شناسهٔ خبر: 22825073 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

پیشگیری از آسیب های اجتماعی نیازمند عزم ملی است

استاندار قزوین با بیان اینکه پیامدهای آسیب های اجتماعی متوجه همه افراد جامعه است و نباید در این خصوص بی تفاوت بود،گفت:امروز آسیب های اجتماعی در مرحله ای قرار دارد که نیازمند عزم ملی و همگانی است

صاحب‌خبر -

به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش به نقل از استان قزوین، عبدالمحمد زاهدی در همایش ائتلاف ملی نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد) که در اداره کل آموزش و پرورش قزوین برگزار شد، افزود: دانش آموزان مهمترین سرمایه های اجتماعی جامعه بشمار می روند که باید بیشتر مورد توجه قرار گیردند.

وی اظهار کرد: متاسفانه در جامعه امروز به مهارت های زندگی و سواد اجتماعی که نقش مهمی بر کاهش آسیب ها دارند، کم توجهی شده است.

زاهدی ادامه داد: وقتی هر روز مهارتهای زندگی به روز و پیچیده می شود باید ما نیز راه هماهنگی با آن را داشته باشیم وخود را با شرایط وفق دهیم .

نماینده عالی دولت در استان با بیان اینکه مسئولیت تربیت دانش آموزان تنها بر عهده آموزش و پرورش نیست افزود: بلکه خانواده و در مجموع کل نظام و تمامی سازمانها و دستگاههای اجرایی در این زمینه باید همراه باشند .

وی با اشاره به اینکه تربیت از خانواده آغازمی شود ، اضافه کرد: محصول تربیت فرد در خانواده، در اختیار آموزش و پرورش و مدرسه قرار می گیرد و اگر در خانواده تربیت خوبی شکل نگرفته باشد، کار زیادی از عهده آموزش و پرورش برنمی آید.

زاهدی افزود: کودکان ما از بدو تولد تا نوجوانی با چهار محیط آشنا می شوند که از خانواده شروع، مدرسه و جامعه و رسانه که در طول این فضا هادچار سردرگمی می شود و نمی دانند که در این فضاها باید چه کار کنند و از این بین تنها فضاهای که برایشان جذاب باشد جذب می کنند.

وی خاطر نشان کرد:نوجوانان ما متاسفانه در فضای امر و نهی خانواده و فضای سیاسی جامعه  دیگر آنها را راضی نمی کند  رفته رفته به سن بلوغ می رسد و نیازهای جدیدی دارد که برای ما تابو محسوب می شود و هیچ وقت پاسخ مناسبی به آنها نمی دهیم و در دوران بلوغ آنها را سرگردان قرار داده و نهایت در جوانی به سراغ چیزهای که به آنها آرامش دهد می روند .

استاندار قزوین تصریح کرد: باید دانش آموز در کنار قدرت تصمیم گیری بتواند مفید باشد و در دوران نوجوانی و جوانی احساس کند می تواند به جامعه خدمت کند.

زاهدی تصریح کرد: متاسفانه نظام آموزشی ما مشکل اساسی دارد و در طول این سالها تنها کاری که انجام شده فقط مقاطع تحصیلی  را عوض کردیم ولی هیچ نتیجه درستی کسب نشده است.

وی تاکید کرد: در مدارس ما باید کارهایی که خلاقیت دانش آموز را بالا می برد در اولویت معلمان باشد تا آینده سازان کشور درست تربیت شوند و مدارس بانشاطی شکل بگیرد.

این مسئول با بیان اهمیت نقش خانواده در جامعه اظهار کرد: بعداز پیروری انقلاب تربیت فرزندان خود را به نظام آموزشی واگذار کردیم و این باعث آسیب شدچرا که تربیت از خانواده شروع می شود و خانواده ها خود را از این مسئولیت دور کردند.

جای مشاوره در مقاطع تحصیلی خالیست

استاندار قزوین با بیان اینکه جای مشاروه در مقاطع تحصیلی خالی است ، گفت: در مدارس مشاوره تحصیلی داریم ولی مشاور که روان دانش آموزان را مورد توجه قرار دهد و آسیب ها روانی و محیطی را بررسی کند کمتر وجود دارد.

زاهدی افزود: امنیت روانی و رابطه عاطفی دانش آموز و معلم از عوامل مهم یادگیری است،  وقتی چنین رابطه ای میان معلم و دانش آموز شکل بگیرد، دانش آموز احساس می کند، معلم او را دوست دارد که این یک سرمایه بزرگ برای رشد و شکوفایی استعدادهای نهفته دانش آموزان است.

نظر شما