شناسهٔ خبر: 22999744 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مصرف انرژی در ساختمان‌ها ۴ برابر میانگین جهانی

شکرچی زاده گفت: مصرف انرژی در ساختمان‌های کشور بیش از ۴ برابر میانگین جهانی است که اگر الگوی مصرف را اصلاح نکنیم در اینده نزدیک وارد کننده انرژی خواهیم بود.

صاحب‌خبر -

مصرف انرژی در ساختمان‌ها ۴ برابر میانگین جهانیبه گزارش خبرنگار خبرگزاري صداو سيما؛ محمد شکرچي زاده در سومين همايش ملي ساختمان پايدار و مصرف بهينه انرژي گفت: امروزه انرژي به عنوان چالش مهم و حياتي جهان است و ما بايد توجه داشته باشيم که انرژي که مصرف مي کنيم تجديد ناپذير و سرمايه ملي است.
وي ادامه داد: در بازارهاي جهاني قيمت انرژي بالا است و بدليل اينکه اغلب مصرف انرژي همراه با الوده کردن محيط زيست است رابطه نزديکي بين مصرف انرژي و تغيير اقليم خواهيم داشت.
معاون وزير راه و شهرسازي تصريح مرد: با هريک درجه افزايش هوا 16 درصد نياز ابي در مصرف کشاورزي افزايش مي يابد .
وي افزود: مصرف انرژي در کشور ما بسيار زياد است و بالاخص در بخش ساختمان مصرف انرژي چندين برابر متوسط جهاني است.
وي تاکيد کرد: اسيب شناسي هاي وضع موجود بيانگر اين است که الگوي مصرف انرژي در کشور غلط است و با وجود تلاش براي هدفمندي يارانه ها، حدود 10 ميليارد دلار يارانه مصرف انرژي براي ساختمانها دريافت مي کنيم.
وي درباره عدم رعايت مقررات ملي ساختمان مبحث 19 گفت: اجرا و ميزان نفوذ مبحث19 در ساخت و سازها بسيار کم است و ساختمانهايي که با مصرف انرژي کم ساخته مي شوند مورد حمايت قرار نمي گيرد.
رييس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي گفت: نکته اي که بايد مدنظر قرار گيرد عدم اگاهي مردم از حقوق شهروندي است وقتي با مصرف زياد انرژي در ساختمان روبرو مي شوند مي توانند سازنده را وادار کنند تا به وظايفش درست عمل کند و مقررات ساختماني را رعايت کنند.
شکرچي زاده تاکيد کرد: استفاده از مقرارات ملي ساختمان از جمله استفاده از سيستم هاي تاسيساتي، سيستم هاي خورشيدي در برخي استانها ناقص اجرا مي شود و برخي قوانين اصلا اجرا نمي شود.
وي ادامه داد: از اقدامات اخير تهيه راهنماي براي مبحث 19 است تا نظارت و پياده سازي براي مهندسين راحت شود.

نظر شما