شناسهٔ خبر: 22906780 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رضایی: کشورهای اسلامی سفیران خود را از آمریکا فرا بخوانند

تهران - ایرنا – دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت جهان اسلام با اقدام ترامپ دربه رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در برابر آزمونی بزرگ قرار گرفته است. اولین قدم کشورهای اسلامی باید این باشد که سفیران خود را از آمریکا فرا بخوانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محسن رضایی روز شنبه پس از جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع خبرنگاران افزود: یک راه دیگر برای فشار بر آمریکا می تواند کاهش تولید و عرضه نفت باشد تا آمریکا از این اقدام خود عقب نشینی کند نه اینکه بگوید آن را به تعویق می اندازد بلکه به طور کامل این اقدام را ملغی کند.
وی ادامه داد: البته اقدام ترامپ حقانیت جمهوری اسلامی را نشان داد که دشمنان اهل مذاکره و منطق نیستند بلکه تنها با مقاومت می توان حق خود را گرفت.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اقدام ترامپ را، اقدامی جنگ طلبانه علیه مسلمانان و فلسطین دانست و خاطرنشان کرد: این اقدام موجب ناامنی و برهم زدن امنیت منطقه می شود که ماجراجویی آشکار بوده و شاهدیم که در 24 ساعت گذشته قیام بزرگی در منطقه شروع شده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه رژیم صهیونیستی نیز برای مقابله با قیام مردم فلسطین از سلاح های جنگی استفاده می کند، اظهار داشت: این اقدام ترامپ علاوه بر اینکه ظلم بزرگی است، اهانت به مردم مسلمان نیز قلمداد می شود و قطعا انتقال سفارت آمریکا به قدس خسارت های فراوانی به این سرزمین وارد خواهد کرد و اگر از ادامه محاصره مسجد الاقصی و اشغال سرزمین فلسطین بزرگ تر نباشد، کمتر نیست.
رضایی تصریح کرد: حتی اروپایی ها نیز نسبت به این اقدام ترامپ واکنش نشان دادند زیرا اقدامی ظالمانه است.
وی با بیان علل حساسیت ایران نسبت به این موضوع خاطر نشان کرد: اول اینکه انتقال سفارت آمریکا به قدس خلاف منافع و در راستای فشار به مردم فلسطین است و دیگر اینکه موضوع مسجد الاقصی و سرزمین قدس به همه مردم مسلمان ارتباط دارد زیرا این سرزمین بسیار مقدس و دومین سرزمین مقدس مسلمانان است.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از تمامی مسلمانان خواست که قیام خود را ادامه دهند تا آمریکا از تصمیم خود عقب نشینی کند و گفت: امروز شرف و حیثیت مسلمانان مورد اهانت قرار گرفته و آمریکایی ها باید بگویند که اشتباه کرده اند و از این تصمیم برگردند نه اینکه بگویند که اجرای آن را به تعویق می اندازند.
وی انتفاضه جدید قدس را از حوادث مهم ماه ها و سال های آینده دانست و تصریح کرد: ترامپ صهیونیستی ترین رییس جمهوری تاریخ آمریکا است درحالی که روسای جمهوری قبلی حداقل سیاست بی طرفی را پیگیری می کردند اما ترامپ با وجود شکست های آمریکا در منطقه از این رژیم حمایت مطلق نشان داد و فرصتی برای رژیم اشغالگر قدس ایجاد کرده است.
رضایی همچنین با ابراز تاسف از همراهی برخی از دولت های اسلامی با اقدام ترامپ بخصوص امارات و عربستان، خاطر نشان کرد: دولت عربستان متاسفانه با رژیم صهیونیستی همراهی می کند و مثلث سعودی، صهیونیستی و آمریکایی در این زمینه تشکیل شده که جای نگرانی بسیاری دارد به شکلی که حتی می خواهند در انتخابات آینده عراق نیز دخالت کنند که در ماه های آینده باید منتظر حوادث دیگری نیز در منطقه باشیم.
وی با بیان اینکه از عربستان انتظار نداشتیم که پشت صحنه با رژیم صهیونیستی همراهی کند، افزود: مسئولان کشورمان همه و یکپارچه ادعای ترامپ را محکوم و مخالفت خود را اعلام کردند و در عین حال خواستار ادامه قیام مسلمانان شدند. ما معتقدیم که این موج اعتراض مردمی در جهان آنقدر قوی است که همه دولت ها را وادار به موضع گیری خواهد کرد و حتی دیدیم که کشورهای اروپایی نیز که قبلا در موضوع فلسطین ظلم مرتکب شده بودند، امروز با اقدام ترامپ مخالفت می کنند که نشان می دهد انتفاضه آینده، انتفاضه خوبی خواهد داشت.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تاثیر اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اظهار داشت: اقدام ترامپ باعث وحدت گسترده در جبهه مقاومت خواهد شد و حتی مدتی که فلسطینیان و حماس با ایران درباره مسایل جزیی اختلافاتی داشتند، این حادثه باعث ایجاد وحدت دوباره در بین جبهه مقاومت خواهد شد.

**برخی از اعضای مجمع که عضو شورای نگهبان هستند با حل وفصل موضوع سپنتا نیکنام در مجمع موافقند
رضایی در پاسخ به سوالی درباره نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مصوبه اخیر مجلس درخصوص نامزدی اقلیت های مذهبی در انتخابات شوراهای اسلامی گفت: من قبلا هم گفته ام درباره این بحث های اختلافی بین سشورای نگهبان و مجلس هیچ بن بستی وجود ندارد و این موضوع سپنتا نیکنام اگر وارد مجمع شود، ما حل و فصل خواهیم کرد یعنی با کارشناسی و درنظر گرفتن مصلحت، همانگونه که قبلا هم مغایرت های زیادی بین مجلس و شورای نگهبان به وجود آمده ، در مجمع تشخیص مصلحت حل می شود.
وی تصریح کرد: اتفاقا برخی از اعضای شورای نگهبان که در این شورا بر اساس مغایرت با قانون اساسی، با عضویت اقلیت های دینی در شوراهای اسلامی مخالفت کردند، در مجمع بنا به مصلحت موافقت می کنند، چراکه وقتی پای مصلحت در میان باشد افرادی که در آنجا براساس معیار و وظیفه قانونی عمل کردند در مجمع براساس مصلحت نظر دیگری خواهند داد و هیچ مغایرتی نخواهد داشت چون در شورای نگهبان مغایرت با شرع و قانون اساسی مطرح است و در مجمع، مصلحت نظام و مردم در میان است.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: اگر مصوبه مجلس به مجمع ارایه شود، ما حتما آن را بررسی و بحث خواهیم کرد.

**جابه جایی مجمع به ساختمان مجلس قدیم در حال انجام است
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره روند جابه جایی مجمع تشخیص مصلحت نظام از مکان فعلی به ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی گفت: در حال جابه جایی هستیم و در آینده نزدیک به این ساختمان نقل مکان خواهیم کرد.

**درباره اقدام ترامپ با وزیر خارجه انگلستان صحبت شود
رضایی همچنین در پاسخ به سوالی درباره سفر وزیر خارجه انگلستان به تهران فت: تقریبا با روی کار آمدن ترامپ در آمریکا فاصله ای بین اروپا و آمریکا در مسایل مختلف بخصوص برجام رخ داده است و امیدواریم با سفر این مقام اروپایی و سفر آینده مقامات فرانسوی به تهران، موضع قاطع تری نسبت به اقدامات ترامپ گرفته شود.

**بحث قوه قضاییه با رییس دولت نهم و دهم شخصی است
وی همچنین درباره موضوع رییس دولت نهم و دهم و ورود قوه قضاییه به پرونده وی نیز اظهار داشت: مجمع تشخیص مصلحت نظام در این زمینه ورودی نخواهد داشت و باید مسیر قانونی آن طی شود.
رضایی بحث احمدی نژاد با قوه قضاییه را شخصی دانست و گفت: باید در چارچوب قانون به این موضوع رسیدگی شود و ورود گسترده مسئولان، معلوم نیست که در این زمینه نتیجه مثبت یا منفی داشته باشد زیرا راه قانون باز است و باید به قانون تمکین کرد.

**مجلس می تواند مشاور شورای نگهبان در زمینه تعیین رجل سیاسی باشد.
وی همچنین درباره نظر مجلس شورای اسلامی در زمینه رجل سیاسی نیز اظهار داشت: تعیین ضوابط رجل سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری با شورای نگهبان است اما مجلس می تواند مشاوره دهد.

**ضوابط تشکیل شورای عالی نظارت بر اجرای سیاست های کلی نظام خدمت رهبر انقلاب فرستاده شد
رضایی در ابتدای این جلسه درباره مصوبات مجمع در دو هفته اخیر نیز اظهار داشت: هفته گذشته در مجمع تشخیص مصلحت نظام بر روی مسائل مختلفی از جمله تقویت استاندارد در کشور که اختلاف مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان بود، بحث شد. قرار شد استانداردهای کالاهای وارداتی و مصرفی تقویت شود. از سوی دیگر نظارت بر استانداردهای کالاهای پزشکی یعنی تجهیزات پزشکی با سازمان استاندارد باشد و مواد غذایی و دارو بر عهده وزارت بهداشت و درمان باشد.
وی با بیان اینکه در جلسه امروز نیز اعضای مجمع به بررسی مساله فلسطین پرداختند، خاطر نشان کرد: موضوع دیگری که در جلسه امروز به آن پرداختیم موضوع هیات عالی نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام بود که ضابطین را مشخص کرده و به مقام معظم رهبری معرفی می‌کنیم تا پس از اینکه مورد تایید ایشان قرار گرفتند وارد موضوعات مورد نظرمان از جمله مسائل بانکی، محیط زیست و بودجه دولت شویم.
وی در همین راستا افزود: همانطور که پیش از این نیز گفته شد اعضای این شورا شامل بیست نفر از اعضای مجمع، سران سه قوه، رییس و دبیر مجمع به همراه معاونین وزرا بدون حق رای در این شورا حضور خواهند یافت.
سیام**9314**9103**خبرنگار:حمید شهریاری*ناشر:امیرکاردان
خبرنگار: حمید شهریاری**انتشار:کتایون لامع زاده

انتهای پیام /*

نظر شما