شناسهٔ خبر: 2287735 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

درخواست اژه ای از محیط زیست و منابع طبیعی

صاحب‌خبر -
محسنی‌اژه‌ای به موضوع زمین‌خواری اشاره کرد و گفت: منظور از زمین‌خواری تصرف، تغییر کاربری و در نهایت ساخت‌و ساز و فروش اراضی ملی و انفال است که طی این فرایند فرد متخلف پول هنگفتی بدست می‌آورد، البته ممکن است زمین، حریم یا ساحل تصرف شده دارای مجوز یا بدون مجوز باشد و یا به خاطر امر خاصی در اختیار کسی قرار گرفته باشد، اما تغییر کاربری و فروش آن غیرقانونی است.
معاون اول قوه قضاییه اقدام به‌موقع و موثر محیط زیست و منابع طبیعی در مواجه با تخلفات را خواستار شد و افزود: متاسفانه متولیان حفاظت از انفال و مواهب طبیعی، اقدامات ضد محیط زیستی و ضد منابع ملی را بعد از مدت‌ها اعلام می‌کنند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در همایش حفاظت منابع طبیعی، حفظ محیط زیست و اراضی کشاورزی که با محوریت سرمایه‌گذاری و توسعه پایدار برگزار شد، با اشاره به ظرفیت‌ها و مواهب الهی و طبیعی استان گیلان، اظهار کرد: استان سرسبز گیلان علاوه بر جنگل، زمین و مرتع از انسان‌هایی فرهیخته و توانمند برخوردار است که عقبه غنی فرهنگی و جهادی دارند.

وی به مجاهدت‌های غیور مردانی چون میرزا کوچک‌خان و نقش بسزای شخصیت‌های مذهبی چون آیت‌الله بهجت(ره) و آیت‌الله محمدی گیلانی در دوران معاصر اشاره کرد و افزود: سزاوار گیلان نیست که از کمبودها و کسری‌ها گله کند و برای رفع مشکلاتش منتظر کمک باشد؛ البته توسعه پایدار و ایجاد بستر برای پیشرفت همه‌جانبه کشور جزو وظایف دولت، مجلس و قوه قضاییه است، اما با همکاری، همفکری، ابتکار، خلاقیت و بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود می‌توانیم گیلان را به رتبه‌ای که شایسته اوست، برسانیم.

معاون اول قوه قضاییه خواستار توسعه پایدار گیلان در همه شاخص‌ها شد و تصریح کرد: قوه قضاییه با رفع نواقص و خلاءهای قانونی، در جهت جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، توسعه و امنیت‌بخشی به امر تولید و اقتصاد استان گیلان کمک می‌کند؛ لذا وظیفه دستگاه‌های اجرایی است که مشکلات را احصا و به قوه قضاییه اعلام کند.

محسنی‌اژه‌ای به موضوع زمین‌خواری اشاره کرد و گفت: منظور از زمین‌خواری تصرف، تغییر کاربری و در نهایت ساخت‌و ساز و فروش اراضی ملی و انفال است که طی این فرایند فرد متخلف پول هنگفتی بدست می‌آورد، البته ممکن است زمین، حریم یا ساحل تصرف شده دارای مجوز یا بدون مجوز باشد و یا به خاطر امر خاصی در اختیار کسی قرار گرفته باشد، اما تغییر کاربری و فروش آن غیرقانونی است.

وی با بیان اینکه صدور مجوز تصرف، تغییر کاربری یا فروش زمین باید توسط مراجع صالح و ذی‌ربط صورت بگیرد، ادامه داد: گاهی جواز تصرف زمین از سوی مرجع غیر صالح صادر می‌شود، زیرا حریم‌ها تعریف نشده و طرح جامع شهری و روستایی نداریم و هر وزارتخانه و دستگاهی مدعی صلاحیت صدور جواز است.

معاون اول قوه قضاییه خواستار اقدام به‌موقع و موثر محیط زیست و منابع طبیعی در مواجه با تخلفات زمین خواری شد و اضافه کرد: متاسفانه متولیان حفاظت از انفال و مواهب طبیعی، اقدامات ضد محیط زیستی و ضد منابع ملی را بعد از مدت‌ها اعلام می‌کنند و عدم رسیدگی به‌موقع موجب بروز مشکلات متعدد قضایی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: زمین، مرتع، جنگل، ساحل و ... متعلق به همه است و به یک دولت و یک وزارتخانه و یک دستگاه تعلق ندارد. باید با نگاه ملی برنامه‌ریزی و عمل کنیم و به دنبال خوش‌آمد کسی نباشیم. محیط زیست و منابع طبیعی باید در خدمت مردم باشد و نباید به بهانه حفاظت از اراضی ملی و جلوگیری از آلودگی آن حق بهره‌مندی از جنگل و مرتع و دریا را از مردم بگیریم و درهای استان را به روی گردشگران ببندیم.

محسنی‌اژه‌ای خواستار بهره‌مندی مدیریت شده و هدفمند از اراضی جنگلی و مرتعی شد و گفت: دستگاه‌های مختلف باید همراه و همگام برای صیانت، مدیریت و ساماندهی منابع ملی حرکت کنند و هماهنگ باشند؛ در غیر این صورت هم هزینه دولت و هم هزینه مردم بالا می‌رود و هرکسی به نحوی ناراضی می‌شود.

معاون اول قوه قضاییه کمبود نیرو و امکانات را یکی از مشکلات یگان‌های حفاظت منابع طبیعی و محیط زیست دانست و یادآور شد: ممکن است در این حوزه با مشکلاتی مواجه باشیم، اما همه مشکلات از کمبودها نیست و بخش قابل توجهی به مسائل مدیریتی بازمی‌گردد؛ اگر مدیریت‌ها قوی باشد و مدیران متعهد از زیرمجموعه‌های خود حساب‌کشی کنند، بسیاری از معضلات رفع می‌شود.

وی بر مدیریت قوی، به‌روز و فعال در هر بخش تاکید کرد و متذکر شد: مدیران باید نسبت به گزارشات مردمی از تخلفات عکس‌العمل نشان دهند و موضوع را پیگیری کنند؛ زیرا هیچ چیز به اندازه مشارکت مردم نمی‌تواند در حفظ منابع طبیعی و محیط زیست اثرگذار باشد و ما تاثیر حضور مردم را از اول انقلاب تاکنون تجربه کرده‌ایم؛ باید با مکانیزم‌های مختلف از مردم و انگیزه آنان بهره بگیریم و با پدیده زمین‌خواری و فساد ناشی از آن که طی سال‌های اخیر باب شده، مبارزه کنیم.

نظر شما