به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دبیرخانه ستاد همکاریها، سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش روند همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش را تشریح کرد.
سیدمحمد بطحایی در این گفتوگو اظهار کرد: ويژگی مهم تربيت اسلامی، جامعيت آن است. در تربيت اسلامی، انسان با بهرهگيری از دو بال عقل و نقل، به سوی هدف غايی كه خداوند است حركت میكند. اسلام به تمام ابعاد و ساحتهای فردی، اجتماعی، مادی و معنوی انسان توجه دارد. در مكتب تربيتی اسلام، دنيا مزرعه آخرت است. در دنيايی كه به معنای حقيقی آباد باشد، توشه مناسبی برای آخرت به دست میآيد. برای داشتن جامعه مورد نظر اسلام، بايد مبانی نظری و راهكارهای عملی تعليم و تربيت را از قرآن و سنت معصومين(ع) استخراج و اجرا کرد.
توأم بودن حق با تکلیف ویژگی تعلیم و تربیت اسلامی
وی عنوان کرد: از ديگر ويژگیهای تربيت اسلامی، توأم بودن حق با تكليف است. يعنی به فرموده قرآن، خداوند تبارک و تعالی تاج كرامت بر سر انسان نهاده و وی را گرامی داشته و در عين حال، مسئوليتهايی دارد كه بايد به آنها عمل كند.
حوزه بازوی پرتوان آموزش و پرورش
بطحایی در ادامه تحقق تعلیم و تربیت اسلامی را در گرو ورود حوزه علمیه به این عرصه دانست و گفت: حوزههای علمیه با ذخيره گرانسنگ ميراث اسلامی، بازوی پرتوانی برای یاری رساندن به آموزش و پرورش هستند.
رئيس ستاد همكاری حوزههای علميه و آموزش و پرورش، حضور بيش از 13 میلیون دانشآموز در مدارس كشور را فرصت بینظيری برای حوزههای علميه دانست تا در راستای اهداف و سياستهای سند تحول بنيادين، در تدوين برنامههای تربيتی و فرهنگی کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت با آموزش و پرورش همكاری كنند.
برنامههای تربيتی و آموزشی را با هدف كاهش معضلات تعريف كنيم
وزير آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه همکاری نزدیک این دو نهاد نقش مهمی در تحقق اهداف تربيتی نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهد داشت، افزود: آموزش و پرورش بهعنوان متولی اصلی تعليم و تربيت رسمی عمومی، سياست مردمی كردن آموزش و پرورش را دنبال میكند و در اين مسير از مشاركت نهادها و دستگاههای واجد شرايط بهويژه حوزههای علميه استقبال ميكند.
وی تصریح کرد: باید با شناسايی معضلات و ناهنجاریهای اجتماعی، برنامههای تربيتی و آموزشی را با هدف كاهش اين معضلات تعريف و اجرا كنيم.
بطحايی افزود: آموزش و پرورش همواره با دو چالش اساسی مواجه بوده است، نخست سطح بالای انتظار و توقع از این وزارتخانه است در حالی كه كنشگران عرصه تعليم و تربيت و ميزان اثرگذاری آنها تغيير يافته است.
مقام عالی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش بهعنوان دستگاهی که در تعیین مختصات جامعه فردا، اثرگذار بوده حائز اهمیت است، ادامه داد: چالش دوم، مشكلات و محدودیتهای کشور است كه همواره آموزش و پرورش را با فاصله از اهدافش نگه داشته است.
سند تحول بنیادین راه را بر رفع دغدغهها هموار کرده است
وی با بیان اینکه تنظیم این دو مؤلفه میطلبد که ما مسیرها و روشهای جدید را برای رسیدن به نقطه مطلوب پیدا و استفاده کنیم، عنوان کرد: برنامههایی که در دولت دوازدهم دنبال خواهیم کرد در دو دسته تقسیمبندی میشود، بخش نخست ناظر بر تحولاتی است که در متن برنامهها و محتوای آموزشی باید رخ دهد که خوشبختانه سند تحول بنیادین بهطور عملیاتی مسیر را روشن کرده و فرصت ارزشمندی است که ما را از مرحله طراحی جدید مستغنی می کند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ویژگیهای الگوی زندگی ایرانی اسلامی در سند ذکر شده و باید دانشآموزان را به گونهای تربیت کرد که با مناسبات و شرایط بیرون مدرسه مطابقت داشته باشد، اظهار کرد: این مهم میتواند مدارس را با نشاط کند و انگیزهها را بالا ببرد.
بطحایی افزود: بخش دوم برنامهها در حوزه تغییر روش و مدیریت در آموزش و پرورش است، روشی که تا امروز اداره کردهایم امکان ادامه دادن در آینده را ندارد و باید روشهای جدید را بهکار گیریم، امروز 70 درصد نیروی انسانی ما مدرک لیسانس و بالاتر دارند و میانگین خدمت 23 سال است، لذا پتانسیل عظیمی در اختیار داریم که باید از آن به نحو احسن استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه نظام آموزشی ما به شدت در وظایف حاکمیتی و تصدیگری متمرکز است، گفت: مقرراتی داریم که ذرهای انعطاف ندارند وبه عبارتی درجه پیچیدگی و رسمیت سازمان ما بسیار زیاد است.
دولت نسبت به بهرهگیری از ظرفیت حوزه علمیه اهتمام ویژه دارد
بطحایی تصریح کرد: بهرهگیری از ظرفیت حوزههای علمیه در امر پژوهش و تربیت دینی دانشآموزان از طریق تقویت ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش، یکی از برنامههای قابل اجرا در وزارت آموزش و پرورش است که دولت نیز نسبت به آن اهتمام ویژهای دارد.
وی تأکید کرد: ارتقای كمی و كيفی مراكز مشاوره برای حضور مؤثر مدارس در فرآيند مصونسازی دانشآموزان و خانوادهها و پيشگيری از آسيبهای فرهنگی و اجتماعی در دورهها و پايههای مختلف تحصيلی با همكاری سازمانها، نهادها و حوزههای علميه مدنظر وزارتخانه است.
رئيس ستاد همكاریها، توسعه مشاركت با معلمان، حوزههای علميه و دانشگاهها در تدوين برنامه درسی و بهرهگيری از ظرفيت بخش غير دولتی در توليد، چاپ و توزیع مواد و منابع آموزشی را نیز متذکر شد و اظهار کرد: تقويت تعامل و مشاركت با انجمنهای علمی آموزشی، تشکلهای صنفی و حرفهای معلمان و نهادهای فرهنگی، اجتماعی؛ خصوصا حوزههای علمیه مورد توجه جدی است.
وی با بیان اینکه امروز فضای مجازی و هجمههایی که دشمنان دین و ایمان مردم را هدف گرفتهاند بیش از پیش در حال افزایش است، افزود: در این مسیر همکاری با حوزههای علمیه و بهرهگیری از طلاب و فضلای حوزه بهعنوان مبلغان دینی و کسانی که احیاکننده دین مردم هستند، نقش پررنگی به خود میگیرد.
بطحایی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در سال جدید تحصیلی دو محور مهم را پیادهسازی خواهیم کرد، افزود: دو محور در سال تحصیلی پیاده خواهیم کرد، زیرا چشم امید جامعه برای رستگاری به آموزش و پرورش است؛ اینکه آموزش و پرورش به سطحی برسد که علاوه بر متدین کردن دانشآموزان آنها را با نیازهای اجتماعی نیز بیشتر آشنا کند.
وی با اشاره به اينكه متناسب با نگاه جديد آموزش و پرورش، محتواهای آموزشی، روشهای تدريس و نوع ارزشيابی بايد تغيير كند، افزود: شيوههای آموزش در نگرش جديد بايد تغيير كند تا مانند برخی كشورها، فارغالتحصيل دوره متوسطه با مدرک ديپلم شايستگی ورود به بازار كار را داشته باشد.
بطحایی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع معلمان، تصريح كرد: محتواهای درسی بايد مورد بازنگری قرار گيرد و كاربردی و ملموس باشد تا دانشآموزان با علاقه نسبت به فراگيری آن اهتمام ورزند.
وزير آموزش و پرورش نقش معلم را در اجرايی كردن سند تحول، نقش كليدی دانست و تصريح كرد: برای اجرای دقيق سند تحول بايد معلمانی توانا داشته باشيم و لازمه اين امر، سرمايهگذاری روي نيروی انسانی است.
فعالیتهای ستاد همکاریها نتایج ارزشمندی را در پی داشته است
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از خدای بزرگ میخواهم به بنده و همکارانم توفیق دهد بتوانیم قدمهای بزرگی را برای اصلاح نظام آموزشی برداریم، تصریح کرد: راهاندازی ستاد همکاریها به واسطه تعامل و همکاری مشترک با حوزههای علمیه اتقاق مهم با اثرگذاری مثبتی است که طی سالهای اخیر شکل گرفته و امیدواریم با این اتفاق مهم، نتایج ارزشمندی را در ادامه این مسیر داشته باشیم.
وی با اشاره به اقدامات و فعالیتهای ارزشمند ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش، اظهار کرد: آنچه مسلم است و تحولات حاصل شده نشان میدهد، بحمدلله اقدامات ارزشمندی به همت همه همکارانم در این ستاد به منصه ظهور رسیده است، البته هنوز با هدف اصلی و قله فاصله داریم ولی آنچه وجود دارد حرکت رو به جلوی همکارانم در ستاد همکاریها است.