شناسهٔ خبر: 22989626 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

با موافقت نمایندگان صورت گرفت

تصویب فوریت اصلاح قانون مربوط به بازنشستگان مشاغل سخت

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی: جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دیروز به ریاست علی لاریجانی آغاز به کار کرد.جلسه ای که با حضور  208 نفر از نمایندگان رسمیت یافت تا بهارستان وارد دستور کار خود بشود. نمایندگان مجلس در این جلسه طرح استفساریه ماده(۵۹) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، گزارش کمیسیون فرهنگی در مورد استنکاف دولت از اجرای قانون «تسهیل ازدواج جوانان» و  لایحه حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی را به عنوان دستور کارهای دیروز مجلس مورد بررسی قرار دادند.
در جلسه علنی دیروز  استفساریه برنامه پنجم در مورد قانون مدیریت خدمات کشوری از دستور کار مجلس خارج شد و نمایندگان مجلس موضوع حذف رئیس سازمان پدافند غیرعامل از ترکیب شورای ملی منابع ژنتیکی کشور را تصویب کردند. در ادامه جلسه علنی مجلس مقرر شد شورای‌عالی مدیریت بحران کشور به ریاست رییس‌جمهور پس از تصویب لایحه مدیریت بحران کشور در مجلس شورای تشکیل جلسه دهد. لایحه ۲۹ ماده‌ای مدیریت بحران کشور  نیز به زودی در دستور بررسی نمایندگان قرار می‌گیرد. در این لایحه راهبرد ملی مدیریت بحران با تایید ستاد ملی پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی بحران تدوین 
خواهد شد. همچنین با ۱۷۴ رای موافق، ۲۸ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۳۸ نماینده حاضر کلیات طرح اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس به تصویب رسید و نمایندگان با فوریت اصلاح قانونی از تامین اجتماعی مربوط به بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور موافقت کردند.  حسین امیرخامکانی در جلسه علنی صبح دیروز (چهارشنبه) مجلس به عنوان یکی از طراحان طرح اصلاح تبصره ۲ ماده ۸۶ قانون تامینی، گفت: در سال ۸۰ تبصره ۲ ماده ۸۶ قانون تامین اجتماعی اصلاح شد که به موجب آن کارفرمایان مشاغل سخت و زیان‌آور باید چهار درصد بیشتر از حق مقرر، حق بیمه پرداخت کنند. نحوه پرداخت نیز به صورت یکجا و اقساطی تعیین شد. منظور از یکجا این بود که کارفرمایان می‌توانند در زمان تسویه حساب این چهار درصد مازاد را پرداخت کنند یا اینکه به صورت اقساطی باشد.
وی افزود: بعد از آن کارفرمایان به دیوان عدالت اداری شکایت کردند مبنی بر اینکه با توجه به اینکه در قانون آمده است آنها می‌توانند چهار درصد را یکجا پرداخت کنند پس دیگر ضرورتی به پرداخت ماهانه آن نیست و کارفرمایان می‌توانند در زمان بازنشستگی کارگر این پول را یکجا بپردازند. دیوان عدالت اداری نیز با این موضوع موافقت کرد. یک فوریت این طرح بدون اظهارنظر نماینده مخالفی،‌ با 199 رای موافق از مجموع ۲۳۹ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید. همچنین با رای مجلس، گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس درباره اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان که بخشی از آن مربوط به دولت گذشته و بخشی مربوط به دولت یازدهم است، به قوه قضائیه ارجاع شد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در مصوبه‌ای حمل قمه، شمشیر، قداره و پنجه بوکس را در صورتی که صرفا به منظور درگیری فیزیکی و ضرب و جرح انجام شود ممنوع کردند.
تشکیل کارگروه مشترک مجالس ایران و روسیه
رمضانعلی سبحانی‌فر رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه در حاشیه جلسه علنی مجلس در یک نشست خبری، با اشاره به سفر اخیر رییس مجلس به روسیه، گفت که قرار است کارگروه مشترک مجالس دو کشور برای رفع موانع روابط ایران و روسیه تشکیل شود. رمضانعلی سبحانی فر با اشاره به اینکه مجالس کشورها یکی از مهمترین مولفه ها برای تاثیرگذاری در ارتباطات بین کشورها تلقی می‌شوند، گفت: بر این اساس ایجاد زمینه وضع قوانین مورد نیاز برای تسهیل ارتباط بین دو کشور از طریق گروه های دوستی و پارلمانی  می تواند تاثیرگذار باشد. رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه با اشاره به اینکه براساس جلسات برگزار شده، گره ها و مشکلات زیادی برطرف شده، اما با توجه به ظرفیت بین دو کشور، سطح ارتباطات باید ارتقا یابد، ادامه داد: هم اکنون ایران و روسیه در مسائل سیاسی و منطقه ای دارای موقعیت خوبی هستند و اقتدار آنها مورد توجه جهان بوده و توانسته اند امنیت منطقه را برقرار کنند.
بررسی دلایل رد مصوبات مجلس توسط 
شورای نگهبان 
جهانبخش محبی نیا در نشست علنی دیروز   مجلس شورای اسلامی با استناد به ماده 200 و 24 قانون آئین نامه داخلی مجلس تذکر داد و گفت: براساس ماده 200 در صورتی که مصوبات مجلس رد شود علت آن باید از سوی شورای نگهبان به صراحت مطرح گردد. نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از دلایل رد مصوبات مختلف توسط شورای نگهبان افزود: در خصوص مصوبه استاندارد یا حمل سلاح سرد دلایل رد توسط شورای نگهبان به صراحت بیان نشده به طوری که این مصوبات برای چندین مرتبه بین مجلس و شورای نگهبان رد و بدل گشته است. لاریجانی در پاسخ به تذکر این نماینده یادآور شد: در خصوص مصوبه حمل سلاح سرد و ایراداتی که شورای نگهبان گرفته باید به فلسفه طرح این مصوبه توجه کرد در واقع نبود قانون و اخلالی که توسط عده ای شرور در جامعه ایجاد شده است سبب شد تا به این موضوع برای تامین امنیت روانی پرداخته شود. رئیس مجلس شورای اسلامی با تائید اظهارات محبی نیا مبنی بر رد بدون دلیل بسیاری از مصوبات مجلس گفت: برخی مسائل بین مجلس و شورای نگهبان مکرر رد و بدل می شود در صورتی که باید راهکار مناسبی برای این موضوعات ارائه شود.

نظر شما