شناسهٔ خبر: 23019611 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر آموزش و پرورش:مشارکت خیران نباید سبب کم رنگ شدن وظیفه دولت به آموزش و پرورش شود

دزفول - ایرنا - وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مشارکت خیرین و دیگر افراد نباید باعث کم رنگ شدن وظیفه دولت در کمک به آموزش و پرورش شود گفت:هزینه آموزش بر عهده دولت است ولی به دنبال این هستیم برنامه هایی در سطوح مختلف آموزش و پرورش اجرا کنیم که مردم بیش از گذشته مشارکت داشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا سیدمحمد بطحایی روز جمعه در آیین بهره برداری از پنج طرح آموزشی در دزفول در مدرسه طیبه این شهر، بر ضرورت مشارکت خیران در کمک به آموزش و پرورش تاکید کرد و افزود: هیچ سازمانی نباید مانع مشارکت خیران در آموزش و پرورش باشد.
وی ادامه داد: هر عاملی که مانع استقبال خیران از مدرسه سازی شود اعم از بخش اداری ، شهرداری،استانداری و نهادهای محلی باید برطرف شوند تا فضا برای مشارکت بیشتر خیران مهیا شود.
وی بیان داشت:همه در نظام آموزش و پرورش چه افرادی که به صورت رسمی در این مجموعه فعالند و چه خیران در این ارگان تاثیر گذار بوده و همه در تلاش هستند تا نظام آموزشی مطلوب و با کیفیت داشته باشیم و دانش آموزانی راستگو ،صادق،ظلم ستیز و با فرهنگ غنی ایرانی تربیت شوند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش تا حدودی مسیر را روشن کرده افزود:برخی موانع سنتی اجازه عبور از موانع پیش روی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را نمی دهند.
وی گفت: اگر روش گذشته را در آموزش و پرورش دنبال کنیم به طور قطع به نتیجه نخواهیم رسید زیرا طرح های گذشته ازسوی پیشینیان اجرا شده و نتیجه بخش نبوده لذا باید به فکر کیفیت بخشی
به نظام آموزش و پرورش باشیم و تلاش کنیم مهارت های اجتماعی را به دانش آموز القا کنیم.
وزیر آموزش و پرورش افزود:باید تلاش کرد دانش آموزان به گونه ای در نظام آموزش و پرورش تربیت شوند که صبور بوده و تحمل انتقاد پذیری را داشته باشند تا در آینده بتوانند در سختی ها بهترین تصمیم را برای خود بگیرند.
بطحایی گفت:متاسفانه به جای اینکه در آموزش و پرورش به فکر نهادینه کردن مهارت های اجتماعی باشیم هنوز گرفتار مشکلاتی چون پرداخت قبض آب و برق ، نبود مدارس شبانه روزی به عنوان عامل ترک تحصیل دانش آموزان هستیم.
وی ادامه داد:اینکه هزینه رفت وآمد باعث ترک تحصیل یک دانش آموز شده و یا اینکه خانواده یک دانش آموز توان پرداخت هزینه کرایه ماشین برای رفت و آمد را ندارند برای آموزش و پرورش غم انگیز است و اگر اکنون در صدد تحول در آموزش و پرورش نباشیم چهار سال دیگر با حضور وزیری دیگر باز هم همین مشکلات را خواهیم داشت.
وی گفت:در آموزش و پرورش به دنبال این هستیم که راهی جدید برای اداره و مدیریت آموزش و پرورش پیدا کنیم و برای پیدا کردن این راه مشارکت مردم و همکاران فرهنگی ضروری است.
وزیر آموزش و پرورش یک میلیون و 700 هزار نفر نیروی فرهنگی شاغل و بازنشسته را پشتوانه ارزشمندی از مهارت ها و دانش فرهنگی برشمرد و که باید از آنها بهره گرفت.
بطحایی بیان داشت:به پشتوانه تمدن غنی که داریم می توانیم راه های جدیدی برای مشارکت بیشتر مردم در آموزش و پرورش پیدا کنیم تا آموزش و پرورش برخورداری داشته باشیم.
وی گفت:در سال آینده بودجه آموزش و پرورش به صورت استانی و در شورای برنامه ریزی استان ها به ریاست استانداران توزیع می شود که امکان ابتکار و خلاقیت در آن وجود دارد.
وزیر آموزش و پرورش همچنین در خصوص انتصابات در آموزش و پرورش گفت:در فروردین ماه 97 هر مدرسه که نیاز به مدیریت داشته باشد همه معلمان واجد شرایط می توانند برای مدیریت آن مدرسه نامزد شوند و با این طرح افراد تعلق خاطر بیشتری به مسایل آموزش و پرورش خواهند داشت.
وی اضافه کرد:نباید فقط دولت دغدغه آموزش و پرورش را داشته باشد خود مردم هم باید به صورت مستقیم در مسایل و مشکلات آموزش و پرورش سهیم شده و مشارکت داشته باشند.
بطحایی در ادامه با بیان اینکه اگر در پی دست یابی به جامعه ای آرام و بانشاط هستیم راهی جز پرداختن به آموزش و پرورش و مدرسه سازی نیست افزود:با ساخت هر مدرسه در کشور ، کلانتری ها و دادگستری خلوت تر می شوند و کار و تلاش در جامعه بیشتر می شود.
وی به ایثار و مقاومت مردم دزفول در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت:تلاشی که خیرین برای برپایی فضاهای آموزشی در کشور می کند از این نظر حایز اهمیت است که کارشان تمدن ساز انقلاب اسلامی است.

** نیروهای حق التدریس دزفول خواستار تغییر وضعیت شدند
تعدادی از نیروهای حق التدریس و سوادآموزان نهضت سوادآموزی دزفول در دیدار چهره به چهره با وزیر آموزش و پرورش خواستار بررسی وضعیت شغلی و تغییر وضعیت شدند.
وزیر آموزش و پرورش همچنین به وجود 105 هزار مدرسه در کشور اشاره کرد وگفت:استخدام نیروهای حق التدریس و نهضتی ها در حیطه اختیار وزیر به تنهایی نیست و آموزش و پرورش به اندازه نیاز مجاز به کارگیری نیروی انسانی است.
بطحایی افزود:البته هنگام به کار گیری نیروها از افراد با تجربه حق التدریس و نهضتی که با فضای آموزشی آشنایی کامل دارند استفاده خواهد شد.
وی با بیان اینکه این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مطرح است گفت:انتخاب نیروی انسانی باید با رعایت شایستگی و صلاحیت افراد همراه باشد ولی این به منزله ناامیدی و یا نبود امنیت شغلی این افراد نیست زیرا در پنج یا 6 سال آینده به شدت با نیروی انسانی نیازمندیم که در انتخاب نیروهای حق التدریس و نهضتی در اولویت هستند.
وزیر آموزش و پرورش همچنین در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: تلاش می شود حق الزحمه امتحانات به فرهنگیان بزودی پرداخت شود.
در این آیین پنج طرح آموزشی با حضور وزیر آموزش و پرورش افتتاح و ساخت 2 واحد آموزشی در روستاهای گاومیش آباد و اسلام آباد دزفول با مشارکت بنیاد برکت آغاز شد.
7278/6068 / 6037
خبرنگار: رقیه کردی ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

انتهای پیام /*

نظر شما