شناسهٔ خبر: 22972899 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

«مشق شب» زیاد خلاف استانداردهای آموزشی است/ لزوم ارائه تکلیف به دانش‌آموز بر اساس استعداد

مدیرکل اسبق دفتر آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: خانواده‌ها و معلمان با سیستم مشق شب زیاد بزرگ شده‌اند و انتظار دارند اکنون هم دانش‌آموزان براساس همان شیوه عمل کنند در حالی که مشق شب زیاد خلاف استانداردهای آموزشی است.

صاحب‌خبر -
علیرضا رحیمی مدیرکل اسبق دفتر آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه یکی از دلایل مهم «مشق شب» زیاد دانش‌آموزان، موارد فرهنگی است، اظهار داشت: خانواده‌ها از یک سو و معلمان از سوی دیگر چون با سیستم مشق شب زیاد بزرگ شده‌اند، انتظار دارند اکنون هم دانش‌آموزان براساس همان شیوه عمل کنند در حالی که مشق شب زیاد خلاف استانداردهای آموزشی است.

وی افزود: اصل در دادن تکلیف به دانش‌آموزان این است که براساس استعداد و سطح آموزشی به هر دانش‌آموز تکلیف داده شود اما معلمان به دلیل تراکم بالای کلاس‌ها عملاً قادر نیستند این کار را در کلاس انجام دهند.

رحیمی اضافه کرد: با توجه به هدف‌گذاری‌های کتب درسی، آنچه پس از هر درس به عنوان تمرین آمده است برای تثبیت آموخته‌های دانش‌آموزان کفایت می‌کند و تکلیف بیشتر نتیجه‌اش چیزی جز دلزدگی کودکان از درس و مدرسه نیست.

مدیرکل اسبق دفتر آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دادن تکالیف یکسان به دانش‌آموزان با استانداردهای آموزشی در تناقض است، گفت: معلمان و خانواده‌ها برای پذیرش بی‌فایده بودن مشق زیاد و دادن تمارین یکسان به دانش‌آموزان توجیه شده و آموزش ببینند.

وی ادامه داد: تکلیف بیشتر لزوماً ثمره‌اش یادگیری مفیدتر و بهتر نیست؛ علاوه بر اینکه با اهداف کتاب‌های درسی هم در تناقض است.

برچسب‌ها: