شناسهٔ خبر: 22953928 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد

کشف 75درصد تریاک جهان توسط ایران

صاحب‌خبر - به گفته قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، به‏طور میانگین 75درصد کشفیات جهانی تریاک، 61درصد کشفیات مرفین، 17درصد هروئین و همچنین بیشترین کیس‌های کشف پیش‏سازهای شیمیایی مواد مخدر توسط ایران صورت می‌گیرد.
به گزارش ایسنا، علی مویدی در افتتاحیه نشست «گروه کارشناسی همکاری‏های مرزی در چارچوب ابتکار میثاق پاریس» که با حضور هیئت‏های نمایندگی بیش از 30کشور و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دیروز برگزار شد، افزود: آنچه که راجع به گسترش سطح و منطقه کشت خشخاش و افزایش تولید مواد مخدر افغانستان در گزارش UNODC آمده، تصویری است بسیار نگران‏کننده از موج مخرب ناشی از افزایش کشت و تولید که به‌زودی منطقه را در نوردیده و به اروپا و ماورای آن خواهد رسید.
وی ادامه داد: این نشست اولین صحنه مواجهه با شرایط جدید است که کارشناسان و متخصصان منطقه‌ای و بین‌المللی گردهم آمده‌اند تا آن را ارزیابی و راهکارهای متناسب را بررسی کنند، به همین دلیل طبیعی است که توقعات از نشست تهران در شرایط فعلی بیشتر از نشست‌های پیشین میثاق پاریس باشد.
اهمیت بررسی اثرات مخرب اقتصادی و اجتماعی
مویدی ضمن یادآوری نقش نشست‌های میثاق پاریس خصوصا نشست‌های گروه کارشناسی همکاری‌های مرزی در مبارزه با کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان، اظهار کرد: اگرچه ارزیابی امکانات و سازوکارهای پلیسی و امنیتی با هدف بهبود مبارزه در دستور جلسه پیش‏بینی شده است اما انتظار می‌رود که این مباحث با در نظر داشتن عوامل افزایش کشت، تولید و اثرات مخرب اقتصادی، اجتماعی و امنیتی ناشی از آن مطرح شود.
مویدی هدف اصلی میثاق پاریس را جلوگیری از قاچاق مواد مخدر از افغانستان به اروپا دانست و گفت: این در حالی است که هیچ نوع نقشه‏راه یا برنامه اقدام عملی برای توقف کشت و تولید ارائه و پیش‏بینی نشده است و اگر چنین چیزی وجود دارد اثر آن در میدان عمل مشاهده نمی‌شود.
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر عامل دیگری که باعث کاهش کشت و تولید انواع مواد مخدر می‌شود را نبود تقاضا و بازار سودآوری بیان کرد و گفت: در کشورهای مقصد برنامه کاهش تقاضا باید به شکلی تدوین و اجرا شود که انگیزه‌ای برای سوداگران مرگ باقی نگذارد.
نبود سازوکار کارآمد برای تبادل اطلاعات
وی با بیان اینکه در اسناد و متون بین‌المللی مرتبط با مواد مخدر به دفعات از عبارت مسئولیت مشترک و تعهد بین‌المللی استفاده می‌شود، توضیح داد: این در حالی است که هیچ نمونه عینی مجسم و مستندی از ایفای این تعهد حداقل در کمک به کشورهای مبدا و کشورهای مسیر دیده نمی‌شود.
مویدی ادامه داد: در اکثر نشست‌های میثاق پاریس هیئت‌های شرکت‌کننده از نبود سازوکار کارآمد برای تبادل اطلاعات و یا عدم دریافت اطلاعات به‌موقع برای انجام عملیات شکایت دارند در حالی که دستیابی به چنین امری منوط به تصمیمات مسئولان مرزی و دستگاه‌های مقابله‌ای کشورهای هم‌عرض است.
وی با انتقاد از اینکه علی‏رغم وجود سازوکارهای منطقه‌ای موثر در ارتقای همکاری‌های مرزی و مقابله با قاچاق مواد مخدر نظیر ابتکار سه جانبه فی مابین ایران، افغانستان و پاکستان با سازوکار شبکه طرح‏ریزی مشترک، افسران کشوری و دفاتر رابط مرزی این ساز و کارها آنچنان که باید از سوی میثاق پاریس حمایت نمی‌شود، تاکید کرد: از هیئت‌های شرکت‌کننده و دفتر UNODC برای پیگیری استمرار تشکیل این جلسات در منطقه و همچنین ذی‏نفعان و کشورهای مقصد برای مشارکت در این جلسات با هدف انسجام و اثربخشی اقدامات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را خواستارم و حمایت ایران از این قبیل اقدامات را به عنوان پیش‏نیازهای مبارزه با مواد مخدر اعلام می‌کنم.

برچسب‌ها:

نظر شما