شناسهٔ خبر: 22940763 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

قائم‌مقام و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

هیچ اقدام عملی برای توقف کشت مواد مخدر در افغانستان صورت نگرفته است/ ۷۵درصد کشفیات جهانی تریاک توسط ایران

خبرگزاری شبستان: قائم مقام و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ۷۵ درصد کشفیات جهانی تریاک و ۶۱ درصد کشفیات مرفین توسط جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبستان، علی مویدی، قائم مقام و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر امروز در اجلاس گروه کاری میثاق پاریس پیرامون همکاری های بین مرزی تهران- جمهوری اسلامی ایران که در هتل هما برگزار شد، گفت: آنچه که راجع به گسترش سطح و منطقه کشت خشخاش و افزایش تولید مواد مخدر افغانستان در گزارش UNODC آمده است تصویری است بسیار نگران‌کننده از موج مخرب ناشی از افزایش کشت و تولید که به زودی منطقه را درنوردیده و به اروپا و ماورای آن خواهد رسید.

 

وی بیان کرد: به جرات می توان گفت که این نشست نخستین صحنه مواجهه با شرایط جدید است که کارشناسان و متخصصان منطقه‌ای و بین‌المللی گردهم آمده‌اند تا آن را ارزیابی و راهکارهای متناسب را بررسی کنند.

 

وی با بیان اینکه نقش نشست های میثاق پاریس به ویژه نشست های گروه کارشناسی همکاری های مرزی در مبارزه با کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر افغانستان می‌باشد، تصریح کرد: گرچه ارزیابی امکانات و سازوکارهای پلیسی و امنیتی با هدف بهبود مبارزه در دستور جلسه پیش بینی شده است انتظار می رود این مباحث با در نظر داشتن عوامل افزایش کشت، تولید و اثرات مخرب اقتصادی، اجتماعی و امنیتی ناشی از آن مطرح شود.

 

مویدی با بیان اینکه همه ما با مسئله مواد مخدر با یک سوال اساسی روبرو هستیم، افزود: اینکه چرا علیرغم وجود اسناد جامع و متوازن مصوبات بین المللی به ویژه بیانیه های سیاسی و برنامه های اقدام کمیسیون مواد مخدر و همچنین سند نهایی سی امین نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای کنترل و مهار معضل جهانی مواد مخدر و همچنین تلاشی بی وقفه و اقدامات اثرگذار دستگاه‌های مقابله ای کشورها در تقویت کنترل مرزهای مشترک، بهبود زیرساخت های مبادله اطلاعات منطقه‌ای و گسترش همکاری های بین المللی متاسفانه تهدیدات امنیتی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از جریان تولید و قاچاق مواد مخدر در اقصی نقاط جهان و به ویژه در منطقه ما هنوز ادامه دارد.

 

قائم مقام و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: یقینا تمامی هیئت های شرکت کننده پاسخ های متعدد و مستدلی برای این سوال دارند که طبق دستور جلسه نشست مطرح خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه هدف اصلی میثاق پاریس جلوگیری از قاچاق مواد مخدر افغانستان به اروپا تعریف شده است، خاطرنشان کرد: در حالی که هیچ نوع نقشه راه یا برنامه اقدام عملی برای توقف کشت و تولید، ارایه و پیش بینی نشده است و اگر چنین چیزی وجود دارد اثر آن در میدان عمل مشاهده نمی شود.

 

مویدی تصریح کرد: عامل دیگری که باعث کاهش کشت و تولید انواع مواد مخدر می شود نبود تقاضا و بازار سودآور می باشد، به بیان فنی می بایست در کشورهای مقصد برنامه کاهش تقاضا به شکلی تدوین و اجرا شود که انگیزه ای برای سوداگران مرگ باقی نگذارد.

 

وی اظهار کرد: در اسناد و متون بین المللی مرتبط با مواد مخدر به دفعات از عبارت مسئولیت مشترک و تعهد بین المللی استفاده می شود در حالی که هیچ نمونه عینی مجسم و مستند از ایفای این تعهد حداقل در کمک به کشور مبدأ و کشورهای مسیر دیده نمی شود.

 

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: در اکثر قریب به اتفاق نشست های میثاق پاریس هیئت های شرکت کننده از نبود سازوکار کارآمد برای تبادل اطلاعات و یا عدم دریافت اطلاعات به موقع برای انجام عملیات شکایت دارند در حالی که دستیابی به چنین امری منوط به تصمیمات مسئولان مرزی و دستگاه های مقابله ای کشورهای هم مرز می باشد.

 

مویدی گفت: علیرغم وجود سازوکارهای منطقه ای موثر در ارتقای همکاری های مرزی و مقابله با قاچاق مواد مخدر نظیر ابتکار سه جانبه فیمابین جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و پاکستان با سازوکار شبکه طرح ریزی مشترک، افسران کشوری و دفاتر رابط مرزی که عملکرد بسیار موفق و موثری دارد این سازوکارها آنچنان که باید از سوی میثاق پاریس حمایت نمی شود.

 

وی افزود: به طور میانگین 75 درصد کشفیات جهانی تریاک، 61 درصد کشفیات جهانی مرفین و 17 درصد کشفیات جهانی هرویین و همچنین بیشترین کیس های کشف پیشسازهای شیمیایی مواد مخدر توسط جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد.

 

 

 

نظر شما