شناسهٔ خبر: 23005072 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آغاز اجرای طرح پتروشیمی سقاوه به زودی

خبرگزاری صداوسیما

بارفع معارضات محلی کلنگ احداث کارخانه پتروشیمی سقاوه در شهرستان بویراحمد به زمین زده می شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز کهگیلویه وبویراحمد، مدیرکل منابع طبیعی استان با بیان اینکه زمین آغاز اجرای طرح پتروشیمی سقاوه به زودی پتروشیمی سقاوه بویراحمد متعلق به دولت و تمام مراحل قانونی در واگذاری رعایت شده است گفت:زمین این کارخانه طبق ماده ۵۶ سابق یا ۲ فعلی سند رسمی به نام دولت جمهوری اسلامی ایران دارد و با طی تمام مراحل قانونی به شرکت مجتمع بین المللی پتروشیمی دنا بویراحمد واگذار شد.
عزت‌اله بهشتی فرد با اشاره به اینکه در استان یک میلیون و ۴۵۴ هزار هکتار از اراضی ملی به نام دولت سند دارد، افزود: برای پتروشیمی بویراحمد هم سه نقطه را پیشنهاد دادند که مکان فعلی به مساحت ۸۱ هکتار دارای پیوست زیست محیطی و استعلامات ۱۱ گانه امور اراضی است.
وی از صدور مجوز‌های قانونی برای پتروشیمی بویراحمد از سوی منابع طبیعی استان خبر داد و اضافه کرد: این طرح همچون دیگر طرح‌های سرمایه گذاری در استان که فرآیند‌های قانونی را طی کرده اند در شورای برنامه ریزی استان و کمیسیون امور زیربنایی مطرح و مصوب شده است.
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در خصوص زمین‌های منابع ملی که دارای سند به نام دولت هستند نیز تمام فرآیند‌های قانونی و محدودیت‌های اراضی زارعی و کشاورزی را رعایت و آن‌ها را به نام دولت تثبیت مالکیت کرده ایم که سند آن به نام دولت جمهوری اسلامی ایران صادر شده است.
وی با اشاره به اینکه اگر کسی هم ادعایی نسبت به زمین‌های اراضی ملی دارد می‌تواند از راه قانونی آن را پیگیری کند گفت: هرکسی ادعایی دارد می‌تواند نسبت به طرح دعوی علیه منابع طبیعی در مراجع قضایی یا از طریق کمیسیون ماده ۵۴ که جهادکشاورزی، منابع طبیعی، اقتصاد و دارایی عضو آن هستند، اقدام کند و سند، نقشه و مستنداتش را ارائه کند.
زمین پتروشیمی بویراحمد مشهور به اراضی سقاوه به پلاک ۲۹۳/۱۳ به مساحت ۲ هزار و ۴۲ و نیم هکتار به نام دولت جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به شماره ثبت ۶۵۵ در صفحه ۱۶۹ به ثبت رسیده است و از این میزان ۸۱ هکتار طبق شماره ثبت ۲۵۴۰۱ در مورخه ۸ آبان ماه در دفترخانه رسمی به مجتمع بین المللی پتروشیمی دنا بویراحمد واگذار شده و در تاریخ ۱۲ آذرماه توسط نمایندگان امور اراضی و منابع طبیعی به این شرکت تحویل شده است.
رئیس صنعت و معدن وتجارت استان هم با بیان اینکه احداث پتروشیمی بویراحمد مشکل قانونی ندارد گفت: استعلام‌های لازم از دستگاه‌های مختلف برای صدور مجوز پتروشیمی سقاوه بویراحمد صورت گرفته و اجازه فعالیت در این منطقه برای احداث پتروشیمی داده شده است.
دیودیده افزود: براساس برنامه زمان‌بندی صورت گرفته، پروژه پتروشیمی سقاوه بویراحمد تا چهار سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
وی با بیان اینکه طرح پتروشیمی سقاوه بویراحمد بزرگ‌ترین طرح سرمایه‌گذاری کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود که در طرح "آمایش سرزمین من" نیز شناخته شده است اضافه کرد: تعداد فرصت‌های اشتغال‌زایی در این طرح بیش از هزار فرصت به طور مستقیم است که برای تکمیل و بهره‌برداری آن ۸ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.
بخشدار مارگون نیز گفت: پیش از ظهر امروز برخی معارضان در اعتراض به اجرای این طرح در زمین‌های کشاورزی منطقه تجمع کرده بودند که با حضور برخی مسئولان و توضیحاتی که داده شد متفرق شده و به خانه‌های خود رفتند.
علی ملکی بارد هر گونه درگیری بین مردم روستای بی بی خاتونین (ع) با نیرو‌های انتظامی افزود: پیش از ظهر امروز برخی از معارضان و افراد مغرض قصد ایجاد درگیری و سوء استفاده از فضای موجود را داشتند که توسط نیرو‌های انتظامی حاضر در منطقه دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند.

نظر شما