ایران آنلاین /به گزارش ستاد خبری یازدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت، عزیزی درباره موسیقی فیلم مستند «درجستجوی فریده»، اظهار کرد: این فیلم به طراحی موسیقی دقیقی نیاز داشت، به این دلیل که در دو کشور ایران و هلند فیلمبرداری شدهاست و ترسیم جنبههای مشترک این دو فضای جغرافیایی از طریق موسیقی کار سختی بود.
وی ادامه داد: طراحی موسیقی این فیلم از نمادهایی از موسیقی خراسان و سازهایی مثل دوتار بهره گرفتهاست، چون قسمتهایی از مستند که در ایران فیلمبرداری شده مربوط به منطقه خراسان میشود.
آهنگساز «در جستجوی فریده»، سبک موسیقی این مستند را تلفیقی از موسیقی کلاسیک و مدرن معرفی کرد و گفت: در این اثر مولفههایی از موسیقی سنتی مثل موسیقی مقامی استفاده شده و این قطعات با سازهایی مثل قانون، دوتار، سهتار و پیانو و گیتار اجرا میشود.
عزیزی همچنین درباره موسیقی مستند «هاسوخته» توضیح داد: فضایهای پرتعلیقی که در این مستند وجود دارد باعث شد در طراحی موسیقی آن از نواهای پر تعلیق و وهم انگیز استفاده کنم و موسیقی سکانس پایانی آن کاملا ارکسترال است.
وی ادامه داد: «هاسوخته» در فضای نسبتا سنتی اتفاق میافتد که سعی کردم این فضا را در موسیقی فیلم طراحی کنم. ساز اصلی موسیقی هاسوخته سهتار محسوب میشود اما نحوه استفاده از آن متفاوت بودهاست. از ساز کمانچه هم در این فیلم استفاده کردیم.
این آهنگساز با اشاره به درنظر گرفتن جایزه موسیقی مستند در جشنواره «سینماحقیقت»، گفت: به نظر میرسد این اقدام باعث شد نگاه مستندسازان به موسیقی مستند تغییر کند وبا این بخش جدیتر برخورد شود.
وی افزود: پیش از این موسیقی مستند چندان جدی گرفته نمیشد و در اغلب آثار از موسیقی انتخابی استفاده میشد، درحالی که در اکثر کشورها برای موسیقی مستند به اندازه یک فیلمداستانی سرمایهگذاری میشود.
هاسوخته به کارگردانی لیلا امینی و در جستجوی فریده به کارگردانی کوروش عطایی و آزاده موسوی در بخش مسابقه ملی(بلند) یازدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» حضور دارند.
«سینماحقیقت» به موسیقی مستند اعتبار بخشید
افشین عزیزی، آهنگساز فیلمهای مستند «در جستجوی فریده» و «هاسوخته» ابداع جایزه موسیقی فیلم برای جشنواره سینماحقیقت را اقدامی موثر معرفی کرد و گفت: سینماحقیقت با این اقدام نشان داد به موسیقی مستند اهمیت میدهد و به آن اعتبار بیشتری بخشید.
صاحبخبر -
∎