شناسهٔ خبر: 2283444 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

به منابع طبیعی نگاه ملی داشته باشید/ مدیریت مهمترین عنصرحفاظت از منابع طبیعی

خبرگزاری شبستان: معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه به منابع طبیعی نگاه ملی داشته باشید گفت: مهمترین عنصر توسعه و حیات طبیعت مدیریت درست است.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضایه امروز(1 آذر) در همایش حفاظت منابع طبیعی، حفظ محیط زیست و اراضی کشاورزی با محوریت سرمایه‌گذاری و توسعه پایدار گیلان که در سالن الغدیر استانداری برگزار شد اظهار کرد: گیلان دارای مواهب بسیار بالایی است و مشکلات کنونی در شأن و منزلت گیلان نیست نباید اینگونه باشد که از کمبودها گله کنیم.

وی افزود: در کنار مواهب طبیعی، گیلان دارای شخصیت‌های فرهیخته‌ای است که در سطح ملی و حتی جهان خوش درخشیده‌ و برای همیشه ماندگار شدند، آیت الله بهجت فومنی و میرزا کوچک جنگلی و ... از جمله شخصیت‌های متفکر و ماندگار گیلان هستند که با الگو گیری از این بزرگوران می‌توانید بر مشکلات فعلی استان فایق آئید.

معاون اول قوه قضایه در ادامه اذعان کرد: گیلان دارای مواهبی است که می‌توان با مدیریت درست با مشکلات ساخت و زمینه توسعه پایدار را در گیلان فراهم کرد، شما مدیران نباید منتظر  کمک دیگران باشید و یا انتظار پایتخت را داشته باشید خود حرکت کنید و از زمان و مواهب طبیعی به نحو احسن جهت پیشرفت گیلان بهره بگیرید.

برای جلوگیری از زمین خواری محدوده شهر و روستا را مشخص کنید

حجت الاسلام محسنی اژه‎ای به ساختار شهر و روستا پرداخت و گفت: شما در گام نخست باید به شناسایی طرح‌های روستا و شهر بپردازید و محدوده شهر و روستا را مشخص کنید.

این مقام مسئول با اشاره به مسئله زمین خواری تصریح کرد: زمین خواری واژه‌ای است که در قانون مجازات تعریف نشده است و افراد با فروش زمین‌ها و یا تغییر کاربری زمین به پول‌های باد آورده‌ای می‌رسند. افرادی هستند با مجوز یا بی‌مجوز با زمین خواری در کشور به ثروتی هنگفت دست می‌یابند که متاسفانه مسئولان امر بعد از گذشت چند سال به این امر پی می‌برند.

وی در ادامه اذعان کرد: متاسفانه افرادی که در بخش صدور مجوز مشغول فعالیت هستند یا تخصص دادن مجوز را ندارندد یا خارج از اختیار آنهاست که بعد از مدتی از طریق دستگاه‌ای دیگر زمین خواری‌ها مشخص خواهد شد.

این مقام مسئول در ادامه به مواردی که باعث زمین خواری می‌شود اشاره و اظهارکرد: نخست اینکه حریم تعیین شده نیست و طرح جامع شهری و روستایی برای افراد مشخص نشده است.

حجت الاسلام  اژه‌ای بیان کرد: جنگل، مرتع، ساحل و زمین متعلق به همه افراد در همه نسل‌هاست و نمی‌توان افراد را از مواهب الهی محروم کرد، این مواهب متعلق به دولت و یا دستگاه خاصی نیست.

این مقام مسئول ادامه داد: نباید نگاه به این مواهب بخشی باشد در واقع همه در حفاظت و حراست منابع طبیعی مسئولیم و باید در این راستا از مردم جهت حراست و حفاظت کمک بطلبیم.

 وی تصریح کرد: نگاه صیانت شما باید ملی باشد و می‌باید از این مواهب الهی به نحو احسن و صحیح استفاده کنیم.

معاون اول قوه قضایه اظهار کرد: آمایش درست سرزمین از دیگر مقوله‌های مهم است و ساماندهی مرتع و جنگل و ... از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای اذعان کرد: عدم همکاری و هماهنگی دستگاه‎ها با یکدیگر در ساخت و سازها و دادن مجوز از دیگر موارد زمین خواری و تخریب منابع طبیعی است که اگر هماهنگ نباشیم در نهایت فقط صرف زمان و هزینه خواهد شد.

وی تاکید کرد: محدودها شهر و روستا را مشخص کنید و بر اساس هر منطقه و قابلیت‌های که دارد و متناسب با آن برایش حریم قائل شویم.

خلاء قانونی در صدور مجوز از علل زمین خواری

حجت الاسلام اژه‌ای اظهار کرد: نبود نیروی مناسب و مدیریت از جمله مواردی است که در مشکلات کنونی موثر است.

وی تصریح کرد: اگر مدیریت درست و قوی در هر بخشی باشد و به موقع در برابر موانع و مشکلات عکس العمل نشان داده شود با چنین مشکلاتی مواجه نخواهیم شد.  

معاون اول قوه قضاییه بیان کرد: خلاء قانونی در صدور مجوز از دیگر مواردی است که می‌باید توجه شود.

این مقام مسئول اذعان کرد: اشخاصی که از طریق زمین خواری و تغییر کاربری به در آمدهای باد آورده می‌رسند ابتدا خود و خانواده‌اش فاسد شده و فاصله طبقاتی و فاسد شدن دیگران از تبعات دیگری است که در جامعه ایجاد می‌شود.

 

پایان پیام/

 

 

 

 

نظر شما