تصویب این قانون به نحو احسن هستند. 

نگاه مردان و زنان نماینده به همراه دولتمردان یک نگاه مثبتی بوده که با همراهی آنها امیدواریم طرح پیشنهادی به مجلس بیاید و در سریع‌ترین زمان تصویب شود تا همه اعم از دولتمردان، نمایندگان و همه اقشار مردمی در حوزه خانواده، همسر و فرزند از آن قانون بهره‌مند شوند. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما