شناسهٔ خبر: 22668159 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مدیر کل امور اجتماعی استانداری در مراسم تجلیل از کتابداران زنجانی مطرح کرد؛

نقش ضعیف نهاد‌های آموزشی وخانواده ها در کتابخوانی /90 درصد کتابداران زنجانی زن هستند

مدیر کل امور اجتماعی استانداری زنجان فضای مجازی را آفت اصلی مطالعه کتاب در جامعه کنونی دانست و گفت: یکی از شاخص‎های مهم توسعه کشور، میزان گرایش به مطالعه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا  از زنجان مسیح الله سلطانی، مدیر کل امور اجتماعی استانداری زنجان در مراسم تجلیل از کتابداران نمونه با گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی و تقدیر از زحمات کتابداران کتابخانه‌های عمومی در راستای ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، فضای مجازی را آفت اصلی مطالعه کتاب در جامعه کنونی دانست و اظهار داشت: یکی از شاخص‎های مهم توسعه کشور، میزان گرایش به مطالعه است.

سلطانی با تاکید بر اینکه بر اساس مطالعات صورت گرفته استان زنجان وضعیت خوبی در مطالعه و کتابخوانی دارد ولی برای رسیدن به نقطه مطلوب باید تلاش مضاعفی انجام بگیرد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری زنجان با بیان اینکه دولت نگاه ویژه‎ای نسبت به ترویج فرهنگ مطالعه دارد، اظهار کرد: اعتبارات هم در حوزه کتاب افزایش خوبی داشته است.

سلطانی با اشاره به اینکه عوامل مختلفی در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی نقش دارند، افزود: نقش خانواده در این راستا بسیار مهم بوده اما این نقش در جامعه بسیار ضعیف است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش یکی از اصلی‎ترین و مهم‎ترین نقش‎ها را در ارتقای سطح مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی دارد، تصریح کرد: این نهاد می‎تواند ذائقه دانش‎آموزان را به سوی مطالعه پیش ببرد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری زنجان با بیان اینکه رسانه‎های گروهی هم می‎توانند با ایجاد حساسیت موضوع فرهنگ مطالعه را پیگیری کنند، اضافه کرد: همچنین انتظار می‎رود، مشارکت‎‌های مردمی و سازمان‎های مردم نهاد هم در این زمینه وارد عمل شوند.

سلطانی با تاکید بر اینکه نقش گروه‎های مرجع همچون دانشگاه‎ها، اساتید، ناشران و فعالان حوزه کتاب در ترویج فرهنگ مطالعه بسیار مهم است، افزود: گرانی کتاب، ناکافی بودن فضای کتابخانه‎ها، عدم توجه رسانه‎های گروهی به این بخش، کم بودن ساعات اوقات فراغت افراد، بی‎توجهی نویسندگان، ناشران و فعالان این حوزه به نیازهای روز جامعه و نبود هماهنگی بین نهادهای مسئول فرهنگی از دلایل عمده بی‎علاقگی مردم نسبت به مطالعه و کتابخوانی عنوان شده است.

وی فضای مجازی را آفت اصلی مطالعه کتاب در جامعه کنونی دانست و یادآور شد: فضای مجازی ذائقه مخاطبان را تغییر داده و مردم از مطالعه عمیق به سوی مطالعه سطحی پیش رفته‎اند.

امیرعلی نیک‎بخش مدیرکل کتابخانه‎های عمومی استان نیز در این مراسم، ضمن قدردانی از زحمات و تلاشهای کتابداران کتابخانه های عمومی به عنوان متولیان عرصه کتاب و کتابخوانی،  اظهار داشت: امسال در حوزه‎های عمرانی اداره کل کتابخانه‌‌های عمومی استان زنجان برنامه‎های خوبی در دست اجرا دارد.

مدیرکل کتابخانه‎های عمومی استان زنجان با بیان اینکه بیش از یک هزار نشست مدرسه‎ای و کتابخوانی از مهرماه سال گذشته تا مهرماه سال‎جاری در استان برگزار شده است، ادامه داد: همچنین در سال‎جاری تعداد اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی استان 17 درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه کتابداران باید دایره کتابشناسی خود را بالا ببرند، اظهار کرد: اهمیت کتاب و مطالعه بالا بوده و باید سعی کرد، تا اندیشه‎های نوین مردم با مطالعه کشف شود.

نیک‎بخش با بیان اینکه کتابداران مشاوران امین مردم و سرمایه اصلی کتابخانه‎ها محسوب می‎شوند، ادامه داد: 90 درصد از کتابداران استان زنجان را بانوان هستند.

نظر شما