شناسهٔ خبر: 22651632 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

کتابداران از فعالان عرصه‎های فرهنگی محسوب می‎شوند

خبرگزاری شبستان: مدیر کل امور اجتماعی استانداری زنجان فضای مجازی را آفت اصلی مطالعه کتاب در جامعه کنونی دانست و گفت: یکی از شاخص‎های مهم توسعه کشور، میزان گرایش به مطالعه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان و به نقل از روابط عمومي اداره کل کتابخانه هاي عمومي استان زنجان، مسیح الله سلطانی، مدیر کل امور اجتماعی استانداری زنجان در مراسم تجلیل از کتابداران نمونه با گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی و تقدیر از زحمات کتابداران کتابخانه های عمومی در راستای ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، فضای مجازی را آفت اصلی مطالعه کتاب در جامعه کنونی دانست و اظهار داشت: یکی از شاخصهای مهم توسعه کشور، میزان گرایش به مطالعه است.

 

وی با اشاره به اینکه بخشی از بار توسعه کشور هم بر دوش کتابداران است، تصریح کرد: کتابداران از فعالان عرصههای فرهنگی محسوب میشوند.

 

سلطانی با تاکید بر اینکه بر اساس مطالعات صورت گرفته استان زنجان وضعیت خوبی در مطالعه و کتابخوانی دارد ولی برای رسیدن به نقطه مطلوب باید تلاش مضاعفی انجام بگیرد.

 

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری زنجان با بیان اینکه دولت نگاه ویژهای نسبت به ترویج فرهنگ مطالعه دارد، اظهار کرد: اعتبارات هم در حوزه کتاب افزایش خوبی داشته است.

 

سلطانی با اشاره به اینکه عوامل مختلفی در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی نقش دارند، افزود: نقش خانواده در این راستا بسیار مهم بوده اما این نقش در جامعه بسیار ضعیف است.

 

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش یکی از اصلیترین و مهمترین نقشها را در ارتقای سطح مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی دارد، تصریح کرد: این نهاد میتواند ذائقه دانشآموزان را به سوی مطالعه پیش ببرد.

 

مدیرکل امور اجتماعی استانداری زنجان با بیان اینکه رسانههای گروهی هم میتوانند با ایجاد حساسیت موضوع فرهنگ مطالعه را پیگیری کنند، اضافه کرد: همچنین انتظار میرود، مشارکت‏های مردمی و سازمانهای مردم نهاد هم در این زمینه وارد عمل شوند.

 

سلطانی با تاکید بر اینکه نقش گروههای مرجع همچون دانشگاهها، اساتید، ناشران و فعالان حوزه کتاب در ترویج فرهنگ مطالعه بسیار مهم است، افزود: گرانی کتاب، ناکافی بودن فضای کتابخانهها، عدم توجه رسانههای گروهی به این بخش، کم بودن ساعات اوقات فراغت افراد، بیتوجهی نویسندگان، ناشران و فعالان این حوزه به نیازهای روز جامعه و نبود هماهنگی بین نهادهای مسؤول فرهنگی از دلایل عمده بیعلاقگی مردم نسبت به مطالعه و کتابخوانی عنوان شده است.

 

وی فضای مجازی را آفت اصلی مطالعه کتاب در جامعه کنونی دانست و یادآور شد: فضای مجازی ذائقه مخاطبان را تغییر داده و مردم از مطالعه عمیق به سوی مطالعه سطحی پیش رفتهاند.

 

امیرعلی نیکبخش مدیرکل کتابخانههای عمومی استان نیز در این مراسم، ضمن قدردانی از زحمات و تلاشهای کتابداران کتابخانه های عمومی به عنوان متولیان عرصه کتاب و کتابخوانی،  اظهار داشت: امسال در حوزههای عمرانی اداره کل کتابخانه‌‏های عمومی استان زنجان برنامههای خوبی در دست اجرا دارد.

 

مدیرکل کتابخانههای عمومی استان زنجان با بیان اینکه بیش از یک هزار نشست مدرسهای و کتابخوانی از مهرماه سال گذشته تا مهرماه سالجاری در استان برگزار شده است، ادامه داد: همچنین در سالجاری تعداد اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی استان 17 درصد رشد داشته است.

 

وی با اشاره به اینکه کتابداران باید دایره کتابشناسی خود را بالا ببرند، اظهار کرد: اهمیت کتاب و مطالعه بالا بوده و باید سعی کرد، تا اندیشههای نوین مردم با مطالعه کشف شود.

 

نیکبخش با بیان اینکه کتابداران مشاوران امین مردم و سرمایه اصلی کتابخانهها محسوب میشوند، ادامه داد: 90 درصد از کتابداران استان زنجان را بانوان هستند.

 

وی با بیان اینکه کتابخانهها امروز با برگزاری برنامههای مختلف به پایگاههای فرهنگی تبدیل شده است، اضافه کرد: توجه به مطالعه و علم امروز ضرورت داشته و قدرت ناشی از علم در کشورها دائمی خواهد بود.

 

مدیرکل کتابخانههای عمومی استان زنجان افزود: سالانه برنامههای مختلفی چون کتابخوانی، معرفی کتاب، نشستهای کتابخوان کتابخانه ای، مدرسه ای و تخصصی ، نمایشگاه، مسابقات فرهنگی، نقاشی، قصهگویی و ... در سطح کتابخانههای عمومی استان زنجان برگزار میشود.

 

در پایان این مراسم با حضور مدیران فرهنگی استان، لوح تقدیر دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور به کتابداران استان اهداء، و از  24 نفر از کتابداران نمونه کتابخانه های عمومی، کتابخوانان برتر نیز با اهداي لوح تجليل به عمل آمد.

 

نظر شما