به گزارش خبرنگار فعالیتهای قرآنی خبرگزاری فارس، مرتضی نجفی قدسی مدیر دارالقرآن امام علی (ع) در آیین اختتامیه یازدهمین دوره مسابقات قرآن خواهران دارالقرآن امام علی (ع) با اشاره به جایگاه آموزش و پرورش در گسترش فرهنگ و قرآنی گفت: شورای توسعه فرهنگ قرآنی به جای پراکندهکاری، همه همت خویش را معطوف به آموزش و پرورش کند.
وی اظهار داشت: همه بزرگان دینی، حوزههای علمیه و مجامع قرآنی باید به آموزش و پرورش توجه کنند چرا که بستر واقعی و گسترده برای هدایت نسل جوان و تربیت قرآنی در آموزش نهفته است؛ میلیونها دانشآموز در کلاسهای آموزش و پرورش تحصیل میکنند در حالی که معلم قرآن ندارند و یا معلم دیگری به سر کلاس میرود که با قرآن آشنایی چندانی ندارند.
مدیر دارالقرآن امام علی(ع) عنوان کرد: متأسفانه ما کلاسهای قرآن را در آموزش و پرورش و مدارس احیا نمیکنیم سپس میخواهیم در مساجد برای فرزندانمان کلاس قرآن بگذاریم مگر چند نفر جذب مسجد میشوند. اصلاً حضور ما در مساجد نسبت به اهل تسنن یک دوازدهم است یعنی آنها 12 برابر بیشتر از شیعیان در مسجد رفت و آمد میکنند.
وی ادامه داد: در طول سال، اغلب مردم در شبهای احیا در مساجد حضور مییابند و متأسفانه عموم مردم به مسجد نمیروند و تنها در شب احیا مساجد ما مملو از جمعیت میشود بنابراین تمام تلاش تشکلهای قرآنی در سطح جامعه، یکسری کارهای پراکنده و محدود است.
نجفی قدسی ابراز داشت: آنجایی که جمعیت میلیونی در اختیار دارد آموزش و پرورش است که درس قرآن هم به دانشآموزان ارائه میدهد و بستر وجود قرآن در مدارس را نیز قانون اساسی مهیا کرده است اما متأسفانه ما آن را رها میکنیم و میخواهیم در جاهای دیگر نیروهای قرآنی را جذب کنیم.
وی ادامه داد: در رژیم گذشته بهترین و نخبهترین افراد در آموزش و پرورش خدمت میکردند از جمله اینکه شهید بهشتی دبیرستانی با نام دین و دانش تأسیس کرد و بسیاری از علمای ما با اینکه اجتهاد هم داشتند اما میرفتند مدیریت یک مدرسه را میپذیرفتند چرا چون میخواستند جوانان جامعه را متدین بار بیاورند.
مدیر دارالقرآن امام علی(ع) تصریح کرد: اگر امروز شاهد کاهل نمازی و بیدینی جوانان هستیم این به علت داشتن آموزش و پرورش اشتباه است که معلم درستی نداشته است؛ اگر آموزش و پرورش ما درست بود باید فرزندان ما نمازخوان و قرآنخوان بار میآمدند لذا نقصان از سوی آموزش و پرورش بوده است و نباید در این موضوع شک کرد.
وی گفت: بنده خودم هر چه دارم از آموزش و پرورش دارم؛ معلم ریاضی ما قبل از اینکه تدریس ریاضی را شروع کند روی تخته سیاه یک آیه قرآن مینوشت و آن را معنا میکرد و سپس درس ریاضی را شروع میکرد بنابراین اگر همه معلمان ما چنین وضعی داشتند که اوضاع جامعه این گونه نبود.
نجفی قدسی با بیان اینکه سطح معلمان در ایام قبل از پیروزی انقلاب بسیار بالاتر از بعد از انقلاب بوده است، عنوان کرد: قبل از پیروزی انقلاب بسیاری از افراد برجسته کشور معلم بودند از جمله شهید رجایی، شهید باهنر و ... قبل از انقلاب تمام متدین در آموزش و پرورش نفوذ میکردند تا بتوانند جوانان را جذب کنند اما بعد از انقلاب، اهمیت تربیت دانشآموزان مورد غفلت واقع شد و همه به دنبال کارهای اجرایی رفتند از این رو آموزش و پرورش با یکسری افراد سطح پایین اداره شد.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها چاره کار این است که آموزش و پرورش باید به دنبال افراد برجسته و نخبه علمی برود چه بسا بهترین و بیشترین نتایج را میتوان از آموزش و پرورش دریافت کرد و باید آموزش و پرورش را احیا کنیم؛ هر کاری که ما انجام دهیم نفعی که از آموزش و پرورش حاصل میشود در هیچ کجای دیگر حاصل نخواهد شد.
انتهای پیام/
∎