شناسهٔ خبر: 22907026 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ضابطه تشکیل هیئت عالی نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی در مجمع مشخص شد/انتفاضه جدیدی در فلسطین شروع می‌شود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: انتقال پایتخت رژیم نامشروع صهیونیستی به قدس افزون بر ماجراجویی، اهانت بزرگی به مسلمانان است.

صاحب‌خبر -

انتقال پایتخت رژیم نامشروع صهیونیستی به قدس اهانت به مسلمانان استدبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:هیئت عالی نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی در مجمع تشکیل می‌شود و ضابطه آن تعیین شده است.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز(18 آذر) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در جلسه گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام بر تقویت استاندارد بحث شد.

*** تصمیم‌گیری مجمع درباره محدوده استاندارد مورد اختلاف مجلس و شورای نگهبان

وی با بیان اینکه مسئله رقابت پذیری کالا ها به استاندارد ارتباط دارد و باید تقویت شود، ادامه داد: محدوده استاندارد کالاهای پزشکی مورد اختلاف مجلس و شورای نگهبان بود که مجمع تشخیص مصلحت نظام در این زمینه تصمیم گیری کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: براین اساس قرار شد در مورد کالاها پزشکی استاندارد مسئول باشد و مواد غذایی و دارو بر عهده وزارت بهداشت باشد.

*** اعلام پایتختی قدس جنگ علیه مسلمانان است

رضایی بررسی اقدام ظالمانه ترامپ درباره انتقال پایتخت رژیم جعلی صهیونیستی به قدس و تعیین ضابطه برای اجرای سیاست های کلی را دو محور جلسه امروز بیان کرد و گفت: در هئیت عالی نظارت بر اجرای سیاست های کلی ضابطه تعیین شد که خدمت رهبری معظم انقلاب داده می شود اگر ایشان تایید کردند، بحث نظارتی ما از ماه های آینده آغاز می شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: هیئت عالی نظارت بر اجرای سیاست های کلی در مجمع تشکیل می شود و ضابطه تعیین شده شامل چند بخش از جمله تعیین 20 نفر از اعضای مجمع به مدت 2/5 سال، عضویت سران قوا، رئیس و دبیر مجمع تشخیص در این هیئت بود. همچنین معاونین روسای قوا بدون حق رای می توانند در جلسات شرکت کنند.

رضایی درباره انتقال پایتخت رژیم جعلی صهیونیستی به قدس، گفت: این اقدام ترامپ اعلام جنگ علیه مسلمان و ملت فلسطین و به هم زدن امنیت منطقه است. بعد از اعلام این تصمیم شاهد بودیم که کل منطقه به صحنه قیام علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی تبدیل شد و اسرائیل هم در فلسطین برخورد مسلحانه‌ای با تظاهرکنندگان داشت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: این ماجراجویی اهانت بزرگی به مسلمانان بود و اگر بزرگتر از اشغال فلسطین نباشد، کمتر از آن نیست.

رضایی اظهار کرد: دیدیم که اروپایی‌ها هم مخالفت خود را اعلام کردند. نقش اروپایی‌ها در اشغال فلسطین کمتر از آمریکا نیست، اما این ظلم ترامپ به حدی بزرگ است که اروپایی‌ها هم علیه آن موضع‌گیری کردند.

وی به دلایل احساس مسئولیت کشورمان در قبال حادثه فلسطین اشاره کرد و گفت: انتقال پایتخت به بیت‌المقدس خلاف منافع مردم فلسطین است و تداوم اشغالگری و گسترش آن‌ را نشان می‌دهد، چنانچه مردم فلسطین بیشتر از گذشته تحت فشار قرار می‌گیرند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: دلیل دوم احساس مسئولیت ما نسبت به فلسطین، مسئله مسجدالاقصی است که به همه مسلمانان ربط دارد.

*** مسجدالاقصی دومین مکان مقدس مسلمانان است

رضایی ادامه داد: بعد از خانه خدا مسجدالاقصی دومین مکان مقدس برای مسلمانان است، قرآن هم از این سرزمین با نام مبارک و مقدس یاد می‌کند. اگر مسلمانان در جهان به خیابان‌ها ریختند فقط برای دفاع از فلسطین نبود، بلکه برای دفاع از مسجدالاقصی هم بوده که بسیار ارزشمند است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اشغال چنین سرزمین مقدسی منجر به قیام بزرگی شده است، گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام از تمام مسلمانان می‌خواهد به قیام‌شان ادامه دهند تا آمریکا عقب‌نشینی و اصل تصمیمش را ملغی کند.

*** انتفاضه جدیدی در فلسطین شروع می‌شود

رضایی گفت: امروز شرافت و حیثیت مسلمانان در سرزمین فلسطین مورد اهانت قرار گرفته است و انتفاضه جدیدی به نام آزادی قدس در سرزمین‌های فلسطین شروع می‌شود.

وی تأکید کرد: این انتفاضه طولانی‌تر از انتفاضه‌های گذشته خواهد بود و امروز برخی از فلسطینی‌ها هم که باهم مخالف بودند در کنار هم قرار گرفتند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: آمریکا و پیروانش در منطقه شکست سختی خوردند، ترامپ صهیونیستی‌ترین رئیس جمهور آمریکاست که سرکار آمده است و حمایت مطلق از رژیم صهیونیستی انجام داد.

رضایی اضافه کرد: روسای جمهور قبلی آمریکا مدعی بودند که در کنار حمایت از اسرائیل می‌خواهند صلح را هم برقرار کنند، اما ترامپ حمایتی بی‌دریغ از اسرائیل انجام داد.

وی تأکید کرد: جای تأسف دارد که عربستان در این موضوع با اسرائیل همراه است، در صحبت تلفنی که با ولیعهد عربستان شده، گفته یک قسمتی در قدس را برای پایتختی به فلسطینی‌ها هم بدهند.

*** شکل‌گیری مثلث عربستان_ اسرائیل و آمریکا در منطقه

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به شکل‌گیری مثلث عربستان _ اسرائیل و آمریکا در منطقه، گفت: نگران دخالت آنها در عراق هستیم، احتمالا می‌خواهند در انتخابات عراق هم دخالت کنند.

رضایی به توطئه علیه لبنان و ماجرای سعد حریری اشاره کرد و افزود: مسئله سعد حریری حل و توطئه خنثی شد، وی زمانی که وارد لبنان شد دید که فضا متفاوت است و همکاری با هم را شروع کرده‌اند.

*** جهان اسلام در برابر آزمون بزرگی قرار دارد

وی بیان کرد: جهان اسلام در برابر آزمون بزرگی قرار گرفته است، حداقل اقدام کشورهای اسلامی فراخواندن سفرایشان است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به ضرورت اقدام عملی در برخورد با این تصمیم ترامپ اشاره کرد و ادامه داد: اقدام عملی مناسب این است که کشورهای اسلامی نفت را همچون سال 1973 قطع کنند، یا حداقل صادرات نفت را کاهش دهند تا آمریکا از این تصمیمش عقب‌نشینی کند.

*** دشمنان ما اهل مذاکره و منطق نیستند

رضایی تأکید کرد: در این موضوع مهم حقانیت جمهوری اسلامی ثابت شد، چنانچه پرچمداری آزادی قدس را بر دوش گرفته است، این حرکت نشان داد که دشمنان ما اهل مذاکره و منطق نیستند و تنها با مقاومت و ایستادگی می‌توانیم حقوقمان را بدست آوریم.

 

*** امیدواریم اروپایی‌ها موضع‌گیری‌های قاطعانه‌ای در برابر آمریکایی‌ها داشته باشند

رضایی در پاسخ به سوالی درباره سفر وزیر خارجه انگلیس به تهران، گفت: بعد از آمدن ترامپ و موضع‌گیری‌های او به نظر می‌رسد فاصله‌ای میان اروپا و آمریکا ایجاد شده است.

وی اظهار کرد: امیدواریم این سفرها منجر شود که اروپا موضع‌گیری‌های قاطعانه‌ای در برابر تندروی‌های آمریکا داشته باشد و فرصت خوبی است که درباره اعمال غیرقانونی آمریکا در منطقه، مذاکراتی صورت گیرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا هیئت عالی نظارت بر سیاست‌های کلی از توان و پتانسیل سایر دستگاهای نظارتی استفاده می‌کند یا خیر، گفت: در دبیرخانه مجمع کار کارشناسی انجام می‌شود و نتیجه به هیئت عالی نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی ارسال خواهد شد. در مورد مجلس شورای اسلامی اگر قانون مغایری با سیاست‌های کلی وجود داشته باشد آن‌ را به شورای نگهبان اعلام می‌کنیم.

رضایی بیان کرد: در مورد دولت و قوه قضائیه نیز گزارش‌ها خدمت مقام معظم رهبری تقدیم می‌شود تا ایشان تصمیم بگیرند؛ از توان سازمان‌های نظارتی استفاده می‌کنیم و تلاش‌مان این است که سازمان جداگانه‌ای به وجود نیاوریم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی کشورهای عربی در مورد مسئله انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس موضع منفعلانه گرفته‌اند، نتیجه این سازش چیست، گفت: موج اعتراض مردم در جهان اسلام به حدی قوی است که همه دولت‌ها را وادار به موضع‌گیری می‌کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: وقتی کشورهای اروپایی مختلف با این قضیه مخالفت می‌کنند معلوم است که این انتفاضه بزرگ خواهد بود و پشتوانه‌های خوبی هم در جهان اسلام دارد.

رضایی اضافه کرد: چند کشور عربی محافظه‌کارانه موضع گرفتند، اما مخالفت خود را اعلام کردند. انتظارها بیشتر از این‌هاست.

*** بحث احمدی‌نژاد با قوه قضائیه است

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا پاسخ رفتارهای احمدی‌نژاد را کسانی که علیه آنان صحبت می‌کند نمی‌دهند، گفت: بحث احمدی‌نژاد با قوه قضائیه است. باید این مسئله در چارچوب قانون پیگیری شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: ورود گسترده همه مسئولان معلوم نیست که نتیجه درستی داشته باشد، بهترین شیوه این است که اجازه دهیم قانون راه خود را برود.

می توانیم پرونده سپنتا نیکنام را در مجمع حل کنیم

وی در پاسخ به سوالی درباره پرونده سپنتا نیکنام گفت: در مورد بحث‌های اختلافی میان شورای نگهبان و مجلس بن بستی وجود ندارد. اگر موضوع سپنتا نیکنام به مجمع بیاید ما آنرا حل و فصل می‌کنیم، چنانچه تاکنون اختلاف‌نظرها میان مجلس و شورای نگهبان در مجمع تشخیص حل شده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: برخی آقایان شورای نگهبان بنا به شرع در این شورا مخالفت کردند، اینجا در مجمع براساس مصلحت نظر دیگری می‌دهند چرا که در شورای نگهبان مخالفت با قانون و شرع مطرح و در مجمع تشخیص مصلحت مردم در میان است.

رضایی در پاسخ به سوالی درباره زمان جابجایی مجمع تشخیص مصلحت نظام به مجلس قدیم گفت: جابجابی‌ها در حال اجراست. در آینده نزدیک این انتقال به مجلس سنا انجام خواهد شد.

*** اختیار تعیین ضوابط رجل سیاسی با شورای نگهبان است

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا مجلس می‌تواند درباره رجل سیاسی به شورای نگهبان اعلام نظر کند گفت: اختیار تعیین ضوابط رجل سیاسی برعهده شورای نگهبان است و مجلس می‌تواند در این زمینه پیشنهاد بدهد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی درباره تأثیر اقدام ترامپ در انتقال پایتخت رژیم صهوینیستی بر گروه‌های مقاومت اظهار کرد: این اقدام موجب وحدت گسترده‌ای در جبهه مقاومت شده است و همه نیروها متحدتر شده‌اند.


انتهای پیام/

نظر شما