شناسهٔ خبر: 22957446 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

واگذاری زمین برای ساخت پتروشیمی بویراحمد قانونی است؟

نمایندگی کهگیلویه و بویراحمد / نمایندگی کهگیلویه و بویراحمد

تمام مراحل قانونی در واگذاری زمین پتروشیمی بویراحمد رعایت شده است.

صاحب‌خبر -

خبر آغاز عملیات اجرایی پتروشیمی بویراحمد جرقه های امید را در دل مردم این شهرستان روشن کرد. نیمه دوم سال 95 مسئولان و متولیان امر اقدام به صدور جواز تاسیس این واحد صنعتی بزرگ در منطقه سقاوه بخش مارگون کردند.

با گذشت مدتی از این اقدام مردم منطقه امامزاده بی خاتونین و اطراف سقاوه در اعتراض به واگذاری زمین های سقاوه بخش مارگون از توابع شهرستان بویراحمد در استان کهگیلویه وبویراحمد برای احداث پتروشیمی بویراحمد تجمع کردند. مردم این منطقه عنوان کردند در اراضی پیش‌بینی شده برای محل احداث پتروشمی سقاوه سال‌ها توسط پدران آنها محصولات زراعی کشت و برداشت شده است.

حال مردم منطقه نمی‌دانند که باید از آغاز چنین طرح بزرگ صنعتی خوشحال شوند و یا از پایمال کردن حق تعدادی کشاورز زحمت کش ناراحت شوند.

عزت اله بهشتی فرد، مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص گفت: زمین پتروشیمی بویراحمد متعلق به دولت بود و تمام مراحل قانونی در واگذاری رعایت شده است. زمین پتروشیمی بویراحمد سند رسمی به نام دولت جمهوری اسلامی ایران داشت و با طی تمام مراحل قانونی به شرکت مجتمع بین المللی پتروشیمی دنا بویراحمد واگذار شد.

وی با بیان اینکه در زمینه واگذاری زمین به پتروشیمی بویراحمد قانون رعایت شده است، بیان کرد: طبق ماده 56 سابق یا 2 فعلی، اعمال مقررات کردیم، تمام مراحل قانونی طی شد و سند رسمی به نام دولت جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد صادر شده است.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه در سطح استان یک میلیون و 454 هزار هکتار از اراضی ملی به نام دولت سند دارد، عنوان کرد: برای پتروشیمی بویراحمد هم سه نقطه را پیشنهاد دادند که مکان فعلی به مساحت 81 هکتار دارای پیوست زیست محیطی و استعلامات 11 گانه امور اراضی است که از این میزان زمین، از زمین های سنددار به نام دولت به پتروشیمی بویراحمد اختصاص یافته و واگذار شده است.

بهشتی فرد از صدور کلیه مجوزات قانونی برای پتروشیمی بویراحمد از سوی منابع طبیعی استان خبر داد و خاطرنشان کرد: مانند تمام طرحهای سرمایه گذاری در استان که فرآیندهای قانونی را طی کرده، در شورای برنامه ریزی استان و کمیسیون امور زیربنایی مطرح و مصوب شده و به پتروشیمی بویراحمد زمین واگذار کردیم.

وی اضافه کرد: در خصوص زمین های منابع ملی که دارای سند به نام دولت هستند نیز ما تمام فرآیندهای قانونی و محدودیت های اراضی زارعی و کشاورزی را رعایت و آنها را به نام دولت تثبیت مالکیت کرده ایم که سند آن به نام دولت جمهوری اسلامی ایران صادر شده است. اگر کسی هم ادعایی نسبت به زمین های اراضی ملی دارد می تواند از راه قانونی آن را پیگیری کند.

بهشتی فر بیان کرد: هرکسی ادعایی دارد می تواند نسبت به طرح دعوی علیه منابع طبیعی در مراجع قضایی یا از طریق کمیسیون ماده 54 که جهادکشاورزی، منابع طبیعی، اقتصاد و دارایی عضو آن هستند، اقدام کند و سند، نقشه و مستنداتش را ارائه نماید.

وی از واگذاری قطعی زمین به پتروشیمی بویراحمد با رعایت تمام موارد قانونی خبر داد و گفت: زمین پتروشیمی بویراحمد سند انفال به نام دولت دارد و متعلق به هیچ شخص خاصی نیست که در راستای قانون برای سرمایه گذاری واگذار شده است.

داریوش دیودیده، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این خصوص تصریح کرد: تمامی مراحل قانونی مجوز پتروشیمی سقاوه بویراحمد طی شده و هیچ منع قانونی برای شروع عملیات اجرایی آن وجود ندارد.

وی عنوان کرد: استعلام های لازم از دستگاههای مختلف برای صدور مجوز پتروشیمی سقاوه بویراحمد صورت گرفته و اجازه فعالیت در این منطقه برای احداث پتروشیمی داده شده است.

دیودیده با بیان اینکه پروژه پتروشیمی سقاوه بویراحمد دارای طرح مطالعاتی ارزیابی زیست محیطی نیز است، خاطرنشان کرد: پاسخ تمامی استعلام ها برای اجرایی شدن پروژه از سوی دستگاههای متولی و متخصص مثبت بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: براساس برنامه زمانبندی صورت گرفته، پروژه پتروشیمی سقاوه بویراحمد تا چهارسال آینده به بهره برداری می رسد.

دیودیده بیان کرد: تعداد فرصت های اشتغالزایی در پروژه پتروشیمی سقاوه بویراحمد بیش از ۱۰۰۰ فرصت بطور مستقیم  خواهد بود و برای تکمیل و بهره برداری این پروژه  ۸۰۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: پروژه پتروشیمی سقاوه بویراحمد بزرگترین طرح سرمایه گذاری استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود که در طرح آمایش سرزمین  نیز شناخته شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: سطح هکتاری پتروشیمی سقاوه بویراحمد 80 هکتاراست و خطوط لوله گاز در یک کیلومتری این طرح  عبور می کند. با اجرای این پروژه می توان از گاز خود این استان نهایت بهره را برد و آب مورد نیاز پتروشیمی سقاوه بویراحمد از رودخانه بشار تأمین و هیچگونه مشکلی برای تأمین آب این پروژه مهم اقتصادی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: پتروشیمی سقاوه بویراحمد تکمیل کننده زنجیره تولید در استان کهگیلویه و بویراحمد و کشور است. با تکمیل این پروژه شاهد توسعه صنایع پایین دستی و ایجاد فرصت های شغلی مناسب در منطقه خواهیم بود.

دیودیده بیان کرد: راه اندازی پتروشیمی سقاوه بویراحمد به نفع مردم منطقه در حوزه های مختلف بوده و از مردم می خواهیم بفکر توسعه آینده منطقه خود باشند.

وی گفت: راه اندازی پتروشیمی سقاوه بویراحمد هیچ مشکل زیست محیطی برای مردم منطقه ایجاد نمی کند و از سویی می تواند فرصت مناسبی برای توسعه و کاهش نرخ بیکاری را در منطقه بوجود آورد.

به گزارش ایسنا، زمین پتروشیمی بویراحمد مشهور به اراضی سقاوه به پلاک ۲۹۳/۱۳ به مساحت 2042.5 هکتار به نام دولت جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به شماره ثبت ۶۵۵ در صفحه ۱۶۹ به ثبت رسیده است و از این میزان ۸۱ هکتار طبق شماره ثبت ۲۵۴۰۱ در مورخه ۸ آبان ماه در دفترخانه رسمی به مجتمع بین المللی پتروشیمی دنا بویراحمد واگذار شده و در تاریخ ۱۲ آذرماه توسط نمایندگان امور اراضی و منابع طبیعی به این شرکت تحویل شده است.
انتهای پیام

نظر شما