شناسهٔ خبر: 23000406 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

امریکا درحال تبدیل کردن برجام به جسمی بی خاصیت است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آمریکایی‌ها در حال تبدیل کردن برجام به یک جسم بی خاصیت هستند، گفت: آن‌ها نه بر روی برجام توافق می‌کنند و نه آن را کنار می‌گذارند بلکه آن را مانند جسم بی خاصیت و مرده در می‌آورند. ­

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، محسن رضایی با حضور در برنامه نگاه یک درباره دلایل بین المللی غیر قانونی بودن اقدام ترامپ رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی افزود: موضوع فلسطین طولانی ترین موضوع تاریخی سه قرن اخیر است و حدود 70 سال از 1948 تا کنون از آن می گذرد و ده ها قطعنامه از جمله در سازمان ملل و شورای امنیت درباره آن صادر شده و اقدام ترامپ خلاف بسیاری از این قطعنامه هاست .
وی ادامه داد: قطعنامه 478 شورای امنیت سازمان ملل به صراحت، قدس شریف را جزو بخش فلسطین می داند و انتقال پایتخت اسرائیل را محکوم کرده است و حتی 4 عضو اروپایی شورای امنیت بیانیه صادر کردند و گفتند بر اساس قوانین بین الملل و قطعنامه های مربوط، قدس شرقی را به عنوان بخشی از اراضی فلسطین اشغال شده می شناسیم و توافق نهایی باید بر اساس مرزهای 4 جولای سال 1967 انجام شود.

mp4
<div id="video-display-embed-code_1672360" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/1937835/1672360?width=400&height=300"></script></div>


دبیر تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که چه عللی زمینه این اقدام ترامپ را فراهم کرد؟ گفت: ژن ترامپ، ساختار شکن است و او اقدامات خلاف قواعد بین المللی متعددی را انجام داده است.
رضایی با بیان اینکه تبانی های پشت صحنه و پنهان میان عربستان و اسرائیل به ترامپ جرأت این کار را داده است، افزود: این روابط پنهان از حدود 6 ماه پیش آغاز شد و نتانیاهو ، ترامپ در آمریکا و بن سلمان در عربستان را بهترین فرصت برای این موضوع می داند و می خواهد از این فرصت حداکثر استفاده را انجام دهد.
وی با اشاره به شکل گیری داعش در منطقه و شکست آن گفت: پس از شکست داعش نگرانی های فوق العاده شدیدی در سرزمین های اشغالی پیش آمد و اسرائیلی ها فشارهای زیادی را به آمریکایی ها وارد کردند بنابراین بخشی از اقدام ترامپ برای دلداری و روحیه و امید دادن به اسرائیلی هاست .
رضایی افزود: برخی مسائل داخلی اسرائیل از جمله تظاهرات علیه نتانیاهو به علت پرونده های فساد او هم موجب این اقدامات شد.
وی با بیان اینکه ایران و سران کشورهای اسلامی باید از اروپایی ها مطالبه بیشتری کنند، اضافه کرد: ابراز نگرانی و تاسف اروپایی ها کافی نیست بلکه آنها باید به شدت این اقدام ترامپ را محکوم کنند.
او افزود: واقعیت این است که اروپایی ها از ترامپ ناراحت هستند و می بینند ترامپ مثل بوش رفتار یک جانبه گرایی را آغاز کرده است و بر خلاف اوباما با اروپایی ها مشورت نمی کند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: جهان اسلام اهرم هایی مانند نفت را در اختیار دارد که می تواند اروپا را در مقابل آمریکا به موضع گیری شدید تر وادار کند.
رضایی افزود: تجربه تحریم های نفتی سال 1973 صنعت اروپا را متوقف کرد بنابراین جهان اسلام اگر بخواهد اقدام کند می تواند شکاف عمیقی میان اروپا و آمریکا ایجاد کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آمریکایی ها در حال تبدیل کردن برجام به یک جسم بی خاصیت هستند، اضافه کرد: آن ها نه بر روی برجام توافق می کنند و نه آن را کنار می گذارند بلکه برجام را مانند جسم بی خاصیت و مرده در آوردند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برجام وجود دارد اما هیچ بانک بزرگی به علت تهدیدات آمریکا با ما همکاری نمی کند.

mp4
<div id="video-display-embed-code_1672361" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/1937835/1672361?width=400&height=300"></script></div>


رضایی با تاکید بر اینکه برجام بی خاصیت با برجام پاره شده تفاوتی ندارد، افزود: دولت ما نباید منتظر اقدام کنگره یا ترامپ شود. وقتی برجام در حال بی خاصیت شدن است دولت ما باید به طور جدی از اروپایی ها بخواهد تاخیری را که در اجرای بندهای برجام می شودا جبران کنند و در این زمینه فعال شوند.
وی اضافه کرد: سطح مطالبات دولت ما باید جدی تر و شجاعانه تر باشد نباید اجازه دهیم حالت مردگی برجام ادامه یابد.
رضایی گفت: عده ای از داخل منطقه به ترامپ اخبار غلطی داده اند و به او گفتند اگر قدس را به پایتختی رژیم صهیونیستی به رسمیت بشناسی در ابتدا سرو صدایی می شود و سپس مسئله پایان می یابد اما واقعیت این است که کاری که ترامپ انجام داده بدتر از اشغال سرزمین های فلسطین است .
وی با اشاره به اینکه مسئله قدس با مسئله فلسطین متفاوت است، افزود: برخی ها قدس را صرفاً فلسطینی می دانند در حالی که قدس و مسجدالاقصی پس از مکه و مدینه مقدس ترین مکان همه مسلمانان جهان و در قرآن مجید هم درباره آن بیان شده است بنابراین اکنون، مسئله فلسطین فقط نیست بلکه بحث جنگ با مسلمانان است همانند مکه و مدینه که چیزی غیر از عربستان است.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ترامپ اقدام خطرناکی را انجام داده است این رو دررویی مستقیم آمریکا با مسلمانان در سرزمین فلسطین است.
رضایی با اشاره به اینکه این حادثه برکات زیادی برای جبهه مقاومت خواهد داشت، افزود: این حادثه مبارزین واقعی را از منافقان و محافظه کارها مشخص می کند.
وی ادامه داد: آقای ترکی فیصل در ماه های گذشته رابط محمد بن سلمان با مقامات اسرائیل بوده است.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: انتفاضه جدیدی که برای آزادی قدس آغاز شده است قوی ترین انتفاضه خواهد بود زیرا از پشتوانه عمیق جهان اسلام برخوردار است.
رضایی گفت: اطلاعات لازم در اختیار جمهوری اسلامی هست و از چند ماه پیش تا کنون نسبت به تحرکات پشت صحنه رژیم های سعودی و اشغالگر قدس حساس شدیم و این ارتباطات بسیار زیاد شده است.
وی افزود: اسناد روابط این رژیم ها باید منتشر شود و خیانت آل سعود بسیار روشن و در طول تاریخ بی سابقه است.
رضایی با بیان اینکه نشانه ها حاکی از آن است که جهان اسلام علیه این تصمیم ترامپ مقاومت خواهد کرد، گفت: این مبارزه حتی در کرانه باختری به سلاح کشیده خواهد شد و حتی در خارج از فلسطین هم علیه آمریکا و اسرائیل اقداماتی انجام خواهد شد مگر اینکه آمریکایی ها از تصمیم خود برگردند.
رضایی اضافه کرد: کشورهای اسلامی می توانند سفرای خود را فرا بخوانند یا حداقل سه تا 4 میلیون شبکه از تولید نفت را برای مدت محدود کاهش دهند و این موضوع موثر خواهد بود.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر جبهه مقاومت جلسات مشترک تشکیل و اقدامات خوبی انجام دهد بسیار موثر خواهد بود.
وی افزود: فشارهای جهان اسلام حتی در سرنوشت ترامپ هم می تواند موثر باشد.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با تیر خلاص ترامپ به گروه سازش، تفاهم نامه اسلو هوا شد.
محسن رضایی افزود: هیچ ملتی مانند ایران، آمریکا و انگلیس را نشناخته باز هم جای تعجب است که چرا برخی روشنفکران ما روشنایی آفتاب را انکار می کنند.
وی افزود: امام راحل و مقام معظم رهبری بارها از غیر قابل اعتماد بودن آمریکا یاد کردند اما باز هم برخی روشنفکران ما 2 اشتباه می کنند یک اینکه سیاست آمریکا را یکپارچه می بینند و فکر می کنند اگر با کلینتون و اوباما مذاکره ای می کنند رئیس جمهوری های بعدی هم به این مذاکره وفادارند دریغا که پیشتر هم ثابت شد آمریکا دارای سیاست یکپارچه ای نیست.
رضایی گفت: تجربه ثابت کرده که هر وقت رئیس جمهوری در آمریکا اقدامی کرده رئیس جمهور بعدی آن اقدام را هوا کرده است، اشتباه دوم برخی روشنفکران این است که بسیار خوش بین هستند و فکر می کنند اگر با آمریکا مذاکره ای را آغاز کنند راه برابری آغاز شده است البته آمریکایی ها در استراتژی یکسان نیستند اما در هدف با هم مشترکند.
او ادامه داد: فلسطینی ها نباید هیچ امیدی به سازمان ملل و شورای امنیت داشته باشند تجربه ثابت کرده که شورای امنیت، قطعنامه های صادر شده اش را اجرا نمی کند، فلسطینی ها باید از شورای امنیت شکایت و اقدام اخیر ترامپ را پیگیری کنند، موضوع جهان اسلام و فلسطین باید توسط فلسطینی ها حل و فصل شود.
رضایی گفت: رژیم جعلی اسرائیل دنبال انتقام کشی غرب از جهان اسلام است جهان اسلام باید این غده ی سرطانی را بیرون کشیده و از بین ببرند اگر مسلمان ها توسعه و پیشرفت می خواهند باید اشغالگران را بیرون کنند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ما در بهترین فرصت و دوره تاریخی قرار داریم اما مسئولان توجه کافی به این فرصت ها ندارند زیرا پشت سر سربازان ما در سوریه و عراق باید تجارت و صنعت ما حرکت کند. عراق و سوریه و سایر کشورهای منطقه بهترین فضا برای ارائه تولیدات و صنایع ایران هستند.
وی گفت: آنها که معتقدند حضور ایران در عراق و هزینه کردن ایران در عراق و سوریه کار بیهوده ای است همانهایی هستند که از خرید و انتخاب کالای ایرانی در کشور خودداری می کنند. جای اینکه به سربازان ایرانی فشار وارد کرده و گله کنند که چرا داعش را از بین می برید به دولت مردان و مجلسیان بگویند چرا کاری نمی کنید اقتصاد کشور پشت سربازان میهن بایستد، اگر ایران پشت سربازان نباشد، ترکیه از فضای بوجود آمده بهره برداری خواهد کرد.

نظر شما