شناسهٔ خبر: 22990195 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

وزیر آموزش و پرورش:

مدارس ما توانایی تحقق اهداف تربیتی را ندارند

خبرگزاری شبستان: بطحایی گفت: یکی از دلایلی که مدارس ما موفق نیستند محدودیت‌هایی است که در برنامه‌های آموزش و پرورش از مدارس توقع داریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار شبستان، سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: در آموزش و پرورش کشور ما مهمترین و اصلی ترین محیط فراگیر مدرسه است. مدرسه به عنوان رکن اصلی برای یادگیری است. این محیط یادگیری آنقدر فراگیر و پرمسئولیت است که همه انتظارات و توقعات در آموزش و پرورش متوجه مدرسه است. مدارس ما با شرایطی مواجه هستند که امکان پاسخگویی به این توقعات را ندارند.

بطحایی با بیان اینکه زمان حضور دانش آموزان در مدارس محدود است، عنوان کرد: ایامی که دانش آموزان در مدارس هست، محدود است. محتویاتی که از مدارس توقع داریم، پراکنده است. یکی از دلایلی که مدارس ما موفق نیستند محدودیت‌هایی هستند که در برنامه آموزش و پرورش از مدارس توقع داریم. در مدرسه انتظار داریم بچه‌ها کار در گروه، مقاومت، آزادی، آزادگی و صداقت را یاد بگیرند و تمرین کنند اما مدرسه ما نمی تواند همه هدف های تربیتی را محقق بسازد. 

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: امروزه در نظام های آموزش و پرورش مدرسه تنها محیط یادگیری تلقی نمی شود زیرا تنوع در محیط های یادگیری وجود دارد. ما با داشتن یک مدرسه و اتکا به یک محیط نمی توانیم در تعلیم و تربیت فرزندان موفق باشیم. کانون می تواند و باید به عنوان محیط دوم یادگیری در خدمت تعلیم و تربیت دانش آموزان بیش از گذشته قرار گیرد. این ظرفیت و استعداد در کانون هست که در کنار مدرسه به عنوان شریک در ماموریت مدرسه ایفای نقش کند. 

بطحایی بیان کرد: با هم‌افزایی بین مدارس و کانون در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان می توانیم به سرعت به اهداف تربیتی دست پیدا کنیم. از کانون به عنوان یک محیط یادگیری انعطاف پذیر نام می برم. کانون پیشینه  بسیار قوی و غنی با اندوهی از تجربیات در حوزه کودک و نوجوان دارد که این سرمایه گرانقدر می تواند موتور محرک برای سرعت بخشی در مسیر تعلیم و تربیت باشد، مردم اعتماد زیادی به کانون دارند. 

گفتنی است، در مراسم تودیع و معارفه علیرضا حاجیان‌زاده و فاضل نظری، مومنی شریف رییس حوزه هنری، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، جمعی از مربیان کانون و جمعی از کارکنان حوزه هنری و برخی از هنرمندان همچون رامبد جوان حضور داشتند. 

حکم آقای فاضل نظری توسط وزیر آموزش و پرورش اهدا شد و لوح تقدیری نیز به حاجیان‌زاده تقدیم گردید. 

نظر شما