شناسهٔ خبر: 22940760 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد

٧٥ درصد کشفیات جهانی تریاک، ٦١ درصد مرفین و 17 درصد هروئین توسط ایران

تهران - ایرنا - قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: به طور میانگین ٧٥ درصد کشفیات جهانی تریاک، ٦١ درصد کشفیات جهانی مرفین و ١٧ درصد کشفیات هروئین توسط ایران انجام می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، سردار علی مویدی روز دوشنبه در مراسم افتتاحیه نشست گروه کارشناسی همکاری های مرزی در چارچوب ابتکار میثاق که با حضور هیات های نمایندگی بیش از ٣٠ کشور و سازمان منطقه ای و بین المللی در تهران برگزار شده ، این مطلب را بیان کرد و افزود: همچنین بیشترین کیس های کشف پیش سازهای شیمیایی موادمخدر توسط جمهوری اسلامی ایران صورت می پذیرد.

** هیچ نوع نقشه راه یا برنامه اقدام عملی برای توقف کشت و تولید موادمخدر در افغانستان نیست
وی تصریح کرد: هدف اصلی میثاق پاریس جلوگیری از قاچاق موادمخدر افغانستان تعریف شده است در حالی که هیچ نوع نقشه راه یا برنامه اقدام عملی برای توقف کشت و تولید موادمخدر در افغانستان پیش بینی نشده است.
مویدی افزود: اگر چنین چیزی وجود دارد اثر آن در میدان عمل دیده نمی شود.
وی اضافه کرد: عامل دیگری که باعث کاهش کشت و تولید موادمخدر می شود نبود تقاضا و بازار سودآور است پس باید در کشورهای مقصد برنامه کاهش تقاضا به شکلی تدوین و اجرا شود که انگیزه ای برای سوداگران مرگ باقی نگذارد.
وی در ادامه اظهار داشت: در ایران در راه مبارزه با موادمخدر تاکنون چهار هزار شهید و ١٢ هزار جانباز تقدیم انقلاب شده است که به همین دلیل یاد آنها را گرامی می داریم.
مویدی ادامه داد: آنچه که راجع به کشف خشخاش در افغانستان است نگران کننده است و تصویری که از این موضوع وجود دارد این است که افزایش کشت و تولید این منطقه را درنوردیده و به اروپا و ماورای آن نیز خواهد رسید.
سردار مویدی افزود: این نشست از اهمیت ویژه ای برخوردار است که امیدواریم نشست تهران با درک شرایط حاضر بتواند روند بحث ها و تکامل برون دادها را در جهت مهار مساله موادمخدر هدایت کند، البته باید گفت آنچه که راجع به گسترش سطح و منطقه کشت خشخاش و افزایش تولید موادمخدر افغانستان در گزارش دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل متحد ( UNODC) آمده است.
وی اظهار داشت: این نشست اولین صحنه مواجهه با شرایط جدید است که کارشناسان و متخصصان منطقه ای و بین المللی گردهم آمده اند تا آن را ارزیابی و راهکارهای متناسب را بررسی کنند به همین دلیل طبیعی است که توقعات از نشست تهران در شرایط فعلی بیشتر از نشست های پیشین میثاق پاریس باشد.
به گزارش ایرنا، میثاق پاریس در سال 2003 امضا شده است که براساس آن با سرمایه گذاری کشورهای اروپایی و همکاری های دیگر کشورها در مسیر قاچاق موادمخدر تلاش می شود که موادمخدر به سمت اروپا ترانزیت نشود.

** سازوکارهای منطقه ای در امر مقابله با مودمخدر مورد حمایت میثاق پاریس نیست
سردار مویدی ادامه داد: نقش نشست های میثاق پاریس به ویژه نشست های گروه کارشناسی همکاری های مرزی در مبارزه با کشت و تولید و قاچاق موادمخدر افغانستان است، گرچه ارزیابی امکانات و سازوکارهای پلیسی و امنیتی با هدف بهبود مبارزه در دستور جلسه پیش بینی شده است اما انتظار می رود که این مباحث با در نر داشتن عوامل افزایش کشت، تولید و اثرات مخرب اقتصادی، اجتماعی و امنیتی ناشی از آن مطرح شود.
وی درباره مساله موادمخدر نیز اضافه کرد: چرا با وجود اسناد جامع و متوازن مصوبات بین المللی به ویژه بیانیه های سیاسی و برنامه های اقدام کمیسیون موادمخدر و همچنین سند نهایی سی امین نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای کنترل و مهار معضل جهانی موادمخدر و همچنین تلاش بی وقفه و اقدامات اثرگذار دستگاه های مقابله ای کشورها در تقویت کنترل مرزهای مشترک، بهبود زیرساخت های مبادله اطلاعات منطقه ای، متاسفانه تهدایتی ناشی از جریان تولید و قاچاق موادمخدر در جهان هنوز ادامه دارد.
سردار مویدی اضافه کرد: همچنین در اسناد و متون بین المللی مرتبط با موادمخدر به دفعات از عبارت «مسئولیت مشترک و تعهد بین المللی» استفاده می شود در حالی که هنوز نمونه عینی، منسجم و مستند از ایفای این تعهد حداقل در کمک به کشور مبدا و کشورهای مسیر دیده نمی شود.
وی خاطرنشان کرد: با وجود سازوکارهای منطقه ای موثر در ارتقای همکاری های مرزی و مقابله با قاچاق موادمخدر از جمله ابتکار سه جانبه میان ایران، افغانستان و پاکستان با سازوکار شبکه طرح ریزی مشترک، افسران کشوری و دفاتر رابط مرزی که عملکرد بسیار موفق و موثری دارد، این سازوکارها آنچنان که باید از سوی میثاق پاریس حمایت نمی شود.
نشست گروه کارشناسی همکاری های مرزی در چارچوب ابتکار میثاق با حضور هیات های نمایندگی بیش از ٣٠ کشور و سازمان منطقه ای و بین المللی امروز دوشنبه در محل هتل هما تهران به مدت دو روز و با سخنرانی سردار علی مویدی قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر و خانم ماری آن منیر هماهنگ کننده میثاق پاریس از دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل متحد برگزار می شود.
در این نشست دو روزه درباره اطلاعات به روز پیرامون آخرین روندها و الگوها در تولید، قاچاق و تقاضای مواد افیونی، استفاده از روش های ویژه بازرسی از جمله روش های حمل و تحویل تحت نظارت و نقش مراکز همکاری نیروی انتظامی منطقه ای و بین المللی در حمایت و تسهیل همکاری های بین مرزی بحث و تبادل نظر می شود.
اجتمام ** ٧٢٦٨** 1418
خبرنگار: مهناز بیرانوند ** ناشر: مریم برزآبادی

انتهای پیام /*

نظر شما